Kronmutter sitter fast

Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kronmutter sitter fast

Post by QV »

Men om man köper en komplett hjulcylinder så spelar det väl ingen roll.

Är bara diametern densamma mellan märkena så kan ju även en renoveringssats passa.
För vad jag kommer ihåg så ligger gummitätningen lös mot en plan yta på kolven.

Har aldrig funderat på "fabrikat" vid inköp.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

QV wrote: Mon Apr 30, 2018 6:02 pm Men om man köper en komplett hjulcylinder så spelar det väl ingen roll.

Är bara diametern densamma mellan märkena så kan ju även en renoveringssats passa.
För vad jag kommer ihåg så ligger gummitätningen lös mot en plan yta på kolven.

Har aldrig funderat på "fabrikat" vid inköp.
Fast det är ju inte samma mängd fjädrar till bromsbackarna, nedtill är det enbart en fjäder, men i alla monteringssatser som jag hittar på nätet är det 2 fjädrar nedtill vilket då inte kommer att funka.
Last edited by Bjulle2 on Mon Apr 30, 2018 6:38 pm, edited 1 time in total.
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

Nu får jag dock inte av trumman på vänster sida (trodde denna sida skulle gå smärtfritt då kronmuttern släppte enkelt, men icke...) den sitter fan som berget.. efter 3h slit idag så sitter den fortfarande kvar... går inte att rubba den. Jag kan enkelt snurra trumman med händerna = backarna borde inte ligga an mot trumman?
Jag lyckades visserligen inte skruva något på kugghjulet bakifrån (händer ingenting när jag försöker bända den, varken upp eller ned).

Lyckats få av trumman så här pass långt:
Image

Men nu kommer jag ingenstans och kan inte ta i mer med avdragaren pga. att trumman bara snurrar runt (på höger sida kunde jag dra av trumman successivt hela vägen)...

Har t.o.m. försökt med en rejäl havstång + något emot en av flänsarna på avdragaren för att den inte skall snurrar runt, men detta lyfter snarare bara upp bilen...
Image

Vette fan vad jag skall göra för att få av den... finns det något bra knep? :sad:
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kronmutter sitter fast

Post by amazon guy »

Har du släppt på handbromsvajern helt och hållet, under bilen finns det en koppling? Kan vara så att den spänner fortfarande och därmed trycks backarna mot trumman och finns där sen en kant på insidan så blir det svårt att dra av trumman.....

Dennis
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

amazon guy wrote: Mon Apr 30, 2018 7:01 pm Har du släppt på handbromsvajern helt och hållet, under bilen finns det en koppling? Kan vara så att den spänner fortfarande och därmed trycks backarna mot trumman och finns där sen en kant på insidan så blir det svårt att dra av trumman.....

Dennis
Har inte släppt mer än att handbromsen är i botten inne i bilen, men jag skall även lossa på den under bilen?
Inget som behövdes på höger sida av bilen.
Dock funtar jag på ifall jag skall borra sönder de två sprintar eller vad de kallas som håller bägge bromsbackar på plats (inringade nedan).
Ifall jag får bort dessa finns det inget annat som håller trumman på plats antar jag?

Image

/Bjulle
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kronmutter sitter fast

Post by A-masen »

Dom sprintarna/nitarna som håller kvar bromsbackarna minns jag från min tid som Amazonägare. Dom pillar du lätt ut för hand helt utan några verktyg. Även återmontering gick utan några som helst funderingar eller grubblerier.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

A-masen wrote: Tue May 01, 2018 5:10 am Dom sprintarna/nitarna som håller kvar bromsbackarna minns jag från min tid som Amazonägare. Dom pillar du lätt ut för hand helt utan några verktyg. Även återmontering gick utan några som helst funderingar eller grubblerier.
Jo fast de är trumman jag inte får av, så jag tänkte att jag skulle borra sönder huvudet på dessa bakifrån så att de inte kan hålla fast backarna ifall de ligger emot trumman på något sätt. Sen får jag köpa nya när jag monterar tillbaka allt. Men som det är nu så sitter trumman fast och jag bli tokig :x
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Arne »

Värm trumman runt axeln, ha spänn på avdragaren och slå med en slägga bak avdragaren, spänn sedan på avdragaren ännu hårdare och upprepa med att slå bak avdragaren.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Lars Bd »

Om trumman är lös men inte går att ta bort p.g.a. att bromsbackarna inte går att justera ifrån hjälper det inte att slå på avdragarskruven. Sitter trumman fast på konan hjälper det inte att få bort bromsbackslåsningen. För att spänna avdragaren ska du grovjustera med avdragarskruven och sedan dra åt hjulmuttrarna växelvis, du får större kraft så än att dra enbart centrumskruven och ökad chans att drivaxeln klarar sig. Muttrarna ska då vändas med konan utåt och en planbricka mot avdragaren. Med värme på trumman en kall drivaxel och avdragaren i spänn bör trumman lossna lättare, notera att trumman är en lös del fastsatt på navet och att det är navet som ska värmas. Drivaxeln bör kylas med kallt vatten på gängan under avdragning med värme annars blir den gärna lika varm som trumman..
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kronmutter sitter fast

Post by QV »

Bjulle2 wrote: Mon Apr 30, 2018 6:38 pm
Har t.o.m. försökt med en rejäl havstång + något emot en av flänsarna på avdragaren för att den inte skall snurrar runt, men detta lyfter snarare bara upp bilen...
Lyftkraften på axeln minskar om du står bakom bilen (på den sidan) men det kanske du gjorde.

De tunna pinnarna som du ringat in kommer gå av om de är bekymmret, så lägg inte ner någon tid på dom

Vänd på hjulmuttrarna och lossa dom 2 varv.
Spänn hårt med centrumskruven på avdragaren och dra efter med hjulmuttrarna ½ varv i taget. Sätt allt i spänn och gå och fika...
Efter fikat så knackar du på centrumskruven någon gång i timmen och ser till att allt är i spänn.
Så länge du kan rotera trumman har du inga bekymmer med att bromsbanden hindrar dit jobb.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply