Enkelverkande eller dubbelverkande?

Moderatorer
Post Reply
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Enkelverkande eller dubbelverkande?

Post by Ghostrider »

Har en Az 58 med slitna enkelverkande bromscylindrar fram. Eftersom det tidigare inte gått att köpa nytillverkade enkelcylindrar tänkte jag byta till 59:ans frambromsar med dubbelverkande cylindrar eftersom jag hade en donatorbil. 59:ans trummor är blästrade nysvarvade och lackerade och väntar på montering. Men som sagt så har det dykt upp nytillverkade enkelcylindrar på VP nu. Frågan är då ska man köra med VPs enkelverkande eller byta till de lite senare utförandet med dubbelverkande. Fördelar och nackdelar tack???
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Post by StefanM »

på en sån tidig bil så kan det ju vara värt att hålla den intakt som den ska vara. Trist också om ingen köper cylindrar om de nu ändå har nytillverkats för då lär dom ju inte finnas nå länge.
Allt är ju en prisfråga dock.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Post by olleholm »

Är av samma åsikt som Stefan M,hade kontakt med VP,de är bara kolvhuset som vi får köpa,vi måste använda gamla kolvar,men vi får nya packningar,så blir det som nytt.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Post by QV »

Jag är ju originalnörd så......
men om man kör mycket med bilen (alltså mer än 3-500 mil) och tycker att det inte är bra med bromsarna fram samt att man inte får till det så skulle jag byta men absolut inte slänga något av originaldelarna!

/Jan

Är man som de flesta, alltså kör mindre än 100 mil så får man leva med bilens egenheter :-)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Post by olleholm »

Har inga problem med bromsarna när jag kör med min tidiga 57,i sommar skall vi till Strömstad,tur reter,det blir 190 mil,det är bara att hålla avstånd till trafiken framför.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Post by Arne »

Om man kör mycket med Amazonen skulle jag välja skivor fram och spara originalbromsarna i en kartong, men jag är ingen originalnörd. Volvo hade faktiskt skivor fram redan -58 på några provbilar, det var Polisamazoner. Bromsar som är en säkerhetsdetalj kan man uppdatera då den inte ska stå på ett museum tycker jag.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Post by QV »

Att skivor skulle vara mera trafiksäkert än trummor köper jag inte.
Att göra en 4 hjulslåsning med trummer är inga bekymmer.
Dock så är ju skivor bättre vid hård körning men där klassar ju inte riktigt en 50 år gammal Amazon (om den inte går i rally).
Bergen är ju inte heller så höga i Sverige...

Så att kalla skivor en Uppgradering av säkerheten, nja
Man behöver ju också montera servo för att få tillbaka de lättrampade bromsarna.

Någonting som har förvånat mig är hur oslitna trummer fram är på Amazoner.
Så att lägga upp de på hyllan för att bevara dem för framtiden, nja känns inte som det behövs.

Men detta är ju en annan fråga än frågeställarens enkel/dubbelverkande.

/Jan

men det är en större blingfaktor på skivor, trummor känns blase.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Post by Nils Järnberg »

Ett argument för skivor är ju att man inte behöver justera så mycket.
Men kör man under 100mill om året spelar det ju mindre roll
Äntligen med Amazon igen!
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Post by Ghostrider »

Tack för era synpunkter. Jag har väl i runda slängar kört 100 mil på 10 år. Men har för avsikt att köra mer. Senaste 10 åren har bl.a. gått åt till att producera Amazonbladet :) men det blir mindre av den varan nu. Hur som helst så gillar jag original men jag vill ha så lite strul med bromsarna som möjligt. Men om det nu inte finns nya kolvar, inverkar inte detta på bromsresultatet? Mina kolvar är kanske slitna? Och skivbromsar är inte aktuellt.
Med vänlig hälsning,
Marcus
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Post by Ghostrider »

Ska tillägga att jag med stort intresse läst QVs tråd om broms/siliconvätska och är väldigt sugen på att testa det senare.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Post by StefanM »

hur kolvarna ser ut har mindre betydelse, tätningen löper ju i huset och det är ju det som rostar och blir förstört. Det kan ju kolvarna också bli men vi utgår nu ifrån bitar som är relativt normala då.......
Fast något bakvänt blir det ju ändock att inte tillverka dem kompletta, kolven lär väl vara det minsta problemet att få tillverkat om man nu ändå gör gjutningen. Särskilt dyr var dem ju inte heller. Finns ju hjulcyl till mer obskyra bilar som går på flera tusen styck.
Post Reply