Bromsjustering bak

Moderatorer
Post Reply
klensmed
Posts: 21
Joined: Sat Jul 23, 2011 9:10 am

Bromsjustering bak

Post by klensmed »

Jo detta med att justerabromsar bak kan vara besvärligt.
Har justerat varje gång jag haft bilen inne på billyften men
ändå kärvar den. Så nu svetsade jag på en m8 mutter på fyrkant
pinnen sedan tryckte jag på en slang som jag fyllt med fett.
Hoppas nu att den inte kärvar mer. Image
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsjustering bak

Post by Arne »

Jag demonterade justeringen innifrån och fyllde med aluminiumpasta för att undvika att den kärvar.
AVG
klensmed
Posts: 21
Joined: Sat Jul 23, 2011 9:10 am

Re: Bromsjustering bak

Post by klensmed »

Jag monterade ny justeringar för två år sedan och hade isär
bromsarna i höstas och smorde men vinterkörningen gör att det
kärvar nu på vårkanten.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Bromsjustering bak

Post by droopy »

Jag plockade just bort justeringarna från min bil. Har aldrig rörts under min ägo (10 år +) den ena var fylld med någon form av grafitpasta
och denna behövde enbart lite lättare "motion" för att fungera felfritt. Pastan var lagd mellan huset och den roterande axeln, samt att "kolvarnas" sneda delar var väl infettade. Kanske ett tips för de som vill få justeringarna att fungera länge och vara "renoverbara" enkelt.

Numera finns det "rött" bromsfett att köpa. Vet dock inte om det fungerar lika bra som grafti fettet som var tydligt grått och påminde om blyertspulver löst i fett. När man tar isär saker kan det löna sig att ta en funderare på de delar som fungerar/är relativt oskadade efter många års användning. Ersätter man med likvärdiga produkter/färger osv så kan man lyckas få ett bra skydd mot väder, fukt och åldens härjningar. Det är inte alltid våra moderna produkter är det bästa alternativet..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Bromsjustering bak

Post by StefanM »

Det röda bromsfettet som finns är till för att smörja gummikomponenter med, inte mekaniska delar. Söker man på rätt ställen finns specialfetter för allt. Även för de mekaniska delarna i bromssystem. Segt grafitfett har jag sett nånstans men minns inte vart nu. Annars går det väl hjälpligt med Molykote fett, alltså drivknutsfett.
Aluminium/kopparpasta ser jag ingen nytta i alls. Det är ju fel produkt på fel ställe helt enkelt.
Post Reply