Byte till siliconvätska

Moderatorer
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Byte till siliconvätska

Post by Arne »

Blås ur bromsrören med tryckluft, det bör räcka.
Jag är också nyfiken på hur det gått för Janne, har liknande tankar på silikonbromsvätska på min 123 GT då bromssystemet ska fyllas.
AVG
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Byte till siliconvätska

Post by Ghostrider »

I mitt fall har jag redan smörjt cylindrar och gummin med fett avsett för DOT 4 och 5.1, kan detta vara ett problem???
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Nej det tror jag inte.
Jag använde ju själv biltemas bromsfett.
Detta tillsammans med nytillverkade bromscylindrar och NOS bromscylindrar.
Så på mitt bromsystem så finns det all typ av gummi från de senaste 50 åren...

Nej jag har inte ännu rivigt ner bromssystemet.
Det får väll bli ett av de första jobben i den nya maskinhallen vars platta just har blivit gjuten.
Den blir nog byggd i vår.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

December och dags att skriva i tråden igen.

Ni alla som anser att det är lätt att byta DOT4 vätska vartannat år har alltså bytt 5 ggr redan på Er Amazon sedan jag började skriva i tråden 2005.
Tyvärr så tror jag att merparten av bilägare inte har bytt 5 gånger hur lätt det än är.

Men åter till min bil.
Den har bara rullat 2-300 mil i år.
På väg hem från Uddevalla veckan efter sommarfesten så havererade motorn. Troligt är kamdrevet.
Men eftersom jag håller på med ett maskinhallsbygge som kommer att bli färdigt i vår om inget ofördelaktigt infräffar så händer inget i med bilen i vinter.
Bilen vart inknuffad i ladan för någon månad sedan och kommer inte att röras i vinter. Motorn repareras i vår istället och då tillsammans med bromssystemet.

Först då får vi se hur mycket rost som finns i cylindrarna efter 11 år och 4300mil på de svenska sommarvägarna med vinterförvaring i kallförråd.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

IMG_3080.JPG
IMG_3080.JPG (720.69 KiB) Viewed 5782 times
Snart slutbesiktning på hallen så då kan Amazonen få rulla in.
Har förviso redan byt växellåda på Seaten och kamrem på V40 men det var akuta nödvändiga jobb.
Så i Vinter lär det bli av med en koll på bromssystemet.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Tiden går och inget händer med Amzingen.
Nu har den blivit av med batteriet också....

Dock så är planen att riva allt i vinter, så kommer att ske dock inte på denna sidan nyår.
Det mesta i hallen är fixat och lite grundvärme finns det också.

Den har inte rullat för egen maskin sedan midsommar 2016 och nu har den fått en parkeringskada också eftersom jag släppte kontrollen på släpkärran några sekunder när jag tydligen låg för nära bilen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Byte till siliconvätska

Post by Weber_b20 »

Det var en liten gullig maskinhall ;)
Men allt är ju bättre än o behöva ligga utomhus..

Skall bli intressant o se hur bromssystemet klarat sig. Jag är i princip som alla andra, dvs jag byter bromsvätska alldeles för sällan!
O andra sidan så rullar min ammiz tämligen lite.. (inte alls med andra ord)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Jo jag har en snäll fru som godkänner den "lilla" lekstugan.

Snart kommer det bilder innefrån på en Amazon.
Snart då med betoning på "snart" jämfört med trådlängden på 10 år alltså :mrgreen:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Äntligen!

Efter 11år och 4300 mil så kommer sanningen om DOT5 fram i dagern.
Ingen rost, Ingen kolv satt fast. Lite svart klägg låg i loppet men inget satt fast.

DOT5 är kalas i en veteranbil.

:mrgreen:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Byte till siliconvätska

Post by Arne »

Detta låter bra, nu är jag ännu mer övertygad om att det är DOT5 jag ska ha i bromssystemet och kopplingscylindern.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

bil.jpg
bil.jpg (194.78 KiB) Viewed 5361 times
Här hänger den innan start.
cylinder.png
cylinder.png (1.34 MiB) Viewed 5361 times
Detta är den sämsta cylindern efter 11 år i drift.
Det är nog något från tätningen för man känner inget med fingret.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Håller på att plocka ihop den men allt skall strula.

Köpte ju nya bromsslangar till bilen. Då får man ommärkta bakslangar till fram!
5 cm kortare och sitter spända som en fiolsträng, det går inte.
När bilen står på hjulen så är det säkert OK, men varje gång den fjädrar ut så kommer den spänna upp mot pressningen av nippeln i ändarna.
Nu när det är enkrets så vill jag ha all marginal som finns att få, det är ju trots allt bromsar det handlar om!

Så då verkar det inte bli några nya slangar fram... samt allt skit med returer och annat.
Det "värsta" är att det är en av huvudleverantörerna som håller på med skiten.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Byte till siliconvätska

Post by Weber_b20 »

Verkstan ser konstigt nog större ut inne än utvändigt :lol: Fint med lyft kan jag tro..

Jag har ju kommit fram till att jag måste renovera bromssystemet jag också. men av andra anledningar! ser ut som man kanske skulle ta en kik på nåt annat än rejstemas DOT4 när det ska fyllas..

Bromsslangar kan va ett gissel. Jag har faktiskt råkat ut för det vid nåt annat tillfälle, tror det var på ådin eller va det var för skitbil så var dom lite kortare än orginal! inte så att det blev omöjligt o montera men man fick sträcka lite på dom.

Har alldeles nyss fått tillgång till dubbelgarage, med tillhörande villa på landet, så det återstår o se om det blir nåt gjort på ammizen nu i vinter.. Har kommit upp i ålder när jag tröttnat på att jobba utomhus. snart är man väl så gammal att billyft också blir prio ;)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Lekstugan är på 120m2 så det finns plats för 2 bilar... Måste bara få tummen ur och måla golvet så att jag kan montera upp hyllor. Håller på att måla huset och röja upp i dikena runt åkern så man måste motivera sig lite extra ibland.

DOT5 är ju "svårluftat" så man behöver lufta huvudbromscylindern innan man kopplar in resten av rören. Om man nu inte har en luftningsutrustning som trycker in bromsvätskan i systemet.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Byte till siliconvätska

Post by A-masen »

Jag vet inte om det fungerar så som QV föreslår här, men för många år sedan, snart 50 år sedan, hade jag en multihändig jobbarkompis som samlade på sig gamla fotogenbrännare. Alltså enlågiga fotogenkök. Han berättade att byggde om dom till bromsluftare. Nu vet jag som sagt inte om dom har just rätt funktion, men i dåtidens bilar, som bl.a Amazoner räknas och var dagsaktuella på den tiden, fungerade det.
Jag bytte senare jobb och flyttade. Men vid den här tiden var Biltema fortfarande ett postorderföretag och några få år senare sålde dom en bromsluftare. Den var fabrikstillverkad och gjord av plast. Den fanns väl inte kvar så många år tror jag, men jag har en känsla av att "Sandbergs" bromsluftare av stål och mässing torde kunna hålla måttet än i dag. Nu använder man ju inte en sådan varje dag, så den kanske blev måttligt sliten?

Och sedan är det ju så att ett fotogenkök i dag har ett nästan antikvärde. På YouTube finns det massvis med filmer där människor visar hur dom renoverar gamla prylar. Bl.a blåslampor och fotogenkök och mycket, mycket mera. Så man kanske måste brottas med sitt samvete innan man "slaktar" och bygger om mor- eller farföräldrarnas gamla fotogenkök som dom använde när dom var ute och campade. Men för den med ett rymligt samvete och ett stort behov av en bromsluftare överlämnar jag tipset.
Post Reply