Handbroms arm.

Moderatorer
Post Reply
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Handbroms arm.

Post by Fulagula »

Hej

Trummorna monterade, kände att armen till handbromsen satt väldigt löst i bromsbacken när jag monterade ihop, nu verkar denna ha släppt! Och trumman sitter fast igen! Måste låna avdragare.

Hur skall armen sitta fast i bromsbacken?

Tack på förhand..
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Handbroms arm.

Post by Lars Bd »

Ett tips är att kolla i reservdelskatalogen om det finns mer saker där än bromsback och arm.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: Handbroms arm.

Post by Fulagula »

Hej igen

Kollade på reservdelsfirmorna, köper man bromsbackarna så ingår ingen bromsarm, verkar ej heller finnas att köpa lös, lös med skiten igen, annars blir det egen lösning..
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: Handbroms arm.

Post by Fulagula »

Ahh! Bra tips, verkar ska sitta en låsring bakom niten som håller bromsbacken, men lär väl synas när allt är lös igen..

Tackar för snabbt svar..
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Handbroms arm.

Post by droopy »

Någon som vet vart man får tag på nit och ev bricka/låsning till dessa handbromsarmar..lite "C" att de inte sitter på backarna som med modernare satser. Skall man flytta över till nya backar så behöver man ju nita om armarna.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Handbroms arm.

Post by QV »

Har för mig att det är en pinne och en fjäderbricka (som låser i ett svarvat spår) på min.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Handbroms arm.

Post by Per L »

Det är väl det här ni pratar om
https://www.volvop1800club.se/forum/vie ... ae68594493

Jag löste det som sagt var (i länken) med en vanlig M8-skruv och två muttrar. Det har fungerat bra i 3 år nu!
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Handbroms arm.

Post by droopy »

Jo det är den "niten" jag menar. En skruv kan ju vara en lösning. Vill man slippa en mutter går det väl att borra ett litet hål genom skruven och montera det en låsning. Letade på nätet och Dalhems har lösa nitar och även VW specielisten.. blir dock dyrt att beställa 2 st då de tar 99:- i frakt.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Handbroms arm.

Post by Per L »

Borra hål och sätta i en saxpinne tror jag blir för glappt. Skruven kommer att "vingla" i hålet.

Fördelen att använda ett par (inte bara en) muttrar är att man kan dra åt den första muttern precis så mycket så att det blir glappfritt utan att armen låses fast för mycket. Mutter nummer två används för att låsa fast mutter nummer ett så att den inte skruvar upp sig. För att få plats måste man nog använda låga muttrar eller fila ner normalhöga muttrar
Post Reply