Bromsservo påverkar varvtal

Moderatorer
Post Reply
zonen
Posts: 6
Joined: Sun Dec 21, 2014 9:02 am

Bromsservo påverkar varvtal

Post by zonen »

Hej
Har sökt på forumet utan att bli klok på mitt problem.
Jag har en amazon -69 b20 renoverad med dubbla su med aluminium insug, 2 krets bromssystem. Problemet är att bromsarna blir stumma under körning samt att varvtalet på motorn ökar med mellan 500-800 varv när jag bromsar. Det pyser när jag trampar på bromsen så servot verkar fungera. vakuumslangen går från insuget till bromsservot den anda vakuumslangen går från luftfiltret till olje locket och sen vidare till oljefällan
Jag tog bort bromsservot och lackade det när jag lackade bilen efter det har det inte velat göra som jag vill. är det någon som har nån ide
ska det sitta någon typ av backventil på slangen mellan insuget och bromsservot?
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Bromsservo påverkar varvtal

Post by 46-68 »

Det ska finnas en backventil mellan bromsservot och insuget. Ibland sitter denna på vacuumanslutningen på servot, ibland en lös ventil på slangen.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bromsservo påverkar varvtal

Post by Lars Bd »

Läs verkstadshandboken från sidan 36 "Bromspedal, justering av pedalens läge" och kontrollera detta.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
zonen
Posts: 6
Joined: Sun Dec 21, 2014 9:02 am

Re: Bromsservo påverkar varvtal

Post by zonen »

Ja jag trodde det var backventilen men det var det inte för jag bytte den idag utan någon skillnad, fortfarande hårdbromsat och att tomgången går upp när man trampar på bromsen,,, :sad:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsservo påverkar varvtal

Post by Arne »

Det kan vara membrantet i bromsservot som är trasigt. Byt hela bromsservot eller fixa en rep. sats. Det brukar inte vara så svårt att få tag på ett fungerande begagnat, du kan ta från en Volvo 140, du byter bara ut halsen och monterar dit halsen från Amazon. I övrigt är de identiska.
AVG
F41
Posts: 14
Joined: Mon Aug 13, 2012 6:48 am

Re: Bromsservo påverkar varvtal

Post by F41 »

Testa att spruta lite startgas nere vid bromspedalen (där tryckstången går in i halsen) med motorn på tomgång. Ökar motorvarvet då så är troligen membranet trasigt. Så gjorde jag när jag felsökte liknande symptom på en Camaro jag hade förut.
zonen
Posts: 6
Joined: Sun Dec 21, 2014 9:02 am

Re: Bromsservo påverkar varvtal

Post by zonen »

Tack för tipset ska testa startgas se om nåt händer..
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Bromsservo påverkar varvtal

Post by Blomquist »

Exakt så där uppförde sig en bil vi bytte motor på. Vi flyttade över en av nipplarna från
insuget, men hade inte koll på vilken som var till vevhuscirkulationen och vilken
som var till servot. Vi tog den förstnämnda och fick då exakt samma symptom som du beskriver.
Du har inte råkat byta plats på slangarna?
210 -64, 223 -68
zonen
Posts: 6
Joined: Sun Dec 21, 2014 9:02 am

Re: Bromsservo påverkar varvtal

Post by zonen »

Hej
Nu har jag bytt bromsservot, så nu funkar det som det ska, konstigt att det skulle gått sönder av att ligga i garaget i ett år när jag renoverade bilen.
de skulle ha 1300-1500 på skroten, VP skulle ha 2000 för ett helt nytt så det fick bli ett nytt.
Tack för alla tips
Post Reply