Byte till siliconvätska

Moderatorer
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Byte till siliconvätska

Post by Blomquist »

Om man häller i siliconvätska uppstår fenomenet att gummidetaljerna sväller, dvs. om de har varit i kontakt med traditionell bromsvätska. Jag undrar om någon med framgång lyckats skölja ur oken med t.ex. T-röd? Borde ju funka tänker jag, men det kanske är fel. Blir lite väl dyrt om även oken måste förnyas vid vätskekonvertering.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

På din fråga svarar jag vet ej.

Men när jag läst en del forum i USA så framgår det att även bromsljuskontakten inte kommer att fungera på en del bilar, man rekomenderar att byta till 70 model med brytare nere vid pedalen.

Eftersom jag byter alla rör, alla bromscylindrar + renoverar // byter huvudbromscylindern så hoppas jag att man inga problem får.
(har en 63 med enkrets)

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag bytte allt i min bil, men började tyvärr köra på DOT-vätska istället för silikon. Det ångrar jag. :roll:

Men jag tror att det är ganska lugnt om man byter i täta intervall, även om bilen står mycket.
Mammas son
Posts: 29
Joined: Sat Jun 12, 2004 8:53 pm
Location: Sollentuna

Post by Mammas son »

För ca 15 år sedan renoverade jag hela bromssystemet på min Fiat och hällde i silikonvätska. Under dessa femton år har jag kört bilen ca 200 mil. Det känns lite skillnad i bromspedalen, det är en lite mer gummiliknande, svampig känsla, men funktionen är i övrikt ok. Bromsarna fungerar fortfarande bra, trots att den mest stått still. Jag har haft bilen både ute, i kallgarage och i varmgarage.
Jag har förvarat min Amazon i lada de senaste tre åren och nu har både huvudcylindern och bromsservot gett upp. Ny cylinder har jag köpt och nytt servo ska jag köpa. Sen är det silikonbromsvätska som gäller för min del!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte till siliconvätska

Post by Lars Bd »

Blomquist wrote:om någon med framgång lyckats skölja ur oken med t.ex. T-röd?
Sannolikt kommer det inte att fungera eftersom packningarna redan har varit i kontakt med bromsvätskan och man ska inte chansa med bromsarna, det kan vara det sista man gör.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

D59471 wrote:Jag bytte allt i min bil, men började tyvärr köra på DOT-vätska istället för silikon. Det ångrar jag. :roll:

Men jag tror att det är ganska lugnt om man byter i täta intervall, även om bilen står mycket.
Silikon = DOT 5

Men märk väl att det inte är DOT 5.1

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

På bilskroten jag jobbade på hade vi en bromsvätsketömmare. Det var en behållare som var satt under vacum. Två slangar var kopplade till bilens bromsrör. där blev 99% av vätsakan utsugen.

Om man sätter bromsvätskebehållaren på bilen under 2kg tryck och öppnar alla fuftnipplar så borde det efter några timmar vara torrt i rören och oken, Eller :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Hasse:

Ja, men problemet är ju inte att det finns lite rester av den vanliga bromsvätskan, utan att gummidetaljer som haft kontakt med bromsvätska några år sväller när de kommer i kontakt med silikon-vätskan.

Men jag har faktiskt läst om dem som gått över till silikonvätska på gamla bilar utan problem. Har för mig att Broberg (med polisamazonerna) har skrivit att han gjort så?

Kan dock tänka mig att man hellre \"chansar\" på en bil med gammalt orenoverat bromssystem än på ett helt nyrenoverat bromssystem då det är rätt trist att behöva byta varenda gummidetalj igen om den redan är \"ny\"?

Eller är det moderna gummit mer resistent tro?

Jag har nya bromsslangar, hjulcylindrar, huvudcylinder, \"bromsljus-kontakt\" och bromsledningar i min bil. Helt nytt system. :roll:
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jo jag förstår att det gamla gummit \"kan\" sväll, har också läst nånstans att det gick bra att dyta, men vad är fördelen med silikonvätska då :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Fördelen skall vara att den inte absorberar vatten som vanlig bromsvätska och därmed förhindrar rost i cylinderlopp och liknande.

Bra för bilar som står still största delen av året altså.

Jag vet inte om silikonvätskan är samma grej som den mineralolja som används i andra sammanhang i skivbromssystem.

Väldigt utanför ämnet, men i cykelvärlden finns det både system som använder vanlig bromsvätska och system som använder mineralolja. Systemen med mineralolja funkar i princip lika bra nerför alperna osv. utan bromsfade'ningar / kokande vätska osv.

Fördelen med mineraloljan är att den är ganska snäll och inte sabbar lack med mera.

Men jag vet inte om det är samma som silikonvätska? Jag tror inte det.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Nackdelar?
Jag har svårt att tänka mig en produkt utan nackdelar mot det den ska ersätta.
En annan funktion som bytet fyller är
http://www.kgk.se/templates/Matab/Matab_KGK_Trademark____3444.asp wrote:för att avlägsna slitagepartiklar och smuts

Slitage och smuts blir det i alla hydraulsystem.
En silikonvätska tar inte upp vatten, vad händer med den kondens som bildas i bromssystemet ligger den i droppar som fritt vatten och förorsakar korrosion?
Last edited by Lars Bd on Sun Feb 26, 2006 9:44 pm, edited 2 times in total.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det hävdas att om man får in vatten i system med silikonvätska / mineralolja så samlas det i \"fickor\" i systemet istället för att blandas med alkoholen/bromsvätskan.

När man sedan hettar upp bromsarna förångas det och man kan få ånglås.

Men det kan ju bli problem med kokande bromsar i vanliga system också iom. att man sänker kokpunkten hos vätskan när den kontaminerar/tar upp vatten.


Nåväl. Jag har aldrig använt nåt annat än vanlig bromsvätska i bilar så jag har svårt att uttala mig. Men jag är sugen på nåt mer underhållsfritt till amazonen som ändå bara står största delen av året faktiskt.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jag har läst att pedalen blir mer svampig. Har heller aldrig provat.
-anglofil-
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

Testade siliconolja på min opel under fyra år innan den skrotades och det funkade utmärkt. Bytte inga packningar utan plockade bara bort kolvarna ur ok och cylindrar, torkade rent, tömde ledningarna och fyllde sedan på med siliconoljan. Fin broms. Inget svampig.
Var någonstans tar oljan upp fukt? Borde det inte vara enbart vid påfyllningslocket på bromsvätskebehållaren? Eftersom siliconoljan inte är hygroskopisk kommer den inte heller att ta upp något vatten. Således kommer det inte heller att komma ut nåt vatten i bromssystemet.
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Är silikonoljan tyngre eller lättare än vatten?
Är den lättare kommer vattnet att sjunka till botten och följa med ut i systemet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply