2krets-ok på 1krets system?

Moderatorer
Post Reply
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

2krets-ok på 1krets system?

Post by granfot »

Hej,

jag har snubblat på ett par bromsok som är i nyskick, och då de som sitter på min Amazon kärvar och bråkar så funderade jag på att sätta dit dom här istället. Problemet är att de är för två-krets system och pärlan är bara utrustad med en-krets.

Den smarta lösningen vore ju att bygga om till två-krets, men det har jag varken tid eller möjlighet till just nu, så min fundering är om jag kan plugga den ena kanalen på båda oken och köra med en-krets bara, eller är det något annat som påverkas då?

Och bonusfrågan är:
Är 2-krets och 1-krets "bolt-on", eller skiljer det sig i hålbilder och liknande?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 2krets-ok på 1krets system?

Post by Lars Bd »

Koppla ihop båda kretsarna i så fall, att använda halva oket är ingen bra ide anser jag. Förmodligen blir bromseffekten på oken i stort sett halverad då endast halva kolvarean utnyttjas och bakbromsarna låser lätt då du behöver trampa mycket hårdare på bromspedalen för att uppnå samma bromseffekt. 2-kretsoken kräver servo då arean i dessa är omkring 20% mindre än enkretsoken (som även de är tungtrampade utan servo) det innebär att hydraultrycket och bromspedalkraften måste ökas med omkring 20%. Använder du 2-kretsok måste du även byta hjulcylindrarna bak till 7/8" ifrån de 1" du förmodligen har nu annars låser bakbromsarna direkt.
Mitt råd är gör rent och smörj upp de oken du har på bilen nu eller skaffa ett par andra i bättre skick.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 2krets-ok på 1krets system?

Post by QV »

Har sett någon beskrivning där de borrar ur mellan halvorna och pluggar ena sidan....

Men jag håller med Bd att det inte är någon bra idé att använda halva oket.
Rent allmänt så vet konstruktörerna vad de gör.
De har mera utbildning och mer erfarenhet av bilar och dess beståndsdelar än vad vi normalt kommer att få.

Så har ett bromsok två kammare skall båda användas!

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: 2krets-ok på 1krets system?

Post by jånn »

Distansen mellan övre och nedre bult är större på 2-kretsoken?
Det går inte att skruva loss 1-krets och skruva dit 2-kretsoken
När jag bytte oken tog jag en hel framvagn så att allt blev rätt med dubbla bromsledningar och slangfästen i bromsskölden.

Det är samma ok som till 140-serien med Girlingbromsar.
40 år med GT
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: 2krets-ok på 1krets system?

Post by granfot »

Hmm, jag var säker på att jag skrev ett svar igår, men tydligen inte. :)

Efter Lars svar så gav jag upp den tanken och ger mig på att laga mina gamla istället. De är i princip nya men har stått still i 10 - 15 år och därför har kolvarna rostat fast.
Jag får bita i det sura äpplet och köra en renoveringssats till dom, de kan inte vara köra mer än några meter med tanke på att det går inte att hitta smuts på dom och jag tror inte de är tvättade.

Jag var osäker på hur två-krets oken var konstruerade, men halverar man verkan så ska jag givetvis inte ge mig på att använda dom. Och bygga om vill jag inte heller när det är just bromsar det rör. Hade de varit "öppna" mellan kretsarna så hade det varit en annan sak.

Tack för bra svar allihop!
Post Reply