Page 1 of 1

Bromsreducerings ventil

Posted: Wed Jun 04, 2014 7:38 am
by zappen
Tjenare Jag har stött på lite problem med reducerings ventilerna för bakbromsarna och behöver tips på alternativ att använda istället. Mina gamla har gjort sitt då och måste bytas. Hela fjäderhuset har gett upp på den ena och den andra är nog inte långt därifrån.
Om någon har tips på nya så uppskattas detta varmt. Jag har sett att det finns justerbara i alla möjliga former men vore tacksam för förslag.

mvh
Fredrik

Re: Bromsreducerings ventil

Posted: Wed Jun 04, 2014 10:06 pm
by Arne
Reduceringsventilerna från Volvo 140 passar.

Re: Bromsreducerings ventil

Posted: Thu Jul 10, 2014 5:07 am
by Devil
Problemet som blir med 140:s reducerventiler är att dom inte har en kvarhållande funktion. Det är ju skivor bak på 140. Amazonens ventil har en kvarhållande funktion som gör att kolvarna i hjulcylindrarna inte går tillbaks helt! Så jag undrar över en repsats till ventilen!?

Re: Bromsreducerings ventil

Posted: Thu Jul 10, 2014 12:50 pm
by Lars Bd
Var har du fått uppgiften om att ventilen inte ska släppa trycket helt?

Re: Bromsreducerings ventil

Posted: Thu Jul 10, 2014 1:56 pm
by Devil
Har inte läst eller hört det nånstans,men fick lära mig det på gymnasiet att med skivor fram o trummor bak används en kvarhållande ventil. Sitter på huvudcylindern på -80 tals Opelbilar! Används för att trumbromsar går tillbaks längre än skivbromsar. På min Amazon yttrar sig felet i att varannan gång jag bromsar måste jag pumpa upp tryck! Annars tar det precis som vanligt!

Re: Bromsreducerings ventil

Posted: Thu Jul 10, 2014 2:00 pm
by Nils Järnberg
zappen wrote:Tjenare Jag har stött på lite problem med reducerings ventilerna för bakbromsarna och behöver tips på alternativ att använda istället. Mina gamla har gjort sitt då och måste bytas. Hela fjäderhuset har gett upp på den ena och den andra är nog inte långt därifrån.
Om någon har tips på nya så uppskattas detta varmt. Jag har sett att det finns justerbara i alla möjliga former men vore tacksam för förslag.

mvh
Fredrik
Vad är det för årsmodell du har? Har för mig volvo ändrade storleken på hjulcylindrarna bak för att slippa reduceringsventilen. (67-)?

Re: Bromsreducerings ventil

Posted: Thu Jul 10, 2014 8:25 pm
by Lars Bd
Devil wrote:fick lära mig det på gymnasiet att med skivor fram o trummor bak används en kvarhållande ventil
Det kan inte vara en naturlag gällande alla bilmärken att det ska finnas kvarstående hydrauliskt tryck på bromsarna bak.
Ingen uppgift (som jag har sett) i någon Volvolitteratur finns om att det skulle vara något kvarstående tryck i Amazonens bakbromsar däremot står det i beskrivningen av huvudcylinder i verkstadshandboken
I detta system förekommer därför ej något kvarstående hydrauliskt övertryck när bromsarna är i viloläge.
. Den konspiratoriskt lagde skulle kunna hävda att det endast gäller huvudcylindern och systemet före bromsventilen men 1965 års modell saknar ventilen och har skivor fram med trummor bak. Inte heller i beskrivningen för ventilen nämns något om kvarstående tryck.
1800E/ES 72-73 med skivor rumt om har dessutom samma artikelnummer på bromsventilerna som Amazon 69-70 med trummor bak.
Andra märken/modeller kan ha kvarstående tryck men inte Amazon.

Nils Järnberg, Volvo ändrade hjulcylinderdiametern då bromsservo blev monterad d.v.s. på 123GT samt alla 68-, osäker på kombi som fick servo tidigare men alla 66-70 har minst en reduceringsventil (2 krets har 2 st).

Re: Bromsreducerings ventil

Posted: Fri Jul 11, 2014 4:56 am
by Devil
Ja,Lars Bd,så är det kanske då. Frågan är då vad det är för fel på min bil!? Huvudcylindern är lite mindre än original,men annars är det Amazon med skivor fram o trummorbak med reducerventil bak. Varannan,var tredje gång måste man pumpa upp tryck!

Re: Bromsreducerings ventil

Posted: Fri Jul 11, 2014 5:57 am
by rolwig
Har du luft kvar i bakbromsarna? När man luftar en bil med reduceringsventil kan man inte pumpa upp tryck och sedan öppna luftskruven för då har reduceringsventilen stängt och det kommer ingen bromsvätska. Man får öppna luftskruven först och sedan trycka ned bromspedalen och sedan stänga luftskruven.
Eller ska bromsbackarna bak justeras, backarna kanske har för lång väg att gå innan dom når bromstrumman.

Re: Bromsreducerings ventil

Posted: Fri Jul 11, 2014 7:40 am
by Devil
Bromsarna är rätt justerade,men jag har aldrig tänkt på att man måste lufta på det viset!! Får kolla med nån kompis om tramphjälp! B-)

Re: Bromsreducerings ventil

Posted: Fri Jul 11, 2014 8:57 pm
by Mackansglt
Hm, jag har luftat min 70:a ett flertal ggr på det vanliga sätet. Dvs pumpa upp trycket och sedan öppna luftskruven . Aldrig varit några problem. Den har tvåkrets med trummor och bromsreduceringar i bak.

Re: Bromsreducerings ventil

Posted: Sat Jul 12, 2014 11:49 am
by Lars Bd
Reduceringsventilen gör just det, men vid låga tryck som vid luftning påverkar ventiler inte alls bromsvätskeflödet. Man ska upp till över 15 bar innan något händer.