Kronmutter sitter fast

Moderatorer
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Kronmutter sitter fast

Post by 46-68 »

Bjulle2 wrote: Sun Apr 22, 2018 7:06 pm
46-68 wrote: Sun Apr 22, 2018 6:30 pm
Bjulle2 wrote: Sun Apr 22, 2018 5:47 pm Ja nej, har försökt i 2 dagar och en dag innan då jag sprayat allt med 5-56
Då är det nog dags för lite grövre metoder, gassvets eller åtminstone gasolbrännare. Värm muttern på flatsidorna så släpper den nog.
Sitter muttern så här hårt kommer du att behöva gas för att få lös trumman också.
Värma upp muttern och sedan låta den svalna och testa dra igen?

/Bjulle
Dra innan den svalnar. Värmer du muttern kommer den bli lite större och släppa, väntar man sprider sig värmen till axeln och den sväller också.
Teorier, piska på muttern med gasen och dra.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Kronmutter sitter fast

Post by 46-68 »

Gassvetsen är fö ett av mina bättre verktygsköp, använder man den med ett hyfsat mått av försiktighet får man lös det mesta.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

46-68 wrote: Sun Apr 22, 2018 7:20 pm Dra innan den svalnar. Värmer du muttern kommer den bli lite större och släppa, väntar man sprider sig värmen till axeln och den sväller också.
Teorier, piska på muttern med gasen och dra.
Alright, får köpa mig en ny 32mm hylsa imorrn samt en brännare dårå. Tror du denna räcker?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svets- ... 2000020057

/Bjulle
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Kronmutter sitter fast

Post by 46-68 »

Mja, risken är att den är lite klen. Gassvets, har du aldrig använt en sån så se till att någon som kan visar, det går att göra bort sig.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

46-68 wrote: Sun Apr 22, 2018 7:32 pm Mja, risken är att den är lite klen. Gassvets, har du aldrig använt en sån så se till att någon som kan visar, det går att göra bort sig.
Hm ok, har ingen och vet inte ifall jag känner någon som har dessvärre :(
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Blomquist »

Har du kraftskaft? Jag brukar använda sexkantshylsa med kraftskaft. Ett däckjärn eller liknande för att låsa
trumman mot backen. Sen trär jag ett två meter langt vattenrör på kraftskaffet och hänger mig.
Hörsleskydd kan vara bra, det brukar smälla som en handgranat när det väl släpper. Det får ABSOLUT inte vara
tolvkantshylsa, då sabbar du muttern med garanti.
210 -64, 223 -68
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

Image

Får väl hoppas att detta hjälper något i alla fall... annars får de väl bli någon ännu värre värmekälla.
Men polarn rekommenderade att köpa en ringnyckel också.

På onsdag vet jag svaret :P

/Bjulle
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kronmutter sitter fast

Post by QV »

46-68 wrote: Sun Apr 22, 2018 7:20 pm Dra innan den svalnar. Värmer du muttern kommer den bli lite större och släppa, väntar man sprider sig värmen till axeln och den sväller också.
Teorier, piska på muttern med gasen och dra.
Det här håller jag inte med om.
En röd mutter (alltså riktigt varm) håller inte utan jag väntar alltid 5 minuter innan jag drar.
Att man väntar gör inget eftersom muttern blir varm och expanderar, om sedan axeln blir varm och den också expanderar, så har ändock muttern redan "släppt" från axeln. När sedan allt har svalnat så har muttern inte längre en obruten förbindelse mot axelns gängor och kommer att släppa lättare.

Nu kommer du inte att få muttern röd (1200 grader) med de "leksakerna" som du har köpt men det kommer säkert att värma tillräckligt för att muttern skall släppa. Skall man få saker varma (röda) så behövs det en gas svets eller induktionsvärmare. Men de behöver inte bli röda. Stål expanderar rätt mycket redan innan 100 grader. Det gläder mig att du har köpt en 3/4 hylsa. De håller mycket bättre än 1/2 när man börjar ta i. Biltemas 3/4 skaft håller för en 2 meters förlängning!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

Äntligen!! :D

Image

Efter mycket slit så lossa den jäkeln!
Men fick loss den efter en kort provtur med bilen på gården och sedan när den stod på däcken försökte jag igen med en rejäl hävarm (se nedan) och medans bilen gungade framåt drog jag bakåt och lyckades rycka loss den efter ett par försök :)

Image

Nu återstår bara hur sjutton jag justerar bromsbackarna? För jag fick loss trumman lite grann, men antar att backarna nog ligger an lite mot trumman då jag ej kan dra av den med handkraft efter att den "hoppade loss".

Har kikat på detta klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=nwDy6WCeKGw&t=485s

Men han verkar ha väldigt enkelt att justera bromsbackarna?
Min trumma har ingen 1/4" mutter/bult eller vad det nu är som sticker ut från trumman, utan jag har bara ett mindre gummiskydd som skyddar en öppning in till trumman. Enda problemet är att jag kan inte se in via den öppningen och vet inte alls vad/hur jag skall justera detta via den öppningen?
Jag antar ju att jag på något vis skall kunna komma åt och justera kugghjulet eller vad det är, men måste jag ha något specialverktyg för detta? Eller hur skall jag göra?

Hur kommer jag åt justeringen? För antar att trumman ser ut som denna invändigt:
Image

Tack på förhand!

/Bjulle
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Lars Bd »

Du använder en vanlig spårskruvmejsel och roterar tandhjulet åt rätt håll. Skruvar man åt fel håll byter man bara riktning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kronmutter sitter fast

Post by QV »

In och bänd med en större skruvmejsel. Man får smörja upp gängorna ordentligt innan återmontering så att de inte kärvar på 10 år innan återmontage...

Till kronmuttrar så är det kalas med 3/4" hylsor som du redan har märkt. Ett bra val du gjorde.
När man inte kommer åt direkt utan måste på med en förlängare mellan dragskaft och hylsa så låter jag förlängaren vila mot en pallbock.
Detta är nästan ett krav när man tar bort torxsskruven på ett modernt kompakthjullager.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

Då var jag äntligen inne i trumman! :D

Image

Så nu är allt urplockat och skall införskaffa en ny cylinder (då jag råkade ha av luftningsnippeln).
Är det smart att även byta cylindern på vänster sida i samma veva?

Och de var även dags för byte av bromsbackar då dessa var slitna till de yttersta!
Bör jag även byta vänster sida i samma veva?
Visst måste även dessa justeras in manuellt allt eftersom de slits upptäckte jag?
Modernare trummor har en självreglering på tagghjulet så att backarna hänger med vid slitage?
Så de blir av med trumman då och då för att kontrollera att backarna ligger korrekt?

Oavsett är det väl bra att kontrollera resp. trumma inför varje sommarsäsong nu när bilen inom en snart framtid (förhoppningsvis) hamnar på vägarna igen. :-)

/Bjulle
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Arne »

Vänster hjulcylinder kan du alltid hona upp och ev. byta tätningar, finns det vänkanter som inte går att hona bort bör du även byta hjulcylindern.
Bromsbackarna byter man alltid parvis, alltså både vänster och höger sida.
Att ta av bromstrummorna inför varje sommarsäsong är lite väl mycket överkurs, du hinner knappast köra så långt varje sommar. Däremot kan du byta bromsvätskan vart annat år för att inte fukt ska komma i bromsvätskan och förstöra hjulcylindrarna.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kronmutter sitter fast

Post by QV »

jag skulle påstå att man behöver justera bakbromsarna var 500 mil. Fram nästan aldrig.
Så för mig är det en gång per år som man hissar upp bilen, Bänder lite på taggarna med skruvmejseln samtidigt som man roterar hjulet.
Så någon trumma behöver man inte ta bort för detta jobb.

Beläggen byts på båda sidor samtidigt. Ha koll på att det är olika längd på beläggen som är "framåt" jämfört med de "bakåt" (oftas)

Efter justering så provbromsar man lite på grus.
När man har monterat bort allt som du nu har gjort så behöver jag allt som oftas grundjustera, bromsa och göra ytterligare än grundjustering.
Jag har inte lärt mig hur man får allt i rätt position vid monteringen utan delarna sätter sig vid första inbromsningen.

Själv skall jag riva fram och bak samt huvudbromscylinder innan den kommer ut på vägen igen.
Allt gummi inklusive slangar skall bytas för de är nu 10 år gammalt.
Innan återmontering skall cylindrarna inspekteras så att det inte är rostangrepp. Har man enkrets så vill man inte ha fel...

Såg på din bild att du har "kort" framåt och "lång" bakåt. Har inte kollat i de gröna häftet om det är rätt men troligt är det om det är lika på andra sidan.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

Var dock inte lätt att hitta nya delar till detta bromssystem (Wagner, om jag fattat rätt).
Hittar nya monteringsgrejer + hjulcylinder enbart hos CVI Automotive som dessvärre har webbshopen nedstängt för tillfället pga flytt.
Antar jag får lov att åka iväg till deras butik i Stockholm för att inhandla grejerna...
Bromsbackarna hitta jag på Mekonomen.

Eller har ni något tips på annan affär som kan tänkas ha Wagner grejer?
Alla butiker jag kikat i verkar ha kit till Girling, men inte Wagner. Dock säljer Mekonomen bromsbackar till Wagner, men enbart monteringssats till Girling. :cry:

/Bjulle
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Post Reply