Bromstrumman från helvetet?

Moderatorer
Post Reply
Amasladd
Posts: 14
Joined: Sun Aug 12, 2012 6:08 am

Bromstrumman från helvetet?

Post by Amasladd »

Hej.

Rasade i somras ENV-axeln på min amazon 65, bogserade hem den o satte på en "ny" axel. En spicer monterades glatt. Dock så strular bromsarna på den nya axeln, så tänkte flytta över kolvarna o lite sånt till den "nya" axeln, men det är lögn i helvete att få av trummorna på den gamla axeln. Har en biltema avdragare, och jag har bankat, slagit, kört med mutterdragare, värmt med gasol och gjort allt jag kan komma på, ändå rubbar de sig inte en mm. Någon som har nåt förslag? Vill ju spara så mkt av bromsdetaljerna som möjligt innan jag slänger resterna. Tycker det är en skam o slänga fullt fungerande amazongrejer bara för att en bromstrumma inte vill som jag..
Amazon -65 Röd
Amazon -65 Vit
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Bromstrumman från helvetet?

Post by Hasse63 »

Dra åt det sista med hjulmuttrarna -inte med centrumskruven om du nu inte gör det?
Gas blir betydligt varmare och ska väl inte kosta så mycket att få hjälp med om du tar med axeln till någon som har.

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amasladd
Posts: 14
Joined: Sun Aug 12, 2012 6:08 am

Re: Bromstrumman från helvetet?

Post by Amasladd »

Har testat det med. Har spänt så satans att trumman börjat spricka i bakkant mot skölden nu. Snart lutar det mot vinkelslipen :twisted:
Amazon -65 Röd
Amazon -65 Vit
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Bromstrumman från helvetet?

Post by Skrotnicke »

Det går inte med gasol, varmluftspistol eller nå´n annan skit. Detta är bonnsmide på hög nivå. En gassvets, och största munstycket är vad som behövs. Värm centrumet HASTIGT, (inget fjuttande med gasen) samtidigt som avdragaren är spänd som satan. Grejjen är att få centrumet varmare än axeln innanför. Har inte misslyckats hittills med den här metoden. Kör hårt!
favoriten
Posts: 91
Joined: Mon Nov 22, 2010 3:58 pm
Location: söderhamn

Re: Bromstrumman från helvetet?

Post by favoriten »

Skrotnicke wrote:Det går inte med gasol, varmluftspistol eller nå´n annan skit. Detta är bonnsmide på hög nivå. En gassvets, och största munstycket är vad som behövs. Värm centrumet HASTIGT, (inget fjuttande med gasen) samtidigt som avdragaren är spänd som satan. Grejjen är att få centrumet varmare än axeln innanför. Har inte misslyckats hittills med den här metoden. Kör hårt!
finns inget som sitter fast bara det finns ordentligt med värme :)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bromstrumman från helvetet?

Post by Torbo »

Skrotnicke wrote:Det går inte med gasol, varmluftspistol eller nå´n annan skit. Detta är bonnsmide på hög nivå. En gassvets, och största munstycket är vad som behövs. Värm centrumet HASTIGT, (inget fjuttande med gasen) samtidigt som avdragaren är spänd som satan. Grejjen är att få centrumet varmare än axeln innanför. Har inte misslyckats hittills med den här metoden. Kör hårt!
Det var også min løsning en gang på min Amazon. Trodde ikke det var mulig? Den var som sveiset fast, og da måtte man jo "sveise" den av....
men jeg reddet trommelen, som går bra ennå...
Post Reply