Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Moderatorer
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by amazon guy »

Hej,

Kan någon beskriva denna bromsservos backventils funktion, varför den för skramlande ljud och hur testar man för att se om den eller servoklockan är frisk eller kass?

Nu har jag letat efter dess funktionsbeskrivning i både detta och 140:ans forum och det blev NOLL, samtidigt så lär det inte finnas några verkstadshandböcker till 130 serien, så var hämtar man informationen.....?

Dennis

Image
Last edited by amazon guy on Mon Dec 12, 2016 3:57 pm, edited 2 times in total.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by Lars Bd »

Det finns ingen reservdelskatalog för enbart P130 heller.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by 123GT »

Hej Dennis,

Jag lyckades göra sönder min när jag skulle demontera, men det skall vridas runt sin egen axel för att demonteras. Mitt tips är att vänta med demontering till ny har ersättningsdetalj. (men det är bara hur jag hade gjort) :)
Se mitt svar I din andra tråd och lycka till.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by amazon guy »

123GT wrote:Hej Dennis,

Jag lyckades göra sönder min när jag skulle demontera, men det skall vridas runt sin egen axel för att demonteras. Mitt tips är att vänta med demontering till ny har ersättningsdetalj. (men det är bara hur jag hade gjort) :)
Se mitt svar I din andra tråd och lycka till.
/ sven
Tack för tipsen Sven, är inne på samma linje att först skaffa en ersättningsdel innan jag börjar rota i det.

Också för att kunna vrida ut ventilen måste jag i så fall ta bort bromsvätskebehållaren, med allt vad det innebär sen, för den står i vägen, ventilens "pipa" går inte förbi när man vrider på ventilen och då kanske man hade hellre velat peta ut den istället.

Dennis
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by 123GT »

Den behöver bara vridas ca ett kvarts varv runt sin infästning I bromsboostern.
Infästningen är inte gängad utan bara klackar I plast som skall greppa I metallen på boostern...om du är med på hur jag menar. :-)

/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by amazon guy »

Hej och tack för alla tips. Fick äntligen ut ventilen utan och sabba den :) (mycket smörjning och två spårskruvmejslar, en från var sida) och den verkar vara av skruvtyp (vet ej hur bajonettyp ser ut). Det finns ett fyruddigt föremål inne i den som rör sig fritt fram och tillbaka och jag har ingen aning om det skall vara så eller det istället skall sitta fast på nåt sätt (vilket jag tvivlar på). Om det är den rörliga funktionen det har, kan det då tyda på att nåt annat är kasst, som t. ex. sprucken membran inne i servoklockan?
Hittade emellertid en mycket snarlik ventil hos VP som dock ser lite annorlunda ut inuti utan att ha det fyruddiga föremålet inbyggd, se bild.
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=687495 (art. nr. 687495)

Har någon använd den som är i länken med framgång?
Vill helst inte ersätta med den raka ventilen på förlängd slang för skramlande från den gamla blir förmodligen fortfarande kvar.

Image

Image

Image

Dennis
Last edited by amazon guy on Thu Nov 24, 2016 9:13 pm, edited 3 times in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by QV »

Att kolla om allt fungerar är lätt.

Lägg foten på bromsen
Starta motorn och kän efter när pedalen sjunker. Då har du vakuum i bromsbehållaren.
Ta bort foten från bromspedalen
stäng av motorn och vänta en minut
Har du nu "servoverkan" så har du vakuum i servot och då är allt helt.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by amazon guy »

Tack Jan, tror att jag testade vid nåt tillfälle ifjol och att det kändes bra, men tar om det igen för säkerhets skull.

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by amazon guy »

QV wrote:Att kolla om allt fungerar är lätt.

Lägg foten på bromsen
Starta motorn och kän efter när pedalen sjunker. Då har du vakuum i bromsbehållaren.
Ta bort foten från bromspedalen
stäng av motorn och vänta en minut
Har du nu "servoverkan" så har du vakuum i servot och då är allt helt.

/Jan
Hej Jan,

Har nu efter en längre tids bortvaro äntligen fått tid över att juxa med servot igen och testa på det sättet du beskrev och efter motorstart så sjunker pedalen, även om med en viss tvekan och som det nästan känns i två faser, och sen efter att ha väntat i dryga minut och försöker trampa ner pedalen, så är den bara stum och hård utan tendens att sjunka. Har även testat med en beg. ventil från 740 jag hittade på skroten och det blir samma sak där med.
Innebär det då att klockan är mest troligt "f.....d"?

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by amazon guy »

123GT wrote:Den behöver bara vridas ca ett kvarts varv runt sin infästning I bromsboostern.
Infästningen är inte gängad utan bara klackar I plast som skall greppa I metallen på boostern...om du är med på hur jag menar. :-)

/ sven
Hej, den här beskrivningen passar nog en backventil med bajonettfäste, min har inte det och följaktligen får man använda sig av en annan teknik.

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by QV »

Om pedalen är fast och inte sjunker "som med servoverkan" så betyder det att du inte har något vakuum i klockan.

Det vi vet är att du har ett vakuumläckage... Eftersom du då har tecken på att backventilen inte är bra så fortsätt där.
Ta vilken helst för slangmontage och sätt i serie mellan den du har och insuget. Rota i bilar utan ABS så skall du finna en slangmonterad backventil at hänga dit provisoriskt om du inte finner en för montage direkt i klockan.

/Jan

På 924 så trycker man bara ventilen rakt in i bussningen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by amazon guy »

Börjar nu tro att egentligen är det kanske inget fel på den rasslande backventilen, utan den rasslar och har sig snarare p g a ett vakuumläckage någon annanstans i servoklockan istället, som en indikation helt enkelt (eller är jag helt out?).....det finns en repsats till 2-krets bromsservo som sista utväg för mig att satsa på http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=273077, dock vet jag inte om den kan täppa till ett eventuellt läckage runtomkring där den sitter eller det bara är frågan om nya fräscha gummi, har inte haft grejorna ute än och kollat in ordentligt för allt måste ju ske ute på gatan (bor mitt i stan), vilket utgör en viss broms hela tiden.....

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by QV »

Jag har ju trummor på min och med trummor behövs inget servo. Man låser hjulen lätt utan den hjälpen.

På gammla bilar som körs lungt tycker jag att trummor är att föredra.
Minimalt med strul
lättbromsat
inget bromservo.... som strular

Det finns fördelar med skivor men inte när man kör lungt.
Men nu är det skivor i din bil så det får åtgärdas.
Kan man inte flytta rören direkt till huvudcylindern och tillfälligt montera bort servot?

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by amazon guy »

Tja, vet inte riktigt om jag känner för att rota i det ännu mer nu, tror snarare jag lämnar allt som det är och avvaktar tills ett annat servo dyker upp till försäljning nånstans, alternativt lär mig förstå till fullo hur den där jäkla backventilen funkar eller inte funkar och när den definitivt kan avfärdas som trasig och samma med servoburken (ventilen stänger lätt och helt ena vägen när man blåser i den).
Kör så lite med bilen att det inte gör nåt att den står stilla.

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Backventil på 2-krets bromsservo till Amazon ´69

Post by amazon guy »

Har nu lyckats med att införskaffa en annan begagnat bromsservovakuumbehållare för 250 spänn, rostig som bara den, men efter provmontering på bilen så verkar den funka bra (ser ut som), men när jag idag började med att slipa på den inför uppsnyggning/lackering och tog bort backventilen för att komma åt bättre, så vällde det ut en massa gammal och rostig bromsvätska, huga! :x Mest sannolikt från en läckande huvudbromscylinder för länge, länge sedan.
Vad som är anmärkningsvärt är att bromsvätskan inuti tydligen inte skadat något membran eller vital del som finns där inne, eller kommer det kanske som brev med posten så småningom? Huvudbromscylinder på min bil är helt torr, så inget läckage därifrån i alla fall.

Vad gör man nu, är det bara att skölja ur med diesel, fotogen, bensin eller avfettningsmedel och låtsas som ingenting eller lämna tillbaka den? Möjlighet finns....

Image

Dennis
Post Reply