2-krets bromssystem

Moderatorer
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

2-krets bromssystem

Post by amazon guy »

Tänkte höra mig för hur noga det är att hålla reda på ordningen hur slangarna och bromsrör fördelar sig vid både oken (2 anslutningar per ok) och fördelningsdosan längst ner till vänster på innerskärmen (mittemot startmotor) och om det är att föredra att hålla sig till den gamla ordningen innan man plockat ner.
Vid närmare studie förefaller det dock som vilket som och hur man sen vid återmonteringen placerar slangarna och rör (under förutsättning att man håller koll på längderna förstås), eftersom bromsvätskan verkar pressas ut från dosan och vidare under jämna förhållanden (6 st rör ut ur dosan). Med det sagd, så är detta nog mest aktuellt vid oken (misstänker att jag blandat ihopa där litegranna).....

Dennis
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: 2-krets bromssystem

Post by Dieseltroll »

Hej Dennis!

Har ingen som helst erfarenhet av amazoner med original 2-krets system så egentligen borde jag inte uttala mig, men eftersom ingen annan har svarat dig så får jag väl hitta på nått för dig att tänka på!

Har läst runt en del om folk som har haft problem med att lufta bromssystemet, inte bara med amazoner. Och den vanligaste lösningen brukar vara att lufta enligt "boken". Så vill du göra det lätt för dig så skulle jag säga koppla in dom som det var innan, så vet du att du alltid kan kolla i VHB hur man ska göra!

Men det är nog precis som du säger att bara man håller redan på hur långa de olika rören är och börjar lufta vid det längsta så ska det gå bra, men jag menar: varför göra det svårt för sig? :wink:

Lycka till!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 2-krets bromssystem

Post by Arne »

Hittade denna luftningsföljd på en P1800 med 2-krets bromssystem, borde vara samma på Amazon.

http://www.classicmotor.se/bilder/?id=340326
AVG
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 2-krets bromssystem

Post by amazon guy »

Perfekt, tusen tack.....

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 2-krets bromssystem

Post by amazon guy »

Dieseltroll wrote:Hej Dennis!

Har ingen som helst erfarenhet av amazoner med original 2-krets system så egentligen borde jag inte uttala mig, men eftersom ingen annan har svarat dig så får jag väl hitta på nått för dig att tänka på!

Har läst runt en del om folk som har haft problem med att lufta bromssystemet, inte bara med amazoner. Och den vanligaste lösningen brukar vara att lufta enligt "boken". Så vill du göra det lätt för dig så skulle jag säga koppla in dom som det var innan, så vet du att du alltid kan kolla i VHB hur man ska göra!

Men det är nog precis som du säger att bara man håller redan på hur långa de olika rören är och börjar lufta vid det längsta så ska det gå bra, men jag menar: varför göra det svårt för sig? :wink:

Lycka till!

// M
Hej Dieseltroll,

Tack för ditt kommentar men tyvärr så efter allt juxande med både hyperrostiga bromsok, rester av främre bromssköldar (max 30% kvar av plåten) och lossande av alla totalt inrostade bultar runt omkring, där mycket rostolja gick åt överallt, så tappade jag/försvann markeringslapparna från bromsrören samtidigt som det sen blev svårt att med hjälp av dess längder med säkerhet avgöra vart dom egentligen skulle, tack vare någon "hottentot" gjort nya en gång i tiden utan att ta minsta hänsyn till att längd och formmässigt kopiera dom gamla. Och även dessa, trots att dom varit utbyta en gång förut, bjöd på en mycket tufft motstånd eftersom samtliga bromsrörnipplar var snarare runda p g a rost istället för kantiga.....

Dennis
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: 2-krets bromssystem

Post by granfot »

Nu kanske jag med är ute och cyklar, men sitter det inte en ventil i fördelaren som gör att en lampa varnar om trycket felar på en av kretsarna? Om så är fallet så borde det väl vara ganska viktigt att man monterar rätt rör på rätt plats? Det känns lite som om att om man inte gör det så kommer systemet aldrig varna eftersom (med lite otur) trycker kommer vara jämt på båda sidor då den felaktiga kretsen finns på båda sidor med?

Men hur det än är så är jag inte alls säker på det här då jag kör med enkel-krets och saknar varningslampa för bromssystemet.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: 2-krets bromssystem

Post by Torbo »

granfot wrote:Nu kanske jag med är ute och cyklar, men sitter det inte en ventil i fördelaren som gör att en lampa varnar om trycket felar på en av kretsarna? Om så är fallet så borde det väl vara ganska viktigt att man monterar rätt rör på rätt plats? Det känns lite som om att om man inte gör det så kommer systemet aldrig varna eftersom (med lite otur) trycker kommer vara jämt på båda sidor då den felaktiga kretsen finns på båda sidor med?

Men hur det än är så är jag inte alls säker på det här då jag kör med enkel-krets och saknar varningslampa för bromssystemet.
Har man blokkeringsventil, (nyere Amazoner), må man sjekke at denne står i midtstilling. Det gjør man ved å løsne sensoren/el.føleren som sitter i den, og skru den til igjen. Små fjærer setter den (innvendig stempel) i nøytral stilling. Den kan hindre at man får luftet en krets om den er kommet ut av stilling!

Men det gjelder ved ikke enkrets-system...
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 2-krets bromssystem

Post by amazon guy »

granfot wrote:Nu kanske jag med är ute och cyklar, men sitter det inte en ventil i fördelaren som gör att en lampa varnar om trycket felar på en av kretsarna? Om så är fallet så borde det väl vara ganska viktigt att man monterar rätt rör på rätt plats? Det känns lite som om att om man inte gör det så kommer systemet aldrig varna eftersom (med lite otur) trycker kommer vara jämt på båda sidor då den felaktiga kretsen finns på båda sidor med?

Men hur det än är så är jag inte alls säker på det här då jag kör med enkel-krets och saknar varningslampa för bromssystemet.
Nu är det senast i höstas jag sist sysslade med bromsarna (innan kylan kom), men har inget minne av att där skulle finnas någon givare på systemet eller ventil i fördelaren (?) som varnar för bromsbortfallet genom en lampa på instrumentbrädan. Bromsarna är i och för sig inte klara än och så har jag inte specifikt kollat efter en sån givare heller, men finns det någon här som kan bekräfta dess existens och var den isf sitter sig så mkt gärna för mig....snart dags att sätta igång igen....

Dennis
Last edited by amazon guy on Sun Mar 10, 2013 11:45 am, edited 1 time in total.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 2-krets bromssystem

Post by amazon guy »

Torbo wrote:
granfot wrote:Nu kanske jag med är ute och cyklar, men sitter det inte en ventil i fördelaren som gör att en lampa varnar om trycket felar på en av kretsarna? Om så är fallet så borde det väl vara ganska viktigt att man monterar rätt rör på rätt plats? Det känns lite som om att om man inte gör det så kommer systemet aldrig varna eftersom (med lite otur) trycker kommer vara jämt på båda sidor då den felaktiga kretsen finns på båda sidor med?

Men hur det än är så är jag inte alls säker på det här då jag kör med enkel-krets och saknar varningslampa för bromssystemet.
Har man blokkeringsventil, (nyere Amazoner), må man sjekke at denne står i midtstilling. Det gjør man ved å løsne sensoren/el.føleren som sitter i den, og skru den til igjen. Små fjærer setter den (innvendig stempel) i nøytral stilling. Den kan hindre at man får luftet en krets om den er kommet ut av stilling!

Men det gjelder ved ikke enkrets-system...
Hej Torbo,

Har en 69´Amazon, var i så fall skulle denna blockeringsventil befinna sig? Som jag skrev i min förra post här, så har jag inte hunnit att gå igenom hela bromssystemet ifjol p g a vinterantagandet och därmed följande ide, men nu är det snart dags igen och alla tips och råd är mer än välkomna....

Dennis
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 2-krets bromssystem

Post by Arne »

Ventilen sitter på förgreningen där bromsrören grenar ut sig.
AVG
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: 2-krets bromssystem

Post by Dieseltroll »

Om ingen har flyttat på den så sitter den på vänster innerskärm.

Finns bild på den här: FAQ Bromsar

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: 2-krets bromssystem

Post by Torbo »

Ventilen nullstilles vel å skru bryteren/giveren nesten ut og skrur den inn igjen.
Ved lufting er det viktig å ikke stresse eller trykke for hardt på bremsene f.eks. uten trykk bak, da kan ventilen låse og stenge trykket til bakbremsene.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 2-krets bromssystem

Post by amazon guy »

Arne wrote:Ventilen sitter på förgreningen där bromsrören grenar ut sig.
Jaha, det var den jag hade sånt helsicke med att få loss, skruven i mitten som det är så svårt att komma åt satt som fastsvetsad och jag fick köpa in lite specialverktyg att klämma in där och kunna vrida med någorlunda kraft, samt dom flesta av dom 6 eller 8 anslutna bromsrörsnipplar satt också som fastgjutna.

Är den ventilen endast för genomströmning och bromsvätskefördelning, eller skall den servas på nåt sätt, små kolvar inuti kanske eller annat jäkelskap som skall fås igång?

P.S. Ledsen för sent svar, men funktionen "Meddela mig när tråden besvaras" funkar inte hos mig på någon av sektionerna i Forumindexet trots bevakningen....

Dennis
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 2-krets bromssystem

Post by Arne »

Du återställer den som Torbo beskriver. Är ventilen aktiverad genom att du har ojämnt tryck mellan de båda kretsarna tänds varningslampan (det är samma lampa som handbromslampan). Du måste åtgärda orsaken till varför du har ojämnt tryck i kretsarna innan du återställer bromskretsventilen. Har du ingen bromsvätskeförlust så kan problemet sitta i huvudcylindern med ett inre läckage. Det kan även försvinna bromsvätska i servon som sedan åker in genom insuget och förbränns, men då brukar det märkas på avgaserna.
AVG
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 2-krets bromssystem

Post by amazon guy »

Hej Arne och Torbo,

Pratar vi om samma ventil eller snarare sagd fördelningsdosa som nedan i bild? Där är så vitt jag vet ingen möjlighet att justera någonstans.....eller var det dom ventilerna längst bak innan förgreningen sker ut mot bakbromsar?

Dennis

Image
Post Reply