Bromsbyte 58 mot 59?

Moderatorer
Post Reply
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Bromsbyte 58 mot 59?

Post by Ghostrider »

Jag har tröttnat på att försöka reparera mina gamla bromscylindrar fram (enkelverkande) på min 58. Tyvärr verkar dessa inte heller gå att få tag i annat än på tradera. Nu råkar jag ha en 59 med de nyare dubbelverkande cylindrarna som fått agera donatorbil. Tanken är att flytta över sköldar, trummor mm. för att kunna montera nya friska dubbelverkande bromscylindrar. Min fråga är om någon kan rekommendera detta och om någon vet ifall spindlarna är samma på 58 som 59 eller dessa måste också bytas? Fler hinder någon? Tips?

Mvh
Marcus
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsbyte 58 mot 59?

Post by Arne »

Det ska passa att flytta över bromssköldarna. Flytta även över de bakre bromssköldarna så du får den senare versionen där också.
Varför inte passa på att montera skivbromsar fram från en senare Amazon. Det går också bra om du har alla delar med bromsoksfästet. Då får du riktigt fina bromsar.
AVG
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Bromsbyte 58 mot 59?

Post by Ghostrider »

Tack för svaret. Tog bara framvagnen från 59:an men jag har en fin bakaxel från en 66:à fast då kanske man får byta hela axeln för att det ska fungera med sköldar osv.
Har funderat på skivbromsar fram också men jag är lite originalnörd. Men om man nu skulle ge sig på det, ska man då plocka från en bil med tidiga skivbromsar eller man kan ta senare också typ 66-70?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsbyte 58 mot 59?

Post by Arne »

Du behöver inte byta hela bakaxeln för att sköldarna bak ska passa, har du 4,10:1 på -59 bakaxel så är det samma som på -66:an. Har du däremot 4,56:1 på -59 kan det ju vara vits att ändra utväxlingen så den inte varvar så mycket.

Skivbromsarna är bättre du tar från den senare modellen, skulle tro det är lättare med dessa delar.
AVG
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Bromsbyte 58 mot 59?

Post by Dieseltroll »

Skivbromsarna är samma 65-68. 1969 kom tvåkrets bromsar som standard = andra ok fram. Spindlarna verkar vara samma för alla årsmodeller så det är mer en smaksak om vilken sorts bromsar man vill ha.

Står mer i broms-FAQ! 8)

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply