Pysande bromsar

Moderatorer
Post Reply
thetumas
Posts: 1
Joined: Thu May 02, 2013 11:06 pm

Pysande bromsar

Post by thetumas »

Hej, jag har en Amazon från 1970 med 2krets bromssystem som jag har fått fart på efter några års stillastående. Bromsarna tar bra men är pedalen är jättetung att trampa ner plus att det pyser från området runt bromsservon när jag bromsar och har motorn igång. Jag har kontrollerat slang och backventil som är ok så jag misstänker att det är bromsservon som är defekt. Kan detta stämma och går det i så fall att renovera en sån bromsservo?? Mvh Thomas
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Pysande bromsar

Post by Torbo »

Den er ikke så lett å renovere. De eldre er lettere. Selv har jeg byttet to, og har en i reserve. Det greieste er å kjøpe brukt.
Servo fra 140-serie går også, men det er mm gjenger i innfestingen, men det går bra.
Jeg har et inntrykk av at de originale holder lengst?
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Pysande bromsar

Post by Gunnar »

Hej,
jag har en Amazon från 66 och fick monterat en tvåkrets servo efter en krock när ett av de bakre bromsrören plötsligt sprack. Det är en ruggig känsla stt uppleva att pedalen går i botten och att bilen bara fortsätter in i nästa...
Hur som helst; min servo har pyst vid inbromsningar sen våren 2001 utan att det har haft minsta inverkan på bromsförmågan. Du kan nog inte utesluta att problemet med en trög pedal sitter någon annan stans än i servon.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Pysande bromsar

Post by Ola O »

Det kan räcka med att köpa renoveringssatsen som säljes. Lätt att byta.
Är bälgen sönder för du byta bromsservot.
Post Reply