Byte till siliconvätska

Moderatorer
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Man får väl helt enkelt fylla huvudbromscylindern upptill kanten och hoppas på att man inte får någon kondens / fukt i systemet? ;)

Nej, men silikonbromsvätskan bör ju också bytas med jämna mellanrum. Men jag tror ändå att den är snällare mot systemets ingående delar än DOT-vätskan just när det gäller korrosion.

På namnet låter det som att den innehåller silikater? Det vore i så fall en enorm nackdel. Även om DOT-vätska inte heller är så hälsosamt för lacken.

Mineralolja borde ju funka. Används inte det i bilar över huvud taget? Man cyklar ju nerför alperna med sånna bromssystem i 80-100km/h med stålomspunna slangar och annat.

Nog borde det väl fungera i en veteranbil?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Man cyklar ju nerför alperna med sånna bromssystem i 80-100km/h
Inte i -30°C.
Ska båda sorterna bytas vart 3 år har jag svårt att se någon fördel.
Ett system med vanlig bromsvätska havererar först efter 15-20 års vanvård och hur länge håller det med ett vettigt underhåll.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Hela poängen är ju att man inte skall behöva byta ut den där silikonvätskan lika ofta som man byter vanlig bromsvätska. Och att den skall vara snällare mot gummidetaljer, cylinderlopp osv. i det långa loppet.

Men jag har aldrig provat så jag vet inte om det funkar i praktiken. På normala bilar så anser de väl att man bör byta bromsvätska med 1-2 års intervall? Inte var 3:e år väl?

Angående -30°C så cyklar man inte utför alperna då nej. Men folk kör ju med de här mineraloljebromsarna i skogen ner mot -25 °C i alla fall utan problem.

Det är ganska snarlika system som används på motorcyklar, men mindre i dimensionerna. Det intressanta är att det även finns MC-bromsar som går på mineralolja.

:)
Chevyzon_
Posts: 22
Joined: Sat Jan 07, 2006 3:39 pm

Post by Chevyzon_ »

På tal om bromsar måste jag få berätta en sak som hände för ca 20år sen.när man var i svängen..Lördag kväll =dans Bilen en gammal Taunus som fick nåt läckage på bromsarna minns inte vad men det fick vi lagat.Bara att fylla på vätska och lufta..Hmm ingen broms vätska hade vi hemma långt att hämta enda bilen vi hade var ju taunusen(detta var alltså före den underbara mobiltelefonens tid)vad göra sprit.Chauför fanns dansen lockade.Hmm Jamen sade nån vi har ju handbroms kan vinte åka lungt och fixa bromsvätska?Ähmm handbromsen har inte funkat sen senaste besiktningen..Motorolja?Jaa inte en skvätt fanns..Öl? Sprit? vatten??Nää.Bara att ge upp och tvätta sig.Då jävlar slog det oss FLYTANDE TVÅL..jaaa.I med skiten liite trögflytande.Men tamefan vi fick tryck och luftade Ja det funka ut en liten sväng och prova jodå det funka.In med gänget och iväg.Vi hade kanske en resa på en halvtimme framför oss det gick fint.Knappt nån trafik.Så började vi närma oss vajer färjan som vi måsste ta innan vi var framme.Väl framme där bilkön började.Så skulle ju drivern bromsa in.SHIT hördes det där framme inga broomsaaar.Oups Bilkön eller På sidan om?Det hann bli vid sidan om..Ner isprängstenen..Jävlar vad det bromsade.Tvärstopp alltså.Puh men vi klara ju oss från att bli blöta.Så vad lär man sig av det??? Jo att tvål tvättar man sig med :oops:
Fullblod från Volvo Amazon. Det intelligenta valet! 4 st Ammor på gården.Vill ha fler

http://spaces.msn.com/chevyzon/
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Inte var 3:e år väl?
I reklamen för Blue Racing - Bromsvätska står det
Bytesintervall upp till 3 år
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
nikson
Posts: 38
Joined: Sat May 28, 2005 6:39 pm

Post by nikson »

Mycket intressant läsning, jag har nu i vinter totalt renoverat
bromssystemet på min amazon -67.
jag har bytt alla rör, slangar, packningar, nya ok etc

Vad rekomenderar ni att jag nu väljer för bromsvätska :?:

Det är silikonbromsvätska som gäller ? :shock:
Studenten som nu mer åker Amazon -67..
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote:Är silikonoljan tyngre eller lättare än vatten?
Är den lättare kommer vattnet att sjunka till botten och följa med ut i systemet.
Enligt det jag har läst så är vattnet lättare, så kondensen i behållaren kommer att liga på ytan.

Men jag har inte provat på min egen silikon ännu.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Som ni kan läsa i ovanstående inlägg så har jag nu köpt silikonvätska till broms och koppling.

När jag frågade VP i Fristad om dom hade någon speciel monterings pasta anpassad för silikonvätska så lät han som ett frågetecken???? Det är inte lätt att få svar på sina frågor av \"proffsen\"

Det skrivs en del om att packningar som är använda med DOT 3 - 4 inte gillar att få silikon på sig (Silikon = DOT5). Men hur är det med monteringspastan skall man använda den till DOT 3?

På silikonflaskan står det att den är blandbar med alla DOT, är det en \"ny\" formel i denna silikon eller har det alltid varit så?

OBS! DOT 5.1 är inte silikon
------------------------------------
Har ny Huvudcylinder till koppling
NOS cylindrar bak
nya cylindrar fram
isärplockad huvudbroms cylinder och slavcylinder klara för montering
nya rör och slangar
pedalaktiverad bromsljus
------------------------------------

Eller är det som vanligt, man bryr sig förmycket... full fart spar tid.....

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Siliconvätska egenskaper

Post by Blomquist »

Kul att det blev sån fart på detta. Jag har inte gjort bytet ännu men kommer att göra som han med Opeln; tvätta/torka ur och sen prova med Siliconvätska. Nackdelen med denna substans är att den inte tål värme lika bra som traditionell bromsvätska, detta lär dock vara mer en synpunkt för folk som åker banracing med sina bilar. En annan nackdel är att det är alldeles för dyrt (275:-/litern).
Problemet med vatten i systemet beror inte på att vatten letar sig in av sig själv som någon antydde, det beror på att traditinell olja ABSORBERAR vatten. Prova själv att fylla lite i ett öppet kärl och låt stå en tid, volymen kommer att öka.
Att Blue Racing gärna ser byte med treårsintervall beror nog mest på att man vill hålla försäljningen igång. De användare jag talat med har i en del fall haft samma vätska i 15 år utan problem. Siliconvätska har en finare sammansättning varför läckage lätt kan uppstå i system där man honat ur cylindrarna, detta sista från en Pv-kille.
210 -64, 223 -68
Rosen
Posts: 32
Joined: Sat Aug 05, 2006 1:10 pm
Location: Hässleholm

Post by Rosen »

Hakar på den här tråden lite nu :P

Slog en kik i min bromsvätskebehållare häromdagen och såg att det börjat sina. Problemet är att jag har ingen aning om vad som är i min behållare, hur får man reda på vad det är? lukt, konsistens, färg?
Jodå, visst är det en sport från 62!
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

Personligen tycker jag inte merkostnaden motiverar fördelarna om det nu ens finns några? För det första så finns det inget servicefritt bromssystem.......Häller man i siliconvätska så ska man ju inte inbilla sig att det blir evigt liv på grejerna.
nackdelarna är ju som sagt att pedalen blir svampigare, fukten som letar sig in innanför damasker och annat på bromsok och hjulcylindrar gör ändå att det rostar så sakteliga på dessa ställen och det är ju just denna rost som oftast gör att det kärvar.
Vanlig bromsvätska av bra kvalitet , helst DOT 4 eller högre, (ju högre DOT desto mindre hygroskopisk är den) räcker nog väldigt långt i en veteranbil den också.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

StefanM wrote:Häller man i siliconvätska så ska man ju inte inbilla sig att det blir evigt liv på grejerna.
Tyvär inte, men jag hoppas på längre intervaller. Skall en DOT4 vara bra så skall man byta var annat år då finns det inga problem. Tyvär så är jag för lat för det och kör förlänge. har bytt bromsvätska på 1 (en) bil i mitt liv och har ägt mer än 10
StefanM wrote:Vanlig bromsvätska av bra kvalitet , helst DOT 4 eller högre, (ju högre DOT desto mindre hygroskopisk är den) räcker nog väldigt långt i en veteranbil den också.
Det är just därför vi använder DOT5 :D högre är bättre :shock:

DOT5 = Silikon

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det finns silikonfria dot5 också.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re:

Post by StefanM »

Lars Bd wrote:Det finns silikonfria dot5 också.
mmm men då heter den DOT 5.1
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re:

Post by StefanM »

QV wrote:
StefanM wrote:Häller man i siliconvätska så ska man ju inte inbilla sig att det blir evigt liv på grejerna.
Tyvär inte, men jag hoppas på längre intervaller. Skall en DOT4 vara bra så skall man byta var annat år då finns det inga problem. Tyvär så är jag för lat för det och kör förlänge. har bytt bromsvätska på 1 (en) bil i mitt liv och har ägt mer än 10
StefanM wrote:Vanlig bromsvätska av bra kvalitet , helst DOT 4 eller högre, (ju högre DOT desto mindre hygroskopisk är den) räcker nog väldigt långt i en veteranbil den också.
Det är just därför vi använder DOT5 :D högre är bättre :shock:

DOT5 = Silikon

/Janne
Jo men som jag skrev så får du oundvikligen rost ändå på vissa ställen i bromssystemet och särskilt på en sommarbil som kanske står långa perioder. Om man då tar sig tid kanske varannat år och tar ur damasker och kolvar och putsar rent så är ju vitsen ganska liten med siliconvätska för hur kul är det att hålla på och spara vätska man kanske måste tappa ur?
Service behovet kommer alltid att finnas där oberoende av vätskan för ärligt talat, hur ofta är det man hittar gravrost inne i systemet? Näe inte ofta utan det värsta är utanför tätningar och annat
Post Reply