konvertering til to-krets

Moderatorer
Post Reply
Xepock
Posts: 55
Joined: Mon Jan 10, 2005 1:31 pm
Location: Norge

konvertering til to-krets

Post by Xepock »

Driver og bygger opp min 66 mod med en vassere motor og vurderer å bygge om fra en krets til to krets bremser. Kan jeg ta alt fra delebilen, en 68 mod, og sette rett over på 66'n? :?: Må jeg bytte noe foran eller er det bare å sette caliperne (bromsoken) rett på? Problemer bak?
Amatører bygde Kon Tiki, profesjonelle bygde Titanic...
Gbg
Posts: 11
Joined: Sat Nov 06, 2004 11:20 pm

Post by Gbg »

-68 hade enkretsbromsar så det är samma som-66. Det enklaste sättet är att ta servo och huvudcyl. från -69,-70årsmod. koppla en krets fram och en bak. Har haft detta på min -67a ett par år nu. Funkar skitbra.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: konvertering til to-krets

Post by Lars Bd »

Xepock wrote:, en 68 mod,
68 har också 1 krets bromsar, usautförande har nog 2krets som är ovanliga i sverige/norden.
Därför tror jag du menar 69-70 dvs b20 2krets, då är det bara att flytta över oken med hållare samt de två bromsventilerna och hjulcylindrarna bak.
Hjulcylindrarna på 69-70 är mindre än -68 och med fel hjulcylinder (för stor)kommer bakhjulen att låsa sig vid bromsning.
Xepock
Posts: 55
Joined: Mon Jan 10, 2005 1:31 pm
Location: Norge

Post by Xepock »

Legger meg flat.. Mente 69 :oops:
Amatører bygde Kon Tiki, profesjonelle bygde Titanic...
Xepock
Posts: 55
Joined: Mon Jan 10, 2005 1:31 pm
Location: Norge

Post by Xepock »

Det enklaste sättet är att ta servo och huvudcyl. från -69,-70årsmod. koppla en krets fram och en bak.
Vil dette gå gjenom besiktning? Å bruke to-krets pumpe på en-krets system mener jeg.. Høres ellers ut som en genial enkel måte å gjøre det på :D
Amatører bygde Kon Tiki, profesjonelle bygde Titanic...
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Xepock wrote:genial enkel måte
Det ska inte vara något problem att besikta den modifieringen, servoverkan bör bli större med ett 140/amazon 2kretsservo jämfört med amazon original 1krets om man behåller 1krets komponenterna i övrigt.
Leif P
Posts: 6
Joined: Mon Mar 15, 2004 2:08 pm

Post by Leif P »

Om du ska konvertera till 2 krets så gör det fullt ut . Det är lite jobb men
man får ett säkert bromssystem . Kolla på en 69-70 så ser du hur det är
draget och skaffa de delar som nämnts ovan . Jag har gjort denna konvertering på min 67:a automat , funkar utmärkt . Med manuell låda är det lättare , dom fanns ju med 2-krets .Vad det gäller besiktningen så kollar dom bara bromsvärdena

/Leif
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: konvertering til to-krets

Post by boxen »

Fortsätter lite på den här tråden.

Jag köpte för en tid sedan en amazon kombi 66 som någon tidigare ägare har satt 2 krets system på, Den har stått i 8 år så jag har inte kunna testköra den ännu (ingen generator satt i vid köpet) Köpte nya gummipackningar till bakcylindrarna utan att mäta dem först (plus alla andra packningar till bromssystemet).
Nu när jag skulle byta packningarna så var dom för små för cylindrarna, :( mätte cylindrarna och det är 1 tum cylindrar. Kan det här systemet fungera eller blir jag att byta till mindre cylindrar.

Är kombin tyngre än sedanen, eller är det så liten skillnad i vikt att bakhjulen ändå låser sig.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: konvertering til to-krets

Post by Blomquist »

Har dom monterat bromsreduceringsventilerna i bilen i samband med ombyggnaden?
210 -64, 223 -68
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: konvertering til to-krets

Post by boxen »

Jepp en till varje bakhjulskrets.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: konvertering til to-krets

Post by Blomquist »

Du bör montera de mindre cylindrarna för att få rätt tryck.
Det föreligger ingen skillnad mellan sedan och kombi vad gäller
bromscylindrar, det följer årsmodellerna.
210 -64, 223 -68
Post Reply