Vakumslang Ext. bronscylinder

Moderatorer
Post Reply
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Vakumslang Ext. bronscylinder

Post by Gusten-37 »

Vakumslangen från bromscylindern skall den kopplas på på den nippeln med strypning ,som sitter mitt på grenröret för det finns ju en i främre ände på röret utan strypning.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Vakumslang Ext. bronscylinder

Post by Torbo »

Min vakumslange var koblet til uten strupning. Strupning tror jeg er der for at det ikke skal bli for stort vakum i vevhuset...
Du skal ikke se bort fra at niplene er byttet om tidligere?
Jeg borret opp strupningen forresten til ca. 3 mm for å unngå svetting i pakninger og filtringer på veiva. (veven)..
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Vakumslang Ext. bronscylinder

Post by Blomquist »

Vilket hål spelar ingen roll, det är utformningen på nippeln som avgör, men det är kanske det du är ute efter.
Blir lite osäker på vad som avses med strypning.
Kör du med en nippel med stort hål kommer motorn att gå som en påse nötter. Dessa nipplar är avsedda
för vevhusventilation.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vakumslang Ext. bronscylinder

Post by QV »

Det finns nipplar med stort och litet hål och de skall användas på rätt ställe

Om insuget suger tjuvluft så går inte motorn bra!

Så med det i åtanke så blir det rätt lätt.
Ett bromsservo "släpper inte in luft" och det vill man ha i funktion hela tiden så det är en produkt som vill ha ett stort hål för att de skall få mycket vakuum snabbt.

En fördelare har en tunn slang så här duger det med ett litet hål. Man kan också märka att motorn gång inte påverkas specielt mycket när man tar bort slangen så det är också ett tecken på att hålet är litet.

Vevhusventilationen är ett hål som är omättligt på ny luft så kopplar man in en nippel med stort hål så kommer bilen gå som skit.
I de fall vevhusventilationen ligger på samma slang som bromsservot sitter det en "nippel" på slangen som går till blocket.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: Vakumslang Ext. bronscylinder

Post by Gusten-37 »

Nu tror jag vet hur det ska vara
Den nippeln som jag säger strypning, den har ett hål på 3 mm och sitter på grenröret mellan 2-3 an-s cylinder , då skall den vara till vevhusventilationen.
Den andra sitter på grenröret mellan 1-2 ans cyl. och har en innerdiametet på 7 mm och då kan man använda den till vakumbromscylindern.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Vakumslang Ext. bronscylinder

Post by gudu »

Ja så blir bra.
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: Vakumslang Ext. bronscylinder

Post by Gusten-37 »

Hej. Jag får tacka för svaren jag fått det blir bra detta
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Vakumslang Ext. bronscylinder

Post by Blomquist »

QV wrote:Det finns nipplar med stort och litet hål och de skall användas på rätt ställe

Om insuget suger tjuvluft så går inte motorn bra!

Så med det i åtanke så blir det rätt lätt.
Ett bromsservo "släpper inte in luft" och det vill man ha i funktion hela tiden så det är en produkt som vill ha ett stort hål för att de skall få mycket vakuum snabbt.

En fördelare har en tunn slang så här duger det med ett litet hål. Man kan också märka att motorn gång inte påverkas specielt mycket när man tar bort slangen så det är också ett tecken på att hålet är litet.

Vevhusventilationen är ett hål som är omättligt på ny luft så kopplar man in en nippel med stort hål så kommer bilen gå som skit.
I de fall vevhusventilationen ligger på samma slang som bromsservot sitter det en "nippel" på slangen som går till blocket.

/Janne
Precis som jag skrev då, fast tvärt om...
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vakumslang Ext. bronscylinder

Post by QV »

som i alla forum så har skribenterna olika åsikter, och ibland skriver man fel.

Det är alltid upp till läsaren att avgöra vad man tror på.
Var tvungen att läsa om ditt inlägg och när jag läste det så tyckte jag mest att det såg ut aom ett skrivfel för i min värd går inte motorn bra om man kopplar in vevhusventilationen på en vakuumnippel med stort hål (även om nippens ytterdiameter normalt är stor på just denna slang. Men det är upp till frågeställaren att avgöra vad han tror på.

/Janne

som har en historia av felskrivningar och några "dueller" bakom sig på detta forum
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Vakumslang Ext. bronscylinder

Post by Blomquist »

Jag menade att QV skrev rätt. Var tio år sen jag gjorde erfarenheten med att skruva dit fel nippel
så minnesbilden var lite luddig.
210 -64, 223 -68
Post Reply