Handbroms 64:a

Moderatorer
Bernhard
Posts: 13
Joined: Fri Oct 15, 2004 3:16 pm

Handbroms 64:a

Post by Bernhard »

Hejhej.

Har en otillräcklig handbroms. Höger sida tar knappt alls medan vänster tar lite. Eftersom färdbromsen är schysst och tar helt jämnt så hoppas jag att det bara rör sig om en justering av vajrar. Kan någon berätta lite hur jag går till väga?

Tack på förhand, Magnus.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Du ska troligen byta vajrar båda sidor eftersom någonting går tungt.
Då måste du ta loss bromstrummorna och har du kommit så långt bör du även byta hjulcylindrarna om inte de nyligen är bytta.
Ser backarna fina ut kan de återanvändas annars byt.
Gör rent och smörj justeringen så att det inte blir problen där senare.
Justering av bromsar ska ske med slaka vajrar lossa gärna dom helt från spaken först, justera bromsen så att den skrapar lätt i trumman hjulet ska gå lätt.
Justering av vajrar ska ske efter det att bromsen är justerad enligt ovan, spänn vajrarna så att full handbroms finns efter 3-4 knäpp på handbromsspaken, handbromsjustering behöver sedan bara göras vid byte av komponenter i bromssystemet.
Börjar handbromsen ta högre upp är det bromsbackarna som har slitits och det är bromsjustering vid hjulen söm krävs.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Byta hjulcylinder bak för att handbromsen tar ojämt är helt onödigt, för de har inte med varandra att göra. Börja med att ta loss bromstrumman på den sidan som handbromsen tar svagt. Kolla så armen som sitter på bromsbacken inte går tungt, gör den det så demontera den och smörj upp länkaget med lite kopparpasta. Kolla sedan om wiren går tungt, gör den det så ta loss den och smörj den. Lyckas inte detta så får du nog lov att byta wiren.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Arne wrote:Byta hjulcylinder bak för att handbromsen tar ojämt är helt onödigt
Jo så är det om man tänker kortsiktigt men vem vill plocka isär alltihop igen 2 månader senare för att hjulcylindrarna har börjat läcka och då även fördärvat bromsbeläggen.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag justerade min handbroms för 1½ år sen när den tog för lite, det läker inte än. Jag justerade då på min 69 genom hålet i trumman :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det börjar inte läcka bara för att man justerar handbromsen men hjulcylindrar som närmar sig 15-20 år är skrot och i synnerhet på enkretsbilar.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Har man kört 15-20 år med oljebaserad bromsvätska klarar sig nog hjulcylindrarna fint.

Men har man kört med DOT-vätska så har det nog redan varit dags att byta sedan några år tillbaks.

Men vad har det med handbromsjusteringen att göra? Du menar kanske att \"då bromstrummorna redan våldats bort\" kan man lika gärna göra byte/översyn? :)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Är man osäker på skickaet av hjulcylindrarna kan man ju alltid demontera dessa och vid behov hona upp loppen och byta tätnngar. Finns det inga rostangrepp i botten på loppet efter honingen så är det helt onödigt att byta dessa. Det är bättre att satsa slantarna på nåt mer nödvändigt.
AVG
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Lars Bd wrote:Du ska troligen byta vajrar båda sidor eftersom någonting går tungt.
Nu är jag ute på hal is som ger mig på Lars Bd, men om jag inte har fel så har 64an en bromsvajer som går via bromsvåg?

(väntar på exekutionspatrullen) 8)
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Henke 12136 wrote:exekutionspatrullen
Pang!
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Lånar tråden lite.
Ska se över bromsarna på min 69:a och dyta bromsvätska, men vilken rekomenderas? Är det oljebaserad och vad heter den i så fall?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

Du ska ha en dot 4 klassad olja

/ Pär
röd -67:a
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Som jag fattar det så är DOT 4 vanlig bromsvätska.
Om jag förstår D59471 rätt så är oljebaserad bromsvätska något annat.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

Dot 1,2,3,4 oc 5.1 är \"vanliga\" oljebaserade bromsvätskor, Dot 5 är en silikonbaserad vätska. dor 5 och 5.1 är anpassade för ABS-system. Dot 4 rekommenderas som sagt mekonomen har en prisvärd variant.

/ Pär
röd -67:a
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Pär: De vanliga vätskorna är ej oljebaserade utan består väl i princip av alkohol.

Dot 5 är silikonbaserad. Och det var vad jag syftade på med \"oljebaserad\" (felaktigt ordval). Den passar bra i bilar som körs väldigt lite och där i princip hela bromssystemet har bytts ut. Bilar som körts länge med DOT 1,2,3,4,5.1 vätska kan få problem om man övergår till DOT 5 sägs det (svällande gummipackningar mm), men jag har aldrig provat.

Andra säger att det går utmärkt att byta till DOT 5 trots att hela systemet körts på \"alkoholbaserad\" vätska tidigare.
Post Reply