Byte till siliconvätska

Moderatorer
Blomquist
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis feb 24, 2004 11:06 pm

Byte till siliconvätska

Inlägg av Blomquist » tis sep 06, 2005 12:49 pm

Om man häller i siliconvätska uppstår fenomenet att gummidetaljerna sväller, dvs. om de har varit i kontakt med traditionell bromsvätska. Jag undrar om någon med framgång lyckats skölja ur oken med t.ex. T-röd? Borde ju funka tänker jag, men det kanske är fel. Blir lite väl dyrt om även oken måste förnyas vid vätskekonvertering.

Användarvisningsbild
QV
Inlägg: 4701
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Inlägg av QV » tis sep 06, 2005 10:49 pm

På din fråga svarar jag vet ej.

Men när jag läst en del forum i USA så framgår det att även bromsljuskontakten inte kommer att fungera på en del bilar, man rekomenderar att byta till 70 model med brytare nere vid pedalen.

Eftersom jag byter alla rör, alla bromscylindrar + renoverar // byter huvudbromscylindern så hoppas jag att man inga problem får.
(har en 63 med enkrets)

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

D59471
Inlägg: 2398
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:00 pm

Inlägg av D59471 » ons sep 07, 2005 5:40 pm

Jag bytte allt i min bil, men började tyvärr köra på DOT-vätska istället för silikon. Det ångrar jag. :roll:

Men jag tror att det är ganska lugnt om man byter i täta intervall, även om bilen står mycket.

Mammas son
Inlägg: 29
Blev medlem: lör jun 12, 2004 8:53 pm
Ort: Sollentuna

Inlägg av Mammas son » lör feb 25, 2006 9:35 pm

För ca 15 år sedan renoverade jag hela bromssystemet på min Fiat och hällde i silikonvätska. Under dessa femton år har jag kört bilen ca 200 mil. Det känns lite skillnad i bromspedalen, det är en lite mer gummiliknande, svampig känsla, men funktionen är i övrikt ok. Bromsarna fungerar fortfarande bra, trots att den mest stått still. Jag har haft bilen både ute, i kallgarage och i varmgarage.
Jag har förvarat min Amazon i lada de senaste tre åren och nu har både huvudcylindern och bromsservot gett upp. Ny cylinder har jag köpt och nytt servo ska jag köpa. Sen är det silikonbromsvätska som gäller för min del!

Användarvisningsbild
Lars Bd
Inlägg: 4604
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:18 pm
Kontakt:

Re: Byte till siliconvätska

Inlägg av Lars Bd » lör feb 25, 2006 9:46 pm

Blomquist skrev:om någon med framgång lyckats skölja ur oken med t.ex. T-röd?
Sannolikt kommer det inte att fungera eftersom packningarna redan har varit i kontakt med bromsvätskan och man ska inte chansa med bromsarna, det kan vara det sista man gör.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.

Användarvisningsbild
QV
Inlägg: 4701
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re:

Inlägg av QV » sön feb 26, 2006 8:57 am

D59471 skrev:Jag bytte allt i min bil, men började tyvärr köra på DOT-vätska istället för silikon. Det ångrar jag. :roll:

Men jag tror att det är ganska lugnt om man byter i täta intervall, även om bilen står mycket.
Silikon = DOT 5

Men märk väl att det inte är DOT 5.1

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

Användarvisningsbild
Hasse63
Inlägg: 6244
Blev medlem: ons apr 21, 2004 11:44 am
Ort: Åskilje Västerbotten ;)
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 » sön feb 26, 2006 10:06 am

På bilskroten jag jobbade på hade vi en bromsvätsketömmare. Det var en behållare som var satt under vacum. Två slangar var kopplade till bilens bromsrör. där blev 99% av vätsakan utsugen.

Om man sätter bromsvätskebehållaren på bilen under 2kg tryck och öppnar alla fuftnipplar så borde det efter några timmar vara torrt i rören och oken, Eller :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/

D59471
Inlägg: 2398
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:00 pm

Inlägg av D59471 » sön feb 26, 2006 4:14 pm

Hasse:

Ja, men problemet är ju inte att det finns lite rester av den vanliga bromsvätskan, utan att gummidetaljer som haft kontakt med bromsvätska några år sväller när de kommer i kontakt med silikon-vätskan.

Men jag har faktiskt läst om dem som gått över till silikonvätska på gamla bilar utan problem. Har för mig att Broberg (med polisamazonerna) har skrivit att han gjort så?

Kan dock tänka mig att man hellre \"chansar\" på en bil med gammalt orenoverat bromssystem än på ett helt nyrenoverat bromssystem då det är rätt trist att behöva byta varenda gummidetalj igen om den redan är \"ny\"?

Eller är det moderna gummit mer resistent tro?

Jag har nya bromsslangar, hjulcylindrar, huvudcylinder, \"bromsljus-kontakt\" och bromsledningar i min bil. Helt nytt system. :roll:

Användarvisningsbild
Hasse63
Inlägg: 6244
Blev medlem: ons apr 21, 2004 11:44 am
Ort: Åskilje Västerbotten ;)
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 » sön feb 26, 2006 5:06 pm

Jo jag förstår att det gamla gummit \"kan\" sväll, har också läst nånstans att det gick bra att dyta, men vad är fördelen med silikonvätska då :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/

D59471
Inlägg: 2398
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:00 pm

Inlägg av D59471 » sön feb 26, 2006 8:50 pm

Fördelen skall vara att den inte absorberar vatten som vanlig bromsvätska och därmed förhindrar rost i cylinderlopp och liknande.

Bra för bilar som står still största delen av året altså.

Jag vet inte om silikonvätskan är samma grej som den mineralolja som används i andra sammanhang i skivbromssystem.

Väldigt utanför ämnet, men i cykelvärlden finns det både system som använder vanlig bromsvätska och system som använder mineralolja. Systemen med mineralolja funkar i princip lika bra nerför alperna osv. utan bromsfade'ningar / kokande vätska osv.

Fördelen med mineraloljan är att den är ganska snäll och inte sabbar lack med mera.

Men jag vet inte om det är samma som silikonvätska? Jag tror inte det.

Användarvisningsbild
Lars Bd
Inlägg: 4604
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:18 pm
Kontakt:

Inlägg av Lars Bd » sön feb 26, 2006 9:12 pm

Nackdelar?
Jag har svårt att tänka mig en produkt utan nackdelar mot det den ska ersätta.
En annan funktion som bytet fyller är
http://www.kgk.se/templates/Matab/Matab_KGK_Trademark____3444.asp skrev:för att avlägsna slitagepartiklar och smuts

Slitage och smuts blir det i alla hydraulsystem.
En silikonvätska tar inte upp vatten, vad händer med den kondens som bildas i bromssystemet ligger den i droppar som fritt vatten och förorsakar korrosion?
Senast redigerad av 2 Lars Bd, redigerad totalt 0 gång.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.

D59471
Inlägg: 2398
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:00 pm

Inlägg av D59471 » sön feb 26, 2006 9:28 pm

Det hävdas att om man får in vatten i system med silikonvätska / mineralolja så samlas det i \"fickor\" i systemet istället för att blandas med alkoholen/bromsvätskan.

När man sedan hettar upp bromsarna förångas det och man kan få ånglås.

Men det kan ju bli problem med kokande bromsar i vanliga system också iom. att man sänker kokpunkten hos vätskan när den kontaminerar/tar upp vatten.


Nåväl. Jag har aldrig använt nåt annat än vanlig bromsvätska i bilar så jag har svårt att uttala mig. Men jag är sugen på nåt mer underhållsfritt till amazonen som ändå bara står största delen av året faktiskt.

Användarvisningsbild
Henke 12136
Inlägg: 497
Blev medlem: tis feb 03, 2004 5:40 pm

Inlägg av Henke 12136 » mån feb 27, 2006 7:38 am

Jag har läst att pedalen blir mer svampig. Har heller aldrig provat.
-anglofil-

EbbeW
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jan 30, 2006 12:08 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av EbbeW » mån feb 27, 2006 8:50 am

Testade siliconolja på min opel under fyra år innan den skrotades och det funkade utmärkt. Bytte inga packningar utan plockade bara bort kolvarna ur ok och cylindrar, torkade rent, tömde ledningarna och fyllde sedan på med siliconoljan. Fin broms. Inget svampig.
Var någonstans tar oljan upp fukt? Borde det inte vara enbart vid påfyllningslocket på bromsvätskebehållaren? Eftersom siliconoljan inte är hygroskopisk kommer den inte heller att ta upp något vatten. Således kommer det inte heller att komma ut nåt vatten i bromssystemet.
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...

Användarvisningsbild
Lars Bd
Inlägg: 4604
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:18 pm
Kontakt:

Inlägg av Lars Bd » mån feb 27, 2006 9:13 am

Är silikonoljan tyngre eller lättare än vatten?
Är den lättare kommer vattnet att sjunka till botten och följa med ut i systemet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst