Bromsrörsdragning 123GT

Moderatorer
Post Reply
Curtan
Posts: 13
Joined: Sun Jan 04, 2015 6:34 pm
Location: Lycksele

Bromsrörsdragning 123GT

Post by Curtan »

Håller på att renovera en tidig -67 123GT det verkar förekomma lite olika dragningar på bromsrören till och från servon är det någon som vet vad som kan vara rätt eller behjälplig med en bild på dragningen på vissa går dom direkt från huvudcylindern i en svag böj till servon och på vissa svänger dom förbi spolarburken och en del bilder som jag hittat går det andra röret över rattstång och på vissa under rattstången på torpeden.
// Curt
Jens Christian
Posts: 85
Joined: Thu Nov 23, 2017 8:58 pm

Re: Bromsrörsdragning 123GT

Post by Jens Christian »

Inte det besta - från Volvo,s org brochyr =

http://www.volvoamazonpictures.se/bros/ ... 45_1_5.jpg
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsrörsdragning 123GT

Post by Arne »

Det ena röret till bromsservot går bakom spolarvätskebehållaren som inte syns på bild.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bromsrörsdragning 123GT

Post by Lars Bd »

I reservdelskatalogen finns inget som antyder att det skulle finnas olika varianter på bromsrörsdragningen. Bidrar med en dålig bild på en vad jag tror orörd GT 67.
20180121_161710.jpg
20180121_161710.jpg (1.47 MiB) Viewed 5321 times
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bromsrörsdragning 123GT

Post by QV »

Jag har ju fotat en del 123GT motorutrymmen och då tycker jag att "alla" 123GT på marknaden är inte riktigt som de var från fabrik. Min misstanke är att det finns en del med bytt chassinummer. Men jag skall se om jag inte kan få fram en kavalkad på motorumsfoton till dig. Men inte just nu för jag måste förbereda mig för skridskoturen som jag skall leda idag (friluftsfrämjandet)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsrörsdragning 123GT

Post by Arne »

Jag har bara sett en variant på bromsrörsdragningen i motorrummet med servo på en krets systemen.
Har själv en 123 GT -67 och där såg bromsrörsdragningen ut som på bilden ovan. Jag har numera byggt om bromssystemet till 2-krets liknande Amazon -69 & -70 års modell.
AVG
Curtan
Posts: 13
Joined: Sun Jan 04, 2015 6:34 pm
Location: Lycksele

Re: Bromsrörsdragning 123GT

Post by Curtan »

Tack för alla svar, men om ni ser på broschyren i Amazonpictures som Jens Christian bifogat så är dom ej dragna som på den bild som Lars BD bifogat så det måste förekomma lite olika dragningar så vi får väl avvakta QV s bilder och diskutera vidare om olika förekomster som finnes om det är mellan olika chassienummer men min är en tidig -67 som skall bli så nära original som möjligt till att börja med. Sedan kanske man följer Arnes koncept
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bromsrörsdragning 123GT

Post by Lars Bd »

Kom ihåg att de många bilder Volvo har tagit för reklamändamål är tagna före produktionsstart och därmed inte alltid överensstämmer till 100% med verkligheten.
Se dessa 2 kombi http://www.volvoamazonpictures.se/car_p ... 9_2228.php och http://www.volvoamazonpictures.se/car_p ... 9_1531.php
Där är bromsrörsdragningen mer likt broschyren vilket sannolikt betyder att dragningen på bromsröret ändrades mellan fototillfället och produktionsstart. Kombi före chassinummer 37970 med något undantag har denna dragning av röret, senare har samma som på GT bilden jag postade. Det förefaller osannolikt att GT skulle ha ärvt en gammal design från kombi som fick en ny sent under årsmodell 66.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bromsrörsdragning 123GT

Post by QV »

Några bilder kommer här.

Jag har även fotat chassinummer så om du PM mig det så kan jag säga vilken som ligger närmast.
RIMG0010.JPG
RIMG0010.JPG (181.47 KiB) Viewed 5262 times
RIMG0023.JPG
RIMG0023.JPG (180.4 KiB) Viewed 5262 times
RIMG0030.JPG
RIMG0030.JPG (185.25 KiB) Viewed 5262 times
RIMG0032.JPG
RIMG0032.JPG (195.28 KiB) Viewed 5262 times
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bromsrörsdragning 123GT

Post by Lars Bd »

Troligen är ingen av bilarna på QV:s bilder orörda, de 2 första har fel servo och de andra har för blanka bromsrör. Dragningen av rören förefaller dock att vara i princip lika som på min bild. Jag kan inte lova att min bild föreställer en orörd bil men ägaren garanterade att ingen har bytt bromsrören till servon under de sista 35 åren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Curtan
Posts: 13
Joined: Sun Jan 04, 2015 6:34 pm
Location: Lycksele

Re: Bromsrörsdragning 123GT

Post by Curtan »

Det kanske är som Lars skriver att det kan finnas lite olika utföranden men jag undrar om Lars har någon vid bild på den gröna där man ser bromsröret på torpedväggen om det går under eller över rattstången eller om någon annan har det samt en bild från vänster sida vid spolar burken. Har sett på flertalet bilder på renoverade bilar att det är dragna som på kombin men i koppar så man kanske får förutsätta att det förekommit lite olika dragningar. Men jag gör mina i stålrör som det var på den gamla goda tiden.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsrörsdragning 123GT

Post by Arne »

På min 123:a var bromsröret draget över rattstången och till vänster om spolarbehållaren.
AVG
Curtan
Posts: 13
Joined: Sun Jan 04, 2015 6:34 pm
Location: Lycksele

Re: Bromsrörsdragning 123GT

Post by Curtan »

Har nu dragit bromsrör klart, skall ta en bild och försöka lägga in.
Post Reply