Page 1 of 1

Ny huvudbromscylinder, 1-krets, olika pris - vad skiljer?

Posted: Wed May 14, 2014 7:33 am
by Freddan
Jag funderar på att köpa en ny huvudbromscylinder, 662186, istället för renovera gamla till en B18 med 1-krets. Har kollat upp de vanliga ställena och märkt att priset skiljer 30% mellan VP:s och de andra, någon som har en bra teori om varför; olika leverantörer, omkostnader? Eller är de 30 % bättre ;)
VP Autoparts: 1279 kr
CVI: 924 kr
Motoroldies: 895 kr

Re: Ny huvudbromscylinder, 1-krets, olika pris - vad skiljer

Posted: Wed May 14, 2014 10:47 am
by Stefan L
Eller också köper man från GCP för 1412,50... Märkligt att det kan skilja så mycket. Billigast blir ju att renovera den gamla om den inte är allt för dålig, är det för mycket rost i loppet går den inte att rädda med honing. Jag hade handlat hos Motoroldies eller CVI i detta fallet.

Re: Ny huvudbromscylinder, 1-krets, olika pris - vad skiljer

Posted: Wed May 14, 2014 8:36 pm
by Blomquist
Min teori går på fabrikat. Då jag köpte slavcylinder kunde jag välja mellan Girling och kines utan märkning.
Det skiljde ungefär 30% i pris.

Re: Ny huvudbromscylinder, 1-krets, olika pris - vad skiljer

Posted: Wed May 14, 2014 9:51 pm
by QV
När jag renoverade systemet på min (1 krets) så vart allt utbytt utom huvudbromscylindern eftersom den var OK invändigt i loppet.
Efter en honing så tryckte jag loppet fullt med tygtrasor och blästrade allt annat inklusive insidan på behållaren...

Så en renovering är inte fel om materialet man behåller är OK.

/Jan

Re: Ny huvudbromscylinder, 1-krets, olika pris - vad skiljer

Posted: Wed May 14, 2014 10:23 pm
by Hasse63
Som jag förstår det så håller Motoroldies nere priserna, och de vill inte sälja det som är dåligt...

Re: Ny huvudbromscylinder, 1-krets, olika pris - vad skiljer

Posted: Thu May 15, 2014 11:20 am
by A-masen
Det var ju någon debattör här på forumet för några år sedan som yrkesmässigt renoverade bromscylindrar. Jag minns inte hans signatur, men han skrev om lite annat också, så han var (är ?) inte okänd.

Han kanske har något att tillföra? Var är du i dag???

Re: Ny huvudbromscylinder, 1-krets, olika pris - vad skiljer

Posted: Thu May 15, 2014 8:02 pm
by QV
Du tänker nog på ukruse.
Han har inte loggat in på ett halvår. Nys fyllda 70 förövrigt...

/Janne

Re: Ny huvudbromscylinder, 1-krets, olika pris - vad skiljer

Posted: Thu May 15, 2014 8:17 pm
by A-masen
Jaha! Där ser man. Dessutom jämnårig med mig, men jag skriver ändå. ;)

Re: Ny huvudbromscylinder, 1-krets, olika pris - vad skiljer

Posted: Thu May 15, 2014 8:21 pm
by Freddan
Jag funderade också på Kina-alternativet, undrar om CVI och dom svarar ärligt om man frågar..

Men jag hade dömt ut bromscylindern i förtid då den ser förjävlig ut utanpå, och med erfarenhet av att i bägge kopplingscylindrarna satt kolvarna som berget. Men det var bara lite rost längs ut som höll tag i kolven och det släppte ganska lätt.
Hona har jag aldrig gjort, har bara erfarenhet av finger med våtslippapper.. Är det svårt och var hittar man verktyg för det lilla hålet? Samma prisskillnad på kopplingscylindrarna också mellan affärerna, och GCP klart dyrast igen. Kan man hona kopplingsdelarna som är i aluminium själv eller är det bara att byta?

Re: Ny huvudbromscylinder, 1-krets, olika pris - vad skiljer

Posted: Fri May 16, 2014 8:05 am
by Lars Bd
Biltema har honingsverktyg.

Re: Ny huvudbromscylinder, 1-krets, olika pris - vad skiljer

Posted: Fri May 16, 2014 2:09 pm
by StefanM
Hona aluminium är alltid kortsiktigt. Så fort den blanka ytan är borta så blir som fula ganska fort igen. Stoppar längre om man packar in allt i cylinderfett så man håller fukten borta. Särskilt i en slavcylinder som är ganska utsatt.