FAQ Bromsar [Uppdaterad 6/2]

Moderatorer
Post Reply
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

FAQ Bromsar [Uppdaterad 6/2]

Post by Dieseltroll »

Det har diskuterats en del här på forumet på sista tiden om att vi skulle göra en beskrivning på hur man bygger om sin Amazon till 2 krets bromsar. Men jag funderade på om man inte samtidigt skulle göra en sort FAQ av det hela, alltså samla svaret på alla de vanligaste frågorna som dyker upp här på forumet i en tråd...

Många av svaren står i Volvo's gröna häften, men inte alla. Har te.x. bara hittat häftet för de senare årsmodellerna med skivbromsar fram på http://volvo1800pictures.com/.
Avdelning 5, Bromsar (Skivbromsar) 120 P1800

En del av frågorna borde väl egentligen klassas som tips och trix för att göra bromsmeckande mera angenämt, men tyckte ändå att det kunde vara trevligt att ha allt samlat.

Vill även passa på att informera om att jag på inget sätt är någon sorts broms-guru som har samlat ihop svaren på alla frågor själv, utan mera destillerat forumets samlade kunnandet om bromsar i en enda tråd.

Sen ska väl tråden betraktas som en pågående arbete, dvs det kommer saknas en del text och bilder i början. Tanken är att det ska uppdateras efterhand som man får tid att skriva och möjlighet att ta bättre bilder.

Tycker ni att det är något som är oklart, behöver förbättras / läggas till, eller bara är helt galet så går det bra att skicka PM eller svara i tråden så ska jag se till att uppdatera informationen här så snart som möjligt!

Några ämnen som jag tänkte ta upp:
Hur bygger man om till 2-krets bromsar?
Finns det några andra förbättringar man kan göra?
Hur luftar man bromsarna?
Hur demonterar man bromstrummorna?
Bromsrör/bromsnippel som sitter fast?
Hur konar man bromsrör själv?
Hur ska bromsbackarna monteras?
Finns det några andra bra trådar i ämnet?


// M
Last edited by Dieseltroll on Sun May 26, 2013 8:21 pm, edited 9 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: FAQ Bromsar

Post by Dieseltroll »

Hur bygger man om till 2-krets bromsar?

Frågan dyker upp lite då och då här på forumet om hur man går tillväga, och det verkar vara ungefär samma personer som svarar varje gång. Planen är att lägga upp en beskrivning på hur jag gick till väga i min konvertering, detta är verkligen inte den enda sättet man kan göra men det kan kanske vara en utgångspunkt när man ska börja fundera på vilka delar man behöver och så vidare.

Först lite allmänt om själva konverteringen: Det enklaste är att behålla original ok/cylindrar och delningsblock och således koppla en krets fram och en krets bak. Vill man vara ordentlig så byter man till ok från 69-70 eller tidiga 140 och får båda framhjulen och ett bakhjul i varje krets, men detta kräver fler modifieringar än att bara byta huvudbromscylindern.

Man däremot ska passa sig för att kors-koppla kretsarna, så man får ett framhjul och bakhjulet på motsatt sida i samma krets. Det är ett par forumsmedlemmar som gjort detta misstaget och åkt av vägen när de tappat en av kretsarna! Det finns redan tillräckligt med Amazoner i skogarna, så vi behöver inte skicka dit fler! :mrgreen: Det finns standard bilar som har det så men det betyder inte att det är en bra lösning...

Om man då varit lat (en krets per axel) och tappar en krets, vad händer egentligen? Det värsta som kan hända är att man tappar bromsarna på framhjulen, med kraftigt reducerad bromsförmåga som följd. Men bilen bromsar fortfarande kontrollerat. Är man osäker på om man tror att det räcker så kan man pröva att bromsa med handbromsen en gång och se vad som händer.

Vad tycker då SBP om denna operation? Jag pratade med en del besiktningsingenjörer innan jag gjorde min egen konvertering, och svaret jag fick var entydigt: Dom bryr sig inte om vad du har gjort så länge det ser proffsigt ut och inte läcker. Amazonen är godkänd för enkrets bromsar och nästan oavsett vad du gör med dom så kommer det vara en förbättring!

Sen slutligen: Kom ihåg att två bromskretsar inte är någon ursäkt för att inte underhålla sina bromsar, utan endast en extra säkerhets åtgärd!

Så hur har då jag gjort? Jag tog en huvudbromscylinder från en 140 och fick servo på köpet, jag tog även delningsblocket för att få med varningen ifall någon av kretsarna skulle bortfalla. Enda nackdelen är att det blir lite bökigare att kolla oljan, men det går...
Image

Eftersom det skiljer lite mellan 140:ins och Amazonens torpedvägg behöver man bygga om fästet lite. Jag siktade på att modifiera struten tills det passade, en snyggare lösning hade varit att göra en ny fäst plåt att svetsa dit:
Image

Även fästet mot innerskärmen måste modifieras lite. Har för mig att jag fick vinkla ut fästörat lite och borra ett hål i skärmen förståss...
Image

Behöll som sagt delningsblocket från 140:an. Som ni ser så används det enbart för att kolla efter tryckfall i kretsarna och de övriga utgångarna är pluggade:
Image

Försökte visa med denna bilden hur det numera ser ut vid delningsblocket på torpeden. Bromsljuskontakten sitter kvar, det var enklast så. Det enda jag egentligen ändrat på är att plugga utgången som innan gick till bakaxeln och istället flytta den ledningen direkt till delningen på innerskärmen. Vid bakaxeln har jag alltså inte förändrat nånting:
Image

Eftersom det skiljer lite i kupén så fick jag även förlänga staget till bromspedalen med ca 20 mm för annars räcker inte justeringen till. Är man smart så tar man bort så mycket från struten när man ändå bygger om den:
Image

Hur ska man då plugga de ledningar man inte vill ha? Pratade med SBP om detta och dom hade ingen åsikt så länge det inte läckte nånstans...
Den här metoden har funkar för mig i tre år nu utan problem: Jag köpte ett gäng extra bromsrörsnipplar, borrade ur och svetsade igen alltihopa och slipade änden plan. Sedan stoppar man antingen in en bit syrafast gummi eller o-ring i hållet och skruvar in "nippeln". Gummit var nog lika mycket för att skona delningsblocket som för att gardera sig mot tveksamma svetsar:
Image

En annan variant är att ta strut och huvudbromscylinder från en sen Amazon, 69-70, som har tvåkrets i original utförande. Här behöver man inte modifiera lika mycket för att få det att passa, fila upp hålen lite eftersom de sitter längre ifrån varandra på senare modeller och borra ett nytt hål för det tredje skruven. Man behöver även antingen lägga en distans mellan fästet i struten och innerskärmen eller bygga om fästet lite.
Image
Stort tack till John som delade med sig av sina erfarenheter och lånade ut bilden!

// M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jan 08, 2013 9:06 pm, edited 5 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: FAQ Bromsar

Post by Dieseltroll »

Några andra förbättringar man kan göra?

De tidiga Amazonernas original bromssystem är väl egentligen inget att hurra för, och om man då känner att man vill förbättra det utan att nödvändigtvis bygga om till 2-krets system vad kan man göra egentligen?

Den största förändringen får man om man bygger om till skivbromsar fram. Detta är en betydligt enklare operation än vad man skulle kunna tro eftersom många delar i framvagnen är samma oavsett årsmodell. Man kan då välja om man endast vill byta de delar som är unika för skivbromsar (bromsok med fäste, bromsköld och bromsskiva med nav) eller om man vill byta hela framvagnen som en komplett enhet. Alla Amazoner efter 1965 har skivor fram som standard men 1969 blev 2-kretsbromsar standard vilket betyder att bromsoken ser annorlunda ut. Värt att notera är också att bromssköldarna förändrades till 1967 års modell även om båda varianterna passar på alla bilar.

De allra första Amazonerna med skivor fram (65:orna) hade lite problem med att bakhjulen låste sig vid panikbromsningar, detta på grund av onödigt överdimensionerade bromsar bak (25.4 mm) i kombination med låg vikt på bakhjulen. Volvo löste detta till efterföljande årsmodeller genom att montera en bromstrycksreducering till bakhjulen och 1968 även mindre bromskolvar bak (22.2mm). Även 69 och 70 fick fick den mindre varianten på kolvar men dessa passar inte till de tidigare modellerna eftersom även bromssköldarna bak förändrades när dom bytte till 2-krets system som standard.

Det man kan göra om man har en 65:a är alltså att montera en bromstrycksreducering från en 66:a eller 67:a och/eller byta till 68:ans bromskolvar. Detta behöver man inte bry sig om ifall man har konverterat en tidig Amazon (57-64) till skivbromsar fram eftersom alla dessa redan har den mindre storleken på bromskolvar där bak.
Last edited by Dieseltroll on Thu Dec 27, 2012 10:38 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: FAQ Bromsar

Post by Dieseltroll »

Hur luftar man bromsarna?

Frågan dyker upp här på forumet lite då och då, både i egna trådar och i showroom. Så jag tänkte att vi tar det här en gång för alla. När borde man då lufta bromsarna? Ja, antingen om man har bytt något i bromssystemet eller om bromspedalen känns svampig eller allmänt odistinkt. Om pedalen tar långt ner men är fast och fin så ligger problemet snarare i ojusterade bromsar, detta kan även kontrolleras ifall det blir bättre om man drar åt handbromsen.

Vi ska också säga ett par varningens ord om bromsvätska: Den vanligaste varianten idag, DOT 4, är baserad på glykol och är väldigt bra på att lösa upp billack, så man ska vara väldigt försiktig så inte får något på favorit-amazonen. Denna är även hygroskopisk, dvs den suger åt sig vatten med tiden. Detta i sin tur gör att kokpunkten för vätskan sjunker, kanske så långt att den kokar bort vid långa inbromsningar -> bromsbortfall! :shock: Ren bromsvätska kokar förövrigt vid 180 grader.

En annan dålig effekt av detta är att bromssystemet rostar upp inifrån! För att undvika detta är rekommendationen att man skall byta bromsvätska ungefär vartannat år.

Tycker man det är alldeles för tråkigt att slabba med detta lagom till besiktningen så kan man byta till DOT 5. DOT 5 är baserat på silikon och suger inte till sig vatten och behöver därför aldrig bytas. Dock så är kravet att alla komponeneter i bromssystemet byts ut eftersom gummidetaljer som en gång varit i kontakt med DOT 4 och sedan stöter på DOT 5 kommer att svälla upp.

Hur går då själva luftningen till? Så här skrev Henrik J om Amazoner med enkrets bromsar:.
  • Anslut en lång genomskinlig plastslang mot luftnippeln. Be någon trampa ned pedalen sakta. När pedalen har börjat tryckas ned öppnar du luftnippeln med en u-nyckel, bromsvätska och luftbubblor sipprar då ut i slangen. Pedal-assistenten fortsätter att trycka ned pedalen sakta, men innan den når mattan (bottenläget) säger han till så att du hinner stänga luftnippeln. Proceduren upprepas tills dess att det inte kommer ut några luftbubblor.

    Se till att fylla på med bromsolja (DOT4) i huvudbromscylindern allt eftersom luftningen sker. En tom huvudbromscylinder leder till massvis med ny luft systemet och allt måste göras om.

    Det finns lite olika teorier om vilket hjul man skall börja med. Själv brukar jag börja med det hjul som har kortast rörlängd till huvudbromscylindern (VF) och sedan ta (HF) och sen bakhjulen. Men det finns de som gör tvärtom. Oavsett vilken ordning du tar hjulen i, se till att ta varje hjul i tur och ordning minst "två varv" runt bilen (2ggr/hjul minst). Sedan kan du ju ta en testtur och därefter kontrollera luften igen.

    Det är lätt att lufta en bil med 1-kretssystem. Se bara till att den genomskinliga slangen sitter tight runt nippeln, öppna ej nippeln för mycket... då åker pedalen fort ner i golvet.
Värt att notera här är att ifall huvudbromscylindern är rostig i loppet finns risken att man har sönder tätningarna ifall man trampar förbi ordinarie bromslängd. Då kommer huvudbromscylindern börja läcka och lösa upp färgen på ditt nylackade golv... Det enklaste sättet att undvika detta är att lägga en träbit under pedalen så man inte kan trampa den för långt ner.

En annan variant som jag personligen föredrar eftersom det både går fortare och man kan göra det själv, är att trycksätta bromssystemet med lite tryckluft i huvudbromscylindern. Man tar då ett extra lock till en huvudbromscylinder från skroten och gängar dit en nippel till tryckluft och kopplar på ca 2 bar från kompressorn. Sedan är det bara att ta hjulen i tur och ordning, öppna nippeln och se hur det strömmar till.
Image

Om man då istället har en bil med två-krets bromsar? Då finns det en speciell ordning som man ska följa enligt tillverkaren, men generellt så kan man säga att man tar en krets i taget och börjar med det längsta röret i varje krets. Om man har en Amazon eller 140:a tillverkad efter 1969 behöver man skruva ur den elektriska kontakten till bromstrycksavkännaren innan man börjar lufta eftersom denna blockerar den krets som tappat trycket.
Image

Luftningsordning för tidiga bilar med tvåkretsbromsar och B18. Detta borde vara 123GT och ev. tidiga P1800(?).
Image

Luftningsordning för sena Amazoner (69-70), sena P1800 och 140 (troligen bilar efter -69).
Image

Om man har renoverat eller bytt ut huvudbromscylindern kan det vara en idé att lufta ur den innan man kopplar in resten av systemet. Dels för att minska mängden luft som ska ut senare och dels för att det kan "fastna" luft i huvudbromscylindern. Metoden är väldigt simpel: Kona rör som passar anslutningarna till cylindern och dra dem tillbaka ner i behållaren. Pumpa runt ett par gånger för att få ut luften, koppla in ordinarie rör och lufta resten som vanligt.

Stort tack till QV som lånade ut dessa bilder, de är från en annan bilmodell men visar principen väldigt bra!
Image

Image

// M
Last edited by Dieseltroll on Thu Apr 25, 2013 10:18 am, edited 4 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: FAQ Bromsar

Post by Dieseltroll »

Hur demonterar man bromstrummorna?

Som de flest Amazon-ägare vet så har framför allt trummorna bak en tendens att sätta sig något fruktansvärt! Fram brukar aldrig vara något problem då det endast är två lager som pressats dit, bak däremot är det en ordentligt tilltagen kona som håller fast trumman.

Det finns väl två generella tips för att få trummorna att släppa, en säker och en som är lite mer Rock'n'Roll. Rock-varianten går ut på att man släpper kronmuttern ett varv eller två och ger sig ut och sladdar på stan tills trumman släppt. Jag har själv aldrig prövat, men det finns flertalet forumsmedlemmar som bedyrar att det fungerar. Den säkra varianten kräver en rejäl avdragare och eventuellt en gnutta värme. Ett annat väldigt bra tips är också att släppa på justeringen till bromsarna så mycket man kan eftersom dessa annars kan fastna i en slitagekant på insidan av trumman.

Jag har stött på två varianter av avdragare: Den ena kan man köpa hos Biltema, art. nr 19-1139, för 299:-. Detta är en universal modell som passar till alla bilar utom gamla Volvo, dvs den behöver filas lite i hålen innan man kan använda den.
Image

Den andra varianten har jag själv haft fördelen att få låna när jag haft behovet för den. Den har tre lösa armar och kan justeras in till alla möjliga bilar:
Image

För utom dessa så finns det en uppsjö av hemmabyggen ute i Amazon-garagen, men de flest jobbar på samma sätt som någon av de nämnda.

För att få loss trumman med Biltema-varianten så skruvar man av hjulet och skruvar dit avdragaren med hjulmuttrarna åt fel håll, dvs med den plana änden mot avdragaren. Man spänner muttrarna ca halvvägs innan man drar åt centrumskruven så hårt man vågar. Slutligen är det bara att spänna åt muttrarna lite i taget tills trumman hoppar loss. Smörj gärna gängorna med MolybdenDiSulfid-fett (MoS2) innan för att förhindra skärning!

På den andra varianten så skall man sätta muttrarna på rätt håll och spänna åt dom, sedan kilar man in en kofot som låser mot marken och spänner åt så hårt man vågar. Har inte trumman släppt nu så kan man behöva värma lite för att den ska släppa. Detta är den stora fördelen med den här typen av avdragare, att man kommer åt att värma på navet när det sitter i spänn. Jag har aldrig varit med om att det behövts särskilt mycket värme, nästan så man bara behövt hota med gassvetsen. Troligen så klarar man detta även med en enkel gasolbrännare om man inte har tillgång till något annat.

Viktigt när man ska montera sen är att man aldrig ska smörja in konan med något för att de "ska släppa lättare nästa gång", då det är denna som håller hela hjulet på plats! Konan ska vara ren och torr för att fungera som den ska!

När man sen har fått på bromstrumman igen så skall kronmuttern momentdras för att pressa fast trumman på sin kona. Bak gäller 23-32 kpm (225 - 314 Nm) och på frambromsarna ska man först dra till 7 kgm (68 Nm) och sedan släppa 2 sexkanter innan man stoppar dit saxsprinten. Det skiljer sig lite fram eftersom man även måste justera till korrekt glapp i hjullagren.

// M

edit: Uppdaterat till bättre bilder
Last edited by Dieseltroll on Tue Aug 12, 2014 7:52 pm, edited 5 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: FAQ Bromsar

Post by Dieseltroll »

Hur lossar man lättast en fastrostad nippel?

Problemet återkommer ständigt, oavsett om man behöver byta en komponent i bromssystemet på bruksbilen eller ska renovera bromsarna på det senaste ladufyndet, att tiden i kombination med utsatt läge och eventuellt en dos vägsalt har gjort att saker och ting har blivit rätt så "fästa" vid varandra. Nå, hur ska man då ge sig på problemet? Ja, för det första så fungerar dessa tips oavsett om det är en luftningsnippel som bråkar eller om man vill demontera ett bromsrör.

Steg ett är alltid att gå på nippeln med en stålborste och en rejäl dos rostlösare helst en vecka eller mer i förväg. Alla rostlösare kräver tid för att göra sitt jobb och kan rädda många nipplar från dras runda!

Steg två är att leta reda på passande verktyg, för alla vet väl vid det här laget att Amazonerna har tumskruvar från fabriken? Luftningsnipplarna är oftast 1/4" i original men 8mm om de har blivit utbytta, bromsrörsnipplarna har jag för mig var 7/16" men nytillverkade brukar vara 10 eller 11mms nyckelvidd. Om bromsröret ändå ska bytas så kan man klippa av röret precis utanför nippeln i fråga och använda en 6-kantig hylsa till spärrskaftet som greppar mycket bättre än en vanlig blocknyckel.

Om man känner på sig att detta inte kommer räcka för att man stött på ett ovanligt allvarligt fall så är värme den enda utvägen! Det bästa är självklart en gassvets men det borde även fungera med en gasol eller MAPP-gas brännare. Då är det bara att värma nippeln tills den blir röd, man värmer alltså inget på oket, låter den svalna i en 5-10 min så den återfår sin styrka och slutligen lossa som vanligt!

// M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jan 29, 2013 5:03 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: FAQ Bromsar

Post by Dieseltroll »

Hur konar man egna bromsrör?

Vid ett eller annat tillfälle under en Amazon-renovering brukar man behöva byta ett eller flera bromsrör. Om man känner att man inte vill handla på sig fler specialverktyg går det utmärkt att få hjälpa att kona rör hos en vänligt sinnad bilverkstad, men om man lever enligt devisen: "Självgjort är välgjort" så är det här guiden för dig! Planen var att gå igenom allt man behöver veta för att kunna tillverka alla sina bromsrör själv, både till Amazonen och till bruksbilen eftersom principen är den samma.

Verktyg:
Vad behöver man i verktygsväg egentligen? Självklart ett koningsverktyg, men mer om det senare. Ett annat krav är en rörskärare, bågfilen är inte att rekommendera eftersom det inte är säkert att snittet blir helt rakt och det finns risk att man får spån i röret. Dessa kostar inte många kronor på t.ex Rejstema och är definitivt värda investeringen:
Image

En del vill ha ett specialverktyg för att få till snygga böjar på rören, jag har alltid böjt mina rör för hand och bara man tänker på att göra en tillräckligt stor böjningsradie så att man inte "knäcker" röret så går det lika bra. Men, det är en smaksak.

Så till koningsverktyget, som så mycket annat så finns dessa i en lite enklare variant och en lite mera påkostad. Jag har personligen prövat bägge typerna och skulle inte rekommendera någon att köpa den billiga. Jag vet att det är många som konat hur många rör som helst med den billiga varianten, men jag har tyvärr för dåliga erfarenheter av den typen för lura den på någon annan. Det är en lång historia som involverar byten pga materialfel och ett besök hos SBP som slutade med körförbud pga en dåligt kona nippel. :evil:

I vart fall, jag köpte mig den dyrare varianten (Biltema Art. nr: 19-1260) och är mycket nöjd med den eftersom den gör det löjligt enkelt att kona nya rör!
Image

SAE / DIN?
Frågan är om detta borde höra hemma i en FAQ egentligen eftersom frågan bara är ställd en gång, och det var jag själv som undrade :lol: Men tänkte det kan vara bra att reda ut begreppen, dels ifall man behöver kona till en annan bil och dels för att man kan se så man får rätt typ till Amazonen. Iallafall, det finns två standarder för hur man konar bromsrör: SAE eller DIN/ISO, det enklaste sättet att se skillnad på dessa är 90* kanten bak på DIN. Amazonens rör skall konas enligt SAE.
Image
Bilden är lånad från: www.fedhillusa.com

Material:
Bromsrör kommer i olika material som koppar, koppar-nickel eller av förzinkat stål. Koppar är billigast och lättast att kona men ger ett lite "sladdrigare" intryck när det är monterat. Koppar-nickel kräver mer av koningsverktyget och behöver dras hårdare för att det ska bli tätt, det är jobbigt att rikta dom men när dom väl är raka så håller dom sig så! Rör av stål kräver ännu mer, men vill man ha en strikt original Amazon är det det som gäller eftersom det är vad som monterades från fabrik.

Materialåtgången för en totalrenovering av bromsarna beror självklart på vilken sorts bromsar man har, men för en omodifierad enkrets bil brukar man räkna med 8-9m bromsrör. Har man en Amazon med tvåkrets från fabrik så är nog en god tumregel att räkna med det dubbla. Anslutningen till huvudbromscylindern kräver en nippel med invändig gänga UNF 3/8" X 24 (Rejstema: 66-492). Sen skiljer det sig lite mellan årsmodellerna, alla bilar oavsett om de har trummor eller skivbromsar fram behöver 11 st UNF 3/8" X 24 (Rejstema: 66-489) men bilar med skivor fram kräver dessutom två specialnipplar: UNF 3/8" X 24 fast med en bit längst ut utan gängor:
Image
Dessa är inte helt lätta att hitta, men en bra reservdelsbutik borde åtminstone kunna ta hem ifall man behöver.

Hur går det då till?
Själva koningen är inget svårt, steg ett är att kapa till ett rör av rätt längd. Tänk på att varje koning kortar röret 3mm. (Tack QV!) Fila till änden på röret för att få det plant och för att få bort ev. grader. Trä nu på nippel och spänn fast röret i koningsverktyget, gör den första operationen och röret skall nu se ut som det översta av de båda rören på bilden under. Byt verktyg och gör operation två, då man liksom viker in röret i sig själv. Röret är nu klart och borde se ut som det undre exemplet:
Image

// M
Last edited by Dieseltroll on Wed Feb 06, 2013 9:48 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: FAQ Bromsar

Post by Dieseltroll »

(Bokad!)
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: FAQ Bromsar [Uppdaterad 8/1]

Post by Hasse63 »

Snyggt jobbat :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: FAQ Bromsar [Uppdaterad 6/2]

Post by amazon guy »

Hej,

Vill bara tillägga här att Biltemas avdragare i bild nedan är helt värdelös för "heavy duty" moment som rejält inrostade Amazon trummor, gängan på den är alldelles för fin/klen för dessa moment och för mig gick den sönder vid första användning.
Den andra däremot som omnämns, med tre gripklor är helt perfekt och tål att slå på med en jätteklubba hur mycket man vill, mkt stryktålig.....och ingen inrostat trumma som står emot den inte......
Image
Dennis
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: FAQ Bromsar [Uppdaterad 6/2]

Post by jånn »

Jag har en biltemas avdragare sedan många år.
Den har fått mycket stryk men håller bra.
40 år med GT
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: FAQ Bromsar [Uppdaterad 6/2]

Post by Arne »

Jag kan tillägga när man monterar fast huvudbromscylindern och servot måste man vinkla ut halsen så servot flyttas ca. 10 mm. från innerskärmen, annars tar det mot innerskärmen eftersom -69 och -70 års modeller har en urgröpning i hjulhuset för servot. Jag skar upp servohalsen vid torpedväggen och vinklade ut den där för att svetsa fast den i det läget. Sen la jag distanser under fästet som sitter mot innerskärmen för annars når fästet inte fram till hjulhuset.

Bromsljuskontakt och konsol får man också ersätta till en sådan som sitter på 2-krets Amazonerna, framför bromspedalen.
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: FAQ Bromsar [Uppdaterad 6/2]

Post by Hasse63 »

Skulle ha varit bra om bilderna går att se
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply