1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokumentatio

Moderatorer
anderstangoman
Posts: 8
Joined: Wed Sep 24, 2014 9:58 am

1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokumentatio

Post by anderstangoman »

Min Volvo Amazon herrgårdsvagn från 1965, "1- krets" bromssystem med separat bromsservo som jag vill uppgradera till "två-kretssystem" den ena cylindern till framhjulen, den anden til bakhjulende. (För För / Bak Bak systemet) Problemet är att Volvo på senare modeller har uppgraderat till: Begge framhjul + Vänster bakhjul, Begge framhju + Höger bakhjul. Det är helt klart den säkraste kombinationer för ett 2-krets bromssystem - Så frågan är om jag kan få godkänt ff / bb att visa? vilket i mitt fall är lätt att utföra och bättre än min nuvarande "1- krets" systemet.
Så min fråga är om det finns dokumentation (godkännande) av en sådan installation? krävs för bilprovning!
Hilsan
Anders
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by Arne »

Jag har en 123 GT -67:a som jag håller på att bygga ihop med bromsar på detta sätt som du beskriver. Tror inte det finns något krav på godkännande för detta. Jag använder en huvudbromscylinder och servo från en Amazon årsmodell -69 & -70. Det finns fler här på forumet som gjort på detta sättet. Det blir alltid bättre än ett enkrets system. Dessutom kommer bilprovningen aldrig att reflektera över detta om du använder dig av huvudcylindern och servon från en senare Amazon eller 140 som för övrigt har likadan huvudcylinder och servo. Enda skillnaden på 140 är att plåthalsens infästning mot torpedväggen annorlunda på 140 som har 4 skruvar mot Amazonens som har 3 skruvar.
AVG
anderstangoman
Posts: 8
Joined: Wed Sep 24, 2014 9:58 am

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by anderstangoman »

Problemet är att det krävs dokumentation (godkännande) här i Danmark, tyvärr! Och även om jag kan få det af, "Volvo servicecenter" är det inte säkert att Trafikstyrelsen her kommer att godkänna det? Alternativt är att jag måste installera om, 1-krets bromssystem som också är en dålig version! OCH bruge handbromsen - om bara det blir en reflex.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by Kalle »

Kanske man kan hänvisa till B18 2-kretssystem.
Det är inte lätt att hitta dokumetation om det men det nämns dock om det i reparationsanvisningarna för bromsar och visas en översiktsbild i fig.69 sid.5-35 kolla i länken! http://volvo1800pictures.com/document/v ... msar_2.pdf
-68 Combi
-65 Sport
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by Arne »

Hänvisa till sidan 5-5 & 5-35 om bilprovningen skulle fråga. Jag skulle nog prova att besikta utan att säga något i första hand.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by QV »

Om du skall göra ett "X system" på bromsarna så måste de två kolvarna i huvudbromscylindern vara lika stora.

Tänk bara på att bilen kan uppföra sig riktigt underligt om man bromsar med bara en krets... fast det är troligtvis ett bättre uppförande än ingen krets!

/Jan

Bygg om utan att fråga.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by jånn »

Jag har monterat 2-kretsservo med en krets bak och en krets fram på en Amazon Combi -68.
Från den bakre delen av huvud-cylindern drog jag ett bromsrör till ingången på förgrening/bromskontakt.
Utgångarna på sidorna till framhjulen flyttades till en T-koppling från bakaxel.
Därefter pluggades sidoutgångarna på bromskontakten.
Från den främre delen av huvud-cylindern drog jag ett bromsrör till T-kopplingen.
Som mellanstycke använde jag utgången på det gamla 1-kretsservot.
Monteringen var väl inte så snygg men den fungerade.
Fram o bak stämmer med huvudcylinderns fram o bak.

Jag körde bara till besiktningen och bromsarna brydde man sig inte om.
Däremot fick jag göra en registreringbesiktning för att jag hade monterat overdrive.
Detta var 1982.

2007 besiktigade jag en Amazon sedan som jag monterat overdrive på. Nu brydde man sig inte om det.

Jag tror att du lugnt kan köra till besiktningen och inte säga någonting.
40 år med GT
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by StefanM »

personligen skulle jag låta 1krets systemet vara........är det renoverat i stort med allting bytt eller kontrollerat så ska det ju mycket till innan det händer nåt. De problem som brukar vara är ju rostiga bromsrör som går av eller slitna grejer överlag.
Det finns ju åtskilliga bilar som har enkrets system och inte håller de på bygger om ? Hur många gamla folkvagnar finns det inte? De flest aäldre bilar har dessutom en handbroms som är värd namnet så helt utan broms blir man ju knappast.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by Arne »

StefanM wrote:personligen skulle jag låta 1krets systemet vara........är det renoverat i stort med allting bytt eller kontrollerat så ska det ju mycket till innan det händer nåt. De problem som brukar vara är ju rostiga bromsrör som går av eller slitna grejer överlag.
Det finns ju åtskilliga bilar som har enkrets system och inte håller de på bygger om ? Hur många gamla folkvagnar finns det inte? De flest aäldre bilar har dessutom en handbroms som är värd namnet så helt utan broms blir man ju knappast.
Det är en säkerhetsfråga att man vill ha tvåkrets bromssystem. Det känns bättre att veta om bromsarna börjar haverera innan det händer genom bromskretsens varningslampa. Det är inte så länge sedan en här på forumet körde ihjäl sig i en Amazon där bromsarna slutat att fungera, han hade enkelkrets bromssystem. Detta är en billig livförsäkring liksom då man monterar delad rattstång, som sitter original från -68 års modell.
AVG
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by StefanM »

Arne wrote:
StefanM wrote:personligen skulle jag låta 1krets systemet vara........är det renoverat i stort med allting bytt eller kontrollerat så ska det ju mycket till innan det händer nåt. De problem som brukar vara är ju rostiga bromsrör som går av eller slitna grejer överlag.
Det finns ju åtskilliga bilar som har enkrets system och inte håller de på bygger om ? Hur många gamla folkvagnar finns det inte? De flest aäldre bilar har dessutom en handbroms som är värd namnet så helt utan broms blir man ju knappast.
Det är en säkerhetsfråga att man vill ha tvåkrets bromssystem. Det känns bättre att veta om bromsarna börjar haverera innan det händer genom bromskretsens varningslampa. Det är inte så länge sedan en här på forumet körde ihjäl sig i en Amazon där bromsarna slutat att fungera, han hade enkelkrets bromssystem. Detta är en billig livförsäkring liksom då man monterar delad rattstång, som sitter original från -68 års modell.
så du menar att han körde ihjäl sig pga avsaknaden av tvåkrets bromssystem? Visst kan man tänka som du gör men då kanske man inte ska köra amazon överhuvudtaget för rent generellt är det en väldigt osäker bil oavsett bromsar eller rattstång. Chansen att bli påkörd av nån annan är ofantligt mycket större än att ett renoverat och genomgånget enkrets bromssystem ska haverera utan förvarning.
Tyvärr är det ju så att det finns ganska gott om orörda amazoner som folk bara sparkar igång och kör med och tror att det är evigt liv i grejerna och man kan knappast då skylla på bilen om ägaren struntar att underhålla saker och ting innan det går sönder. Man kan inte begära att ett bromssystem som fungerat i 20 år kommer att fungera 20 år till utan det krävs ganska mycket av ägare till veteranfordon att hålla dem i ordning. Vi svenskar är tyvärr alldeles för bortskämda med gamla bilar och det sitter i själen att använda dem och laga när SBP vill att vi ska göra det men det fungerar inte riktigt så.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by jånn »

Den stora skillnaden är att 1-kretsservot inte orkar hjälpa till när man panikbromsar som det större 2-kretsservot gör.
Bromsar man mjukt för att sänka farten något upplevs båda servona helt OK.
Blir det panik får du bromsa själv om du inte har 2-kretsservo.
Det känns som man litar bättre på bilen då, det handlar om komfort.
40 år med GT
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by StefanM »

jo förvisso men amazon ägare tror väl inte att de är ute i nån modern bil hoppas jag? Kör man med veteranfordon så är det ännu större omdöme som gäller snarare än att man ska bygga in säkerhetstänkandet i bilen och sen glömma bort att man färdas i en veteranbil själv.
Självklart finns det fördelar med modernare bromssystem, det säger jag inget om men man kan samtidigt inte ta det så långt att man fördömer allt annat och får folk att tro att de åker omkring i livsfarliga bilar bara för att man har enkrets bromssystem för så är det ju inte.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by QV »

Läser man de Gröna häftena så skall enkrets ner för inspektion varje år.....

Själv har jag bytt till Silicon (om nu det har undgått någon) och kommer inte köra längre än 10 år.
Eftersom jag är uppe i 7 år nu så är det snart dags.

Allt gummi kommer då att bytas.
Så det blir renovering av 4 cylindrar, + huvudcylindern och 3 bromsslangar.
Det är min plan för att "behålla" enkretssystemet

När det gäller bromsservo så är det sådant "skit" som skivbromsar behöver.
Behåller man trummorna så är det inget svårt att bromsa hårt utan man får se till att ha bra däck så man inte låser hjulen för fort.

/Jan

Enkrets är ju bara en av de saker man ev vill åtgärda.
En av de svårare att fixa är ju att motorn landar i knät vid en krock. På en 140 så går motorn under bilen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by Lars Bd »

Vilket grönt häfte läser du då? I mitt häfte står att bromsbeläggen skall kontrolleras var 1000:e mil och att samtliga tätningar skall bytas var 3000:e mil. Vätskenivån i huvudcylindern kollas var 500:e mil på enkretssystem medan det på 2-krets ska kollas varje tankning. I övrigt ska en funktionskontroll och okulärbesiktning göras av verkstad var 1000:e mil. Samtliga åtgärder skall utföras med samma intervall på båda systemen dock med undantaget att vätskenivåkontrollen ska utföras mycket oftare på 2-krets.
Vad jag kan läsa mig till så har båda systemen i princip exakt samma krav vad gäller åtgärder i form av service och kontroller som inte föraren själv ska utföra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 1- krets" bromssystem til 2-krets bromssystem - dokument

Post by QV »

Om minnet inte sviker mig så stog det
Lars Bd wrote:okulärbesiktning göras av verkstad var 1000:e mil
eller minst en gång om året.

Okulärbesiktningen var rätt ingående...
Men jag får leta fram häftet.
det är ett för B16 eller tidigt B18.

/Jan

Men snart kommer man till en ålder när inte längre minnet "är så bra"
Jag hoppas att det är några år kvar till dess :shock:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply