Page 1 of 1

Gängor och tips Tack!

Posted: Wed Mar 20, 2019 10:44 pm
by kombikummu
Bromsvätska är ju något av det läbbigaste som man kan komma i kontakt med, så det vill man ju slippa.
Så när man av någon anledning ska jobba med bromsslang eller rör, vill man ju stoppa flödet snabbt och smidigt.
Hur gör ni?
Tänker testa med en stoppbult som passar i nippeln mellan rör och släng fram. Men vad är det för gänga där?
(Det borde stå vad det för gänga på alla skruvar och delar i webshopar osv. Skulle ju förenkla en hel del.)
Eller har ni fiffiga lösningar som man kanske inte tänkt på?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Re: Gängor och tips Tack!

Posted: Wed Mar 20, 2019 11:40 pm
by QV
Jag har konat några bronsrör i koppar och kapat ner dessa till c:a 3cm i längd. Därefter hårdlött den öppna änden.

Med dessa korta bitar och lite olika nipplar kan man plombera det mesta.

I biltema så står/stod gängan på nipplarna. (i katalogen)
Det vanligaste på moderna bilar är M10. M10x1 säger minnesbilden.

Det bästa med denna plombering är att bilen blir "körbar". Kanske inte på allmän väg men in och ur garaget samt att även om anskaffning av repdetaljer tar en vecka så är det tätt.

Re: Gängor och tips Tack!

Posted: Thu Mar 21, 2019 5:09 pm
by kombikummu
Tackar! Bra tips där! Dock kvarstå frågan; -vad är det för gänga på bromsslangens nipplar?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Re: Gängor och tips Tack!

Posted: Thu Mar 21, 2019 8:13 pm
by Lars Bd
Sannolikt UNF och 3/8".

Re: Gängor och tips Tack!

Posted: Fri Mar 22, 2019 2:50 pm
by kombikummu
Hade till min lycka 3/8"-nipplar hemma. Konade och lödde rör, och lyckades smärtfritt demontera och skruva tillbaka bromsslang inför framvagnsrenovering utan alltför mycket spill!
Använde (tipsad härifrån forumet) rostlösare bestående av växelådsolja och aceton. Verkar fungera Bra!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk