Byte till siliconvätska

Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

K_arlstrom wrote:Kanske får byta vätska i min snart, säkert inte gjort på 10 år :P
Det är av denna anledning jag valde silicon. För man måste ju fortfarande underhålla systemet. Vid lämpligt tillfälle, säg efter 10 år så behöver man nya backar bak eller en trumma fixad. Då river man ner rubbet och byter packningar i alla detaljer + slangar så är det klart för tio år till....... Det är ju trots allt enkrets så man kan inte vänta tills det blir fel.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Åren går fort när man har kul. Ytterligare ett år kan nu läggas till min siliconbaserade bronsvätska. Vi är nu uppe i fem års prat i denna tråd och jag frågade för något år sedan om det blir byte av DOT3 /4 vätskan i Era system men svaren uteblir....... Jag skall byta på V40 i vår (hoppas jag att jag gör :-) )

Skall man kontrollriva bromssystemet på Amzingen nu eller vänta några år till?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Byte till siliconvätska

Post by gudu »

Kanske räcker det att kontrollera om det läcker någonstans och om några rör är rostiga? Men gillar man att greja så är det en bra anledning att få lite tid i garaget. Å andra sidan kan väl även silkonvätska åldras och behöva bytas, dessutom så vill vi andra veta hur mycket rost det är i systemet, färg på vätskan mm.

Jag har blev utan broms en gång när röret på Fenmercans ena framok lossade på grund av dåliga gängor. Spännande eftersom jag skulle ut på en stor väg i nerförsbacke.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Byte till siliconvätska

Post by Nalletill1000 »

QV wrote:TEXT
I hereby give you, QV, the grade A++ for such a diligent effort to revive this thread annually :lol:
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

@ Nalletill1000

Sänd gärna ett diplom också :D de brukar vara fina....

Många pratar om att silikon är dyrt och i samma mening säga att det är lätt att byta så det är ingen ide att använda silikon men det är väldigt få personer i min umgängeskrets som byter bromsvätska regelbundet. Samt vid demontering av bromssystem så är de elltid rostiga invändigt = vilket är lika med förlånga bytesintervaller.

Nu finns det ju alltid en chans att man bitter sig själv i svansen eftersom jag inte har praktiska erfarenheter av silikon ännu (har bara haft det i fem år i bilen) så det skall ju bli intressant när det rivs. Samtidigt så blir delarna renoverade med nya packningar eftersom jag just lärt mig den hårda vägen att man inte skall återanvända packningar (höger bak på sambons sommarbil)

Man skall ju komma ihåg att det är enkrets på de flesta Amazoner.
Min prioritering på bilen torde vara något i denna tågordning
1 Bra funktionerande bromsar
2 Bra batteri så motorn startar.
resten av raderna är mera för komforten och utseendets skull.........
Bromsvätska kollar jag oftare än motorolja
Färg ser ut som när jag hällde i den
Vätskan är fortfarande klar och med bra siktdjup
Den beryktade svampigheten känner jag inte av, varken i koppling eller broms
Den är mera svårluftad, kan ev ge bränd bromsljuskontakt (min personliga mistanke om varför är att det kan bli kvar en luftficka i bromsljuskontakten vilket gör att brytaren inte får "kylning")
men jag kommer väcka tråden vid liv till nästa hjul......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: Byte till siliconvätska

Post by K_arlstrom »

Kör på med dina statusrapporter, lite spännande är det allt ! ;)

Har delvis tömt mitt system, sakta men säkert ska jag byta olja !
Vilja, våld och vasselin
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Byte till siliconvätska

Post by gudu »

K_arlström, i denna tråd skulle du kunna byta undertext till: vilja, våld och silikon. Hö hö.
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Byte till siliconvätska

Post by Dyngklumpen »

Kan förstå att man byter till dot5 vid helrenovering, särskilt om bilen kommer vara parkerad större delen av livet.

hade som 18åring en 140 och körde den i 6år, sedan tog syrran över bilen o gasade ytterligare 4-5år. enda som gjordes under denna 10års period var att fylla på bromsvätskan ifrån biltema eller OK (dot4).

Farsan hade en fiesta i 14år och bytte aldrig bromsvätskan. Vet att han fick rehabilitera kolvarna ngn gång och fylla på vätskan.

Jag har bytt allt utom röret till bakaxeln på nuvarande -65á. blir det så att jag åker på att byta ngn hjulcylinder/kolv om 5-10år så känns det helt ok att ta ett dot4 byte samtidigt. jag tycker inte att det finns någon större säkerhetsrisk med detta.

får jag gissa tror jag det är högst ovanligt att bromsvätskan byts alls på bilarna (även äldre), utan bara fylls på när det behövs i samband med luftning/cylinderbyte etc..
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Byte till siliconvätska

Post by Mats »

Jag har under många år också "slarvat" med att byta bromsvätska på mina fordon. Möjligen bara tittat till nivån i burken lite då och då när samvetet gnager som värst...
Har dock fått byta bromsok på mina bilar, både gamla och något nyare, pga kärvande bromsbelägg, åtsittande bromsar så det luktar bränt från hjulhusen m.m.
Sedan en tid tillbaka ingår det i mitt dagliga värv att tillse att kundbilar har en fräsch bromsvätska utan "för hög" vattenhalt, Volvo rekommenderar förresten byte av bromsvätska vart annat år.
Jag har själv bytt bromsvätska på de flesta av mina egna fordon och kommer inom kort att byta på resterande fordon som jag har, bara för att slippa problemen med fastrostande bromskolvar i oken. Det tar lite tid i anspråk att göra en komplett luftning och byte av vätska, men det lönar sig i längden. Har dock bara provat vanlig DOT4 vätska hittills, men byts inte den med jämna intervaller så kan man räkna med bekymmer förr eller senare.
På modernare bilar, har jag redan fått byta bromsok pga. fastrostade kolvar, då bilarna bara är ca 5-6 år gamla. Inte så vanligt, men det förekommer...

Med facit i handen, så rekomenderar jag ALLA att åtminstone byta DOT4 bromsvätska med jämna intervaller, bara för att slippa otrevliga överraskningar med kärvande ansatta bromsar i tid och otid när man minst har tid att göra sådana renoveringar.

(Har själv en Volvo S80 som inte rullat många mil, men ändå fick jag byta samtliga bromsok förra månaden pga. fastrostade kolvar. Tre av bromsoken var helt kass, men jag bytte den fjärde bara för att ALLA skulle vara bytta och allt vara fräscht.)

Hoppas att jag hjälpt någon med detta inlägg :wink:

/Mats

P.S. ...och JA, det blev "vanlig" DOT4 återigen... :oops: :wink:
D.S.
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Håller med fullt ut. Det är inget fel på DOT4 om man byter regelbundet. Att det "fungerar praktiskt" med långa bytesintervaller som 5-10 år vet jag av egen erfarenhet. Men jag vill ju ha ett bromssystem utan fastrostade prylar som skall motioneras eller service.

Nu är ju inte en Amazon underhållsfri med oljebyten efter 500 mil samtidigt som framvagen smörjs och bromsarna justeras. Men enligt moderna instruktionsböcker skall bromvätsan kontrolleras (i tid och otid) genom plasten, man skall inte öppna locket. Just detta locköppnande är man tvungen till på en Amazon.

Nu har jag bara haft DOT5 i 5 år (snart) och innan eller på 10årsdagen skall jag byta samtliga gummin i systemet. Det är ju trots allt enkrets på min årsmodell och jag önskar att det skall vara intakt under samtliga dagar jag kör med bilen. Att vänta på att det skall krongla innan man gör en åtgärd står inte på min önskelista.....

/Janne

Broms skall Alltid fungera och renoveras Innan den går sönder, detta med stor marginal.
Har man tvåkrets kan man eventuelt kosta på sig lyxen att tänja på gränserna. Detta för att minska driftkostnaderna till 500 kr över 20 år istället för 10 år.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Byte till siliconvätska

Post by StefanM »

bara som en fotnot till pratet om moderna bilar och fastrostade ok så har ju det ingenting med bromsvätskan att göra.........den som rivit bromsok vet ju att det aldrig är rostigt i oket där vätskan finns utan från tätningen och utåt bakom dammskyddet och där kan valet av vätska spela mycket liten roll.

Lika gäller hjulcylindrar också, de flesta går en för tidig död till mötes pga den rost som kryper utifrån och in. Det är mest bilar som stått i decennier som lider av rost orsakat av vatten i vätskan.

Så på det viset är det nog en myt att siliconvätskan skulle vara undergörande på nåt vis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

StefanM wrote:Det är mest bilar som stått i decennier som lider av rost orsakat av vatten i vätskan.
Men våra bilar som vi renoverar står ju i decennier, de flesta hela vintern och allt för många även på sommaren.....

På min sambos sommarbil så var det inga problem att vända bromskolven rätt vid återmonteringen i oket det var bara att kolla var rosten hade varit i bakkant på kolven. Vattnet lägger sig längst ner i oket och där rostar det.....

Du kan ju även plocka ett valfritt antal reduseringsventiler till bakbromsarna. Dessa har ju "ingen kontakt med utsidan" likväll så kommer du att finna att alla är rostiga invändigt.

Men byter man vätska vart annat år så håller det hur bra som helst utan att blanda in silicon, men vi som är slöa och inte vill byta vart annat år vi provar på silicon.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Byte till siliconvätska

Post by StefanM »

med mer info från en som ska ifrågasätta allting 8) så är det samtidigt så att bromsvätskan är gjord så att den ska absorbera den fukt som alltid tar sig in i systemet och det är därför man ska byta den med jämna mellanrum. Hur fungerar det med den fukt som tar sig in i ett siliconsystem? Den kommer ju som många redan vet ligga som pärlor i siliconvätskan och fästa på cylinderväggar och annat och på sikt göra att det rostar ändå ? Eller påstår nån på fullt allvar att systemet blir 100% säkert mot inträngande fukt bara för att det är en annan slags vätska?

Sen var det prat om siliconvätska i moderna bilar, jag vet faktiskt inte om det är riktigt optimalt eftersom ABS bromsar arbetar med tunnare vätskor för att fungera optimalt.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

StefanM wrote:Sen var det prat om siliconvätska i moderna bilar, jag vet faktiskt inte om det är riktigt optimalt eftersom ABS bromsar arbetar med tunnare vätskor för att fungera optimalt.
Har inte sett någon "modern" bil med silikon och skulle bli rätt förvånad om jag gjorde det.
Läste på något forum om en mekaniker som bytt till silikon på armens fordon som gick i djungelmiljö med ett bra mycket bättre resultat än DOT4. Om sedan detta är hela eller en del av sanningen vet man ju aldrig.

De är ju många som "upptäckt" att det går utmärkt att bruka en bil med DOT4 i 10-15 år utan att byta vätska. Dessa har dock inte provocerat bromsarna HÅRT för när vattnet börjar koka så finns det inga bromsar kvar.......

Vi får dock se hur det ser ut i min bil när jag om några år servar mina bromsar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Tiden flyger iväg och jag har blaskat en del med bromsvätska i år eftersom jag renoverat bromsarna på sambons sommarbil. Till denna vart det DOT4 vätska eftersom jag var för snål att köpa en renoveringssats till huvudbromscylindern. Desutom så var bilen rätt välskött när det gäller vätskebyten under sin livstid och renoveringen genomfördes endast på grund av att bilen stått i gräs någon del av sitt liv. Det var med andra ord mycket rostiga bromsrör som fällde avgörandet för en renovering.

Kan ju meddela att jag inte bytt bromsvätska i vintersläden som jag pratade om för ett år sedan. Så att jag kör med Silicon i Amazonens bromssystem är ju praktiskt rätt för mig. Det är ju intressantare att byta en gång efter 10 år för att se "hur det vart" än att byta 5 gånger under tiden.

Har desutom köpt en vakuumpistol för att lättare kunna byta bromsvätska själv min inte fxn hjälpte det. Bromsvätskan blir inte bytt i alla fall. När inte ens tekniska leksaker får mig att göra ett jobb, då är det TRÅKIGT

Hur går det för Er andra? Om man räknar bort renoveringsbyten av bromsvätska, hur många bilar har ni bytt bromsvätska på under detta år?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply