Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by Lars Bd »

Du bör använda något som gör minst skada till att tvätta med och bara löser bromsvätskan, kanske varmt vatten fungerande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by amazon guy »

Tror jag kanske kom på varför servocylindern som ursprungligen satt i bilen krånglade, där är nämligen flera gummipackningar på framsidan av tryckstången (mot huvubromscylinder) där speciellt en av dom, som omsluter tryckstången verkar vara för uttänjd och där luften sipprar förbi när man trycker ner cylindern mot golvet (urtagen ur bilen förstås) och sen låter den gå tillbaka upp igen, skall nog vara helt tät där för att kunna hålla kvar vakuumet och det kan man nog uppnå endast med en ny tätning.
Har redan i veckan beställt ny tätningssats från VP där denna som omsluter tryckstången verkar rätt, men två, eller i alla fall en av dom andra viktiga gummitätningar i satsen är nog fel, så nu är jag tillbaka till ruta ett igen, ushh.....

Dennis
Last edited by amazon guy on Fri Mar 31, 2017 6:00 pm, edited 1 time in total.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by amazon guy »

Hej,

Hade bilen avställd under vintern så det rådde stiltje i allt skruvande men nu när våren och värmen börjar nalkas igen så satsade jag på en ny backventil (VP art. nr. 162684, ej bajonettfattning) och servot funkar som det ska igen.
Nu ska det av igen för gummipackningbyte och lack och så blir det som nytt igen.

P.S.
Bakventilen skall förhindra luft att strömma tillbaka till servocylindern så om den väsnas eller skramlar som min gjorde, har den inte den funktionen längre och därav dålig servoverkan.

Dennis
Post Reply