Bytte til 2-krets bremsesystem uten servo

Moderatorer
Post Reply
RumoRi
Posts: 13
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:12 pm

Bytte til 2-krets bremsesystem uten servo

Post by RumoRi »

Jeg har en 66-modell Amazon, og ønsker å bygge den om til 2-krets bremsesystem. Jeg ser at det er som har gjort dette på forumet, men det er noen flere ting jeg lurer på. Amazonen har 1-krets bremsesystem nå, med skivebremser forran og trommelbremser bak, uten servo. Jeg liker at den ikke har servo, og vil gjerne beholde den uten servo, selv om jeg bytter til 2-krets bremsesytem. Jeg ser to løsninger på dette:

Løsning 1. Beholde systemet som det er nå, men bytte ut hovedbremsesylinderen med en 2-krets sylinder. Så koble den ene utgangen til frontbremsene, og den andre til bakbremsene.

Problemet er at det ikke er like sikkert som et "skikkelig" 2-krets system.

Løsning 2. Ta et 2-krets system fra en amazon fra 69-70 og sette det inn i min, bortsett fra at jeg ikke tar med servoen.

Problemet er at systemet fra 69-70-modellen er bygget for servo, så jeg må mest sannsynelig modifisere hjulsylinderne og reduseringsventilen bak. Det er i tillegg en mye mer omfattende endring.

Det jeg lurer på er:

- Vil en av løsningene føre til økt trykk på bremsepadedalen i forhold til det nåværende systemet?
- Er det noen som har erfaring med en av løsningene?
- Hvilken burde jeg velge?

Jeg favoriserer løsning 1, da dette er enklere å vedlikeholde og nærmere originalt oppsett, men gode argumenter kan få meg til å endre mening :D

Takk for svar :wink:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bytte til 2-krets bremsesystem uten servo

Post by Arne »

Jag ska bygga om mitt bromssystem till 2 -krets på min -67:a. Jag kommer att göra som lösning 1.
En krets för framhjulen och en krets för bakhjulen. Däremot kommer jag att montera en bromsservo också.
AVG
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Bytte til 2-krets bremsesystem uten servo

Post by Dieseltroll »

Får man fråga varför du inte vill ha servo? Tycker det är väldigt trevligt, men det är ju jag det... :roll:

Om jag hade förstått saken rätt så hade alt. 2 varit att plocka allt från en 69-70 utom servot? alltså även ok och cylindrar? Jag tror att det hade blivit otroligt tungtrampat utan servo, jag vet själv hur det känns när servot inte hänger med riktigt. Och att köra runt med det alltid?

Jag hade kört på alt. 1, men jag hade letat efter en annan huvudbromscylinder med lite mindre diameter. Du måste ju ändå bygga om fästet eller bygga en adapter mellan... Eftersom jag har monterat just en hvd-cyl från en 140:a som du länkade till, så vet jag att det är tungtrampat med den utan ett servo.

Om man mäter på ex. kolvarna i oken och diametern på den gamla huvudbromscylindern så får du ett förhållande mellan arean i de båda. Den nya huvudbromscylindern som du letar efter ska ha halva den arean eftersom varje krets bara ska trycka på hälften av bromsarna. Hoppas du hängde med där, annars är det bara att hojta till så ska jag försöka förklara lite bättre...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
RumoRi
Posts: 13
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:12 pm

Re: Bytte til 2-krets bremsesystem uten servo

Post by RumoRi »

Takk for svar Arne og Dieseltroll!

@Dieseltroll
Grunnen for at jeg ikke vil ha servo er at jeg liker hvordan bremsene føles nå. Det er selvfølgelig deilig med en "lettere" brems, men jeg vil gjerne holde systemet så enkelt (og originalt) som mulig. Tydligvis er det ikke så enkelt som jeg trodde å bygge om til et enkelt 2-krest system uten servo...

Du har forstått løsning 2 riktig :)

Det du sier om forholdet mellom arealene var veldig oppklarende, takk!

Jeg fant ut at målene på hovedsylinderene og kalippersylindrene er:

1-krets og originale kalippere:
Hovedbremsesylinder indre diameter: 22,23mm (areal: 388,1 mm^2)
Kalipper sylinderdiameter indre, 1stk: 53,98mm (areal: 2288,5 mm^2)
Kalipper sylinderdiameter ytre, 2stk: 38,1mm (areal: 2280,2 mm^2)
Sum areal kalipper sylinder: 4568,7 mm^2
Forhold hovedsyl og kalippersyl: 11,8

2-krets og kalippere fra amazon 69-70 modell:
Hovedbremsesylinder indre diameter, 2 stk: 22,20mm (areal: 774,2 mm^2)
Kalipper diameter, 4stk: 36,12mm (areal: 4098,7 mm^2)
Forhold hovedsyl og kalippersyl: 5,3

Har noen forslag for hvor jeg kan finne en tandemhovedsylinder som har samlet areal på stemplene på ca 388 mm^2?

Kom gjerne med kommentar hvis jeg har tenkt feil, eller om du har noen erfaring med å bytte til 2-krets!
RumoRi
Posts: 13
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:12 pm

Re: Bytte til 2-krets bremsesystem uten servo

Post by RumoRi »

Jeg har søkt litt rundt på nettet for å finne en passende 2-krets master sylinder som kan erstatte den originale. For at pedalkraften skal forbli den samme må en 2-krets master sylinder ha en diameter på 15,72mm.

Jeg har funnet disse 3:

Peugeot: http://www.franzose.de/en/Peugeot/Alle/ ... /ANR74513/
VW: http://www.volkspares.co.uk/Shop/produc ... 00fabe1aa0
Saab: http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... r/1024012/

Hvilke av disse tror dere passer best?

Med en diameter på 17,46mm (Peugeot) vil jeg få en 23% økning i pedalkraft. Er det for mye?

Takk for svar!
Ruben
Post Reply