Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Moderatorer
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by amazon guy »

Hej,

Har sen en tid tillbaka haft lite problem med bromsservon på min 2-krets ´69 Amazon i form av att det blir flera minuters fördröjning att reagera efter att man kört iväg, ganska skrämmande ibland när man glömmer bort sig och inte tänker på det.

Har läst någonstans att man testar för frisk bromsservo genom att trampa upp bromspedalen utan motor igång tills den blir riktig hård och sen skall den sjunka något efter att man startat motorn, och detta funkar bra på min bil.

Har kollat vakuumslangen och den är lite, lite sprucken i ändarna så den skall bytas omedelbart, men förutom det, vad kan problemet annars vara? Hittade annars inga ventiler eller annat på servohuset som kunde orsaka strulet.....

Nån som varit med om liknande problem förut och vad skall mer kollas eller testas i s f?

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by QV »

amazon guy wrote:i form av att det blir flera minuters fördröjning att reagera efter att man kört iväg
Skall jag hårt tolka texten så tar det alltså flera minuter innan bromsen aktiveras efter det att du har tryckt på pedalen????
Men så lär det nog inte vara.

Om bilen är tungbromsad den första tiden så har du för dåligt vakuum i systemet.
kolla efter sprickor i slangen
kolla att nippeln i grenröret har ett hål på 5-6mm
Är hålet "bara" typ 1mm så är den för fördelarens vakuum.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by amazon guy »

Jan,

Jag menade att det tar flera minuters körning, eller allt från 500 m och upp till en eller ett par km innan servot börjar reagera och bromspedalen ger med sig och känns som den skall. Bilen är alltså tungbromsat den allra första tiden som du säger.

Har nu också hittat en gammal ihopaskrynklad papperstuss inne i slangen från grenröret till oljepåfyllningslocket som någon måste ha stoppat i vid nåt tillfälle i syfte att av nån anledning försöka blockera genomflöde där, men vet ej om just den slangen påverkar bromsservot också.

Har nu även bytt slangarna men kan just nu inte testa bilen för batteriet är på laddning till imorgon.

Dennis
Last edited by amazon guy on Sun Oct 11, 2015 2:15 pm, edited 2 times in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by QV »

om oljefällan från vevhusventilationen är inkopplad på slangen mellan insugsrör-bromsservo så måste det sitta en plastklump mellan Tkopplingen och oljefällan.
Om inte så kommer insuget dra för mycket luft från oljefällan.
Detta kommer då ge dåligt vakuum till bromsservot och tjuvluft till insuget

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by amazon guy »

Hej,

Förstår inte riktigt vad du menar med oljefälla på slangarna och har för att jämföra och förvisa mig även kollat flera motorrumsbilder jag har i mitt bildarkiv på ´69,- ´70 Amazoner om det fanns monterad nåt liknande du nämner, men där är exakt samma bara slanguppsättning (inget kopplat på slangarna alltså) som på min bil, så det skiljer inte på nåt sätt.

Har dock nu på morgonen och efter att ha satt i batteriet (och dom nya slangarna igår) provkörd bilen och märkt att det kommer lite skrammel eller typ gurglande ljud ur servot, eller hur man skulle kunna identifiera det, vilket borde innebära att där åtmistone verkar finnas vakuum, men bromspedalen uppför sig tyvärr oförändrat från tidigare beskrivning.

Går det att plocka isär och serva denna typ av servo som syns på bilderna här?

Min bil sist här nedan (bild tagen för ett par år sen och tyvärr inte för det aktuella ändamålet just nu).

Dennis

Image

Image

Image

Image
Last edited by amazon guy on Sun Oct 11, 2015 2:13 pm, edited 1 time in total.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by amazon guy »

Bättre bild.....

Image
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by az123gt »

Det var på B18 amazoner som slangen från oljefälla och bromsservo var sammankopplade med ett T-kors som sen gick med en slang till insugningsröret.

För att det ska fungera så måste det sitta en backventil mellan oljefälla och T-kors, när undertrycket ökar i insuget så stänger backventillen och bromsservon träder i funktion.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by Lars Bd »

Om det fungerar efter ett tag så beror det nog inte på felmontering av slangarna, jag skulle gissa på att själva servot eller den vita plastklumpen (backventilen)på servot är felaktig. Ta löst vacumslangen vid servot och kolla om det finns vacum där, låter du slangen vara öppen ska tomgången bli avsevärt högre.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by amazon guy »

Lars Bd wrote: Ta löst vacumslangen vid servot och kolla om det finns vacum där, låter du slangen vara öppen ska tomgången bli avsevärt högre.
Hej Lars,

Det gjorde jag idag, tog av slangen vid servot och motorn bara tvärdog i samma ögonblick. Där är i alla fall vacum, ingen tvekan om den saken för hörde suget, men du säger att varven skulle gå upp istället, varför dör motorn tvärt då?

Dennis
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by Lars Bd »

För mycket luft ger för mager blandning och ingen förbränning - motorn dör. Prova med att gradvis öppna på slangen så kommer nog varvtalet att gå upp till en viss gräns (där bränslet räcker till) för att sedan gå ner gradvis eller tvärdö.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by amazon guy »

Ok, skall göra.....men vad blir då slutsatsen av det hela, när/hur kan jag då konstatera att antingen servot eller ventilen är kasst, eller att annat är fel?

Dennis
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by Lars Bd »

Du kan konstatera att inga fel finns på vacumet fram till servot och att felet därmed bör ligga i servot eller i ventilen. Varken ventilen eller servot är egentligen reparerbara så enklast är att byta båda men det kräver att man har något att byta med. Jag skulle prova med att försöka ta löst backventilen och på något sätt kontrollera funktionen.
Läs verkstadshandboken på volvoamazonpictures för att förstå hur servot fungerar så kan du själv räkna ut vad du ska titta efter. Det kan även vara en justering av mekanismen mellan pedalen och huvudcylindern som behövs.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by amazon guy »

Tack för tipsen Lars, har precis varit och juxat med bilen igen och som sagd så kommer det stundtals (eller ganska ofta) ett skramlande ljud vad som verkar ut ur servoventilen/backventilen. Den trodde jag hade endast som funktion att överhuvudtaget kunna koppla på en slang till servohuset, men skall nu försöka leta fram i verkstadshandboken vad dess egentliga funktion är och vad som isf kan gå sönder på den. Vågade inte peta på/försöka ta ut den just nu, för för det första stod jag ute på gatan med fel/olämpligt verktyg för en sån operation och för det andra är ju plasten i den gammal nu och kan lätt brytas sönder och sen är det kört......och som jag ser nu så säljer VP inga såna till just Amazon 2-krets system heller.....

Dennis
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by Lars Bd »

Ventilen finns inte att köpa ny, den är ersatt av en slangmonterad ventil har jag hört ryktas.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by amazon guy »

Lars Bd wrote:Läs verkstadshandboken på volvoamazonpictures för att förstå hur servot fungerar så kan du själv räkna ut vad du ska titta efter. Det kan även vara en justering av mekanismen mellan pedalen och huvudcylindern som behövs.
Konstigt nog så hittar inte jag någon P 130 verkstadshandbok på volvoamazonpictures, bara modeller innan och dom har nog inget servo, eller antagligen inte den typen som förekommer i sena bilar.
Post Reply