Problem med broms som tar långt ner.

Moderatorer
Post Reply
Amasladd
Posts: 14
Joined: Sun Aug 12, 2012 6:08 am

Problem med broms som tar långt ner.

Post by Amasladd »

Bytte bromscylindrar bak på min amazon-65 i förra veckan, bytte även lite bromsrör och luftade ordentligt tills det kom ny vätska ut.
Problemet är nu att pedalen tar mkt långt ner, men släpper man upp den o trycker igen så tar den normalt. Drar man handbromsen så känns pedalen normal så att säga.

De gamla bromscylindrarna hade rostat ihopa helt och rörde sig inte alls, min teori är att jag behöver justera backarna bak. Har sett att det sitter en liten fyrkantig justering som sticker ut på baksidan, denna har totalt rostat ihopa och går inte att skruva på, har ni några tips om vad jag kan göra för o få loss den utan att sabba den, och sen när jag väl fått loss den, hur bär jag mig åt för att justera på rätt sätt då?

Har funderat på att värma den med gasolen, vad tror ni om det, eller är det lönlöst?
Amazon -65 Röd
Amazon -65 Vit
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by Ola O »

Börja med att lufta mer. Jag tycker det låter som om du inte fått ur all luft eftersom du måste pumpa på pedalen för att få pedalen att ta i normalt läge.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by gudu »

Eftersom bromspedalen tar normalt när handbromsen är i kan det nog vara backjustering som behövs.

För den lila fyrkantaxeln, som är 1/4", vände jag på en liten hylsnyckelförlängare och svetsade på en hävarn. Den fungerar bra. Risken finns nog att du behöver lossa allt för att få loss justerarna. Någon annan kanske har tips på den biten. Svets? Tror de sitter i lite aluminium på insidan.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by LABBE »

Justera ut bromsbackarna så ska du se det blir bra
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by jånn »

De där skruvarna kan sitta förfärligt.
Jag föreslår att du skruvar loss hela justermekanisman från bilen och lägger den i någon olja eller rostlösare.
Det är lättare att få loss dem i ett skruvstäd.

Man kan också köpa nya.
40 år med GT
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by Arne »

Mest troligt måste du ta loss bromstrumman och lossa bromsbackarna för att komma åt att få lös justeranordningen. Spraya med rostlösningsolja och skruva fram och tillbaka tills du får skruven att börja gå lätt. Huset är i aluminium såsmörj skruven med aluminiumpasta för att förhindra att den ärgar fast igen. Denna operation gör du lättas om du spänner fast aluminiumklumpen i ett skruvstäd, då får du även ner rostlösningsoljan i gängorna. Det är värt att lägga ner lite tid på att få loss denna för en ny kostar runt 300 kr.
AVG
Amasladd
Posts: 14
Joined: Sun Aug 12, 2012 6:08 am

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by Amasladd »

Okej tackar för tipsen. Luft tror jag dock inte det är då jag luftat tillräckligt för att få ut all gammal bromsvätska så det kommit fram ny. Är det luft så är bromsen mer svampig, och handbromsens läge borde inte påverka då.

Jag har inte ens försökt och röra dem, så vet inte ens hur pass illa de sitter, tänkte jag skulle rådfråga här först.
Gasolbrännaren brukar ju göra underverk på luftnipplar och bromsrörsnipplar, innan man river ner hela mekanisken, tror ni man vågar gå på och värma lite försiktigt först? Som jag förstår det när ni beskriver det så är själva skruven i stål, medans "hållarn" som den sitter i är av aluminium. Har jag uppfattat detta rätt?
Amazon -65 Röd
Amazon -65 Vit
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by LABBE »

Om du värmer, värm försiktigt, så du inte sabbar packningarna i cylindern
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by Torbo »

Bremsepumpa sitter høyt oppe, så ingen fare, her er det bare å pøse på med varme nede. Firkantbolten sitter i aluminium, så teoretisk skulle konsentrert varme hjelpe godt.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by QV »

Eftersom jag har haft motsvarande problem på min efter renoveringen så är det en grundjustering du behöver göra.
Denna behöver du göra var 500 mil så beroende på hur mycket du tänker köra med bilen så får du anpassa mängden förberedande arbete.

När det gäller bromsar så fuskar man inte enligt mig.
Har man dessutom enkretssystem så finns det inga val längre.

Riv av trummorna.
Lossa på justeringsanordningen och fixa till den.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by gudu »

QV wrote:Denna behöver du göra var 500 mil...

... eller när du glömt handbromsen i och märker detta när du är framme. :roll:
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by Torbo »

Da blir det også varmt, kan jeg huske da jeg glemte....
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by Torbo »

QV wrote:Eftersom jag har haft motsvarande problem på min efter renoveringen så är det en grundjustering du behöver göra.
Denna behöver du göra var 500 mil så beroende på hur mycket du tänker köra med bilen så får du anpassa mängden förberedande arbete.

När det gäller bromsar så fuskar man inte enligt mig.
Har man dessutom enkretssystem så finns det inga val längre.

Riv av trummorna.
Lossa på justeringsanordningen och fixa till den.

/Janne
Helt enig!
Man fusker ikke med bremser! Hvem kan tjene på det?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by granfot »

gudu: Jag brukar märka när jag glömt handbromsen i, det är så otätt att det luktar brända bromsar inuti bilen. :P
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Problem med broms som tar långt ner.

Post by gudu »

Du kör väl annars så du gasar ifrån ångorna :-) men det kanske är svårt med handbromsen rejält åtdragen?
Post Reply