Byte till siliconvätska

Moderatorer
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: Byte till siliconvätska

Post by K_arlstrom »

0 gånger på 5 år med körkort, 3 bilar...
Ska hämta hem amazonen till mitt egna garage (ÄNTLIGEN!!) när sommaren är här, för mycket snö ivägen just nu.. får ta tummen ur röven och byta bromsvätska på bägge bilarna i år ;)
Vilja, våld och vasselin
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Vet inte om det är mitt första (icke renoverings) byte eller om jag faktiskt har bytt bromsvätska förebyggande på någon annan bil i min tidiga ungdom. Likväl så har jag blaskat med detta.
Ni som säger att det är lätt kan jag väll hålla med om att det inte är så svårt men för mig är det blaskigt.

Vakuummetoden var bara lite mindre blaskig än "tryckmetoden" men med den skillnaden att "blasket" kom på ett annat ställe. DOT4 blir rätt strävt på händerna och en del av blasket kom ifrån att behållaren var för liten.
Det var denna jag använde http://verktygsboden.se/specialverktyg/ ... handdriven

Biltema har en variant som verkar gå på tryckluft, får kolla upp den istället. Denna vakummpump fungerar utmärkt am man skall kolla övriga vakuumstyrda prylar på en bil så helt bortkastat var inte köpet, men för bromsväkstebyte så behöver slangarna vara av bättre kvalite.

/Kanne
Nu har jag iallafall haft silikon i 5 år, vi får se när första inspekteringen sker.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Det är ju december så jag måste ju skriva i tråden...

DOT4 blasket har varit en följetång detta år.
Har bytt ABSpump på sambons GolfV två gånger nu så jag kan rekomendera Biltemas (dyraste) bromsluftningspryl (kostar 7-800).
Tillsammans med en oljekanna (som tätar runt nippeln - oket) så är det en rätt OK produkt för ensamjobb.

Eftersom tråden är uppe i 5-6 år nu så bör man ha bytt bromsvätska på sina bilar 2 eller 3 gånger nu... för de som använder ej DOT5 alltså.

VOLVO rekomender att man totalrenoverar bromssystemet var 3:de år i sina Gröna häften... Då blir ju iallafall vätskan bytt frekvent!
Jag skall se om jag inte kan hitta stycket igen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Byte till siliconvätska

Post by Torbo »

Sjekk lufteprosedyren på Amazon. Det er skjema for dette på nyere utgaver. Jeg lufter som regel alene og har ingen problemer med det, kun med slange og forsiktige bevegelser på bremsepedalen. 60 Amazon og nyere må følge prosedyren, da det ellers er vanskelig å få ut all luften.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Det med att följa en speciel luftningsprocedur anser jag mera är en "myth" än verklighet.

Har haft ämnet uppe med Haynes och svaret jag fick är att de bara vidarbefodrar de instruktioner som biltillverkaren har anget. De sa inget om att jag "hade fel"

Rent praktiskt så bör man få bort luften i huvudbromscylindern först innan man kopplar in den på resten av bilens system.
Sedan finns det alltid behov av luftningsordning/procedurer ifall man har 2-krets specialventiler sittandes innan oken.

Det man skulle kunna uppnå med en speciel ordning är att man bara behöver lufta hjulen 1 gång var.
Tar man valfri ordning så behöver man ev lufta hjulen 2 gånger var om nu luften kan smita in från ett "tomt" rör till ett "nyluftat" rör (vilket jag anser att de inte gör).

Luftar man en ABSanläggning så luftar man framhjulen många gånger (2 ggr vore en dröm)

Det som vakuumanläggningen tillför i positiv anda är att man inte behöver trycka ner pedalen i botten. "og forsiktige bevegelser på bremsepedalen". Det som kan hända är ju att tätningen kommer in på ett rostigt område och börjar läcka... Fast jag hoppas ju att mina prylar är i bättre skick än så.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Byte till siliconvätska

Post by Torbo »

Jeg måtte bruke Volvos prosedyre en gang at anlegget var helt tomt! Syntes ikke det var noe problem.
Ved forsikig utskiftning og rep. av et hjul eller to, går det nok bra etter generell grunnleggende oppskrift.
Et annet problem er at man må passe på at blokkeringsventilen ikke spretter i lås om den fins (nyere). Den må i såfall tilbakestilles manuelt ved på skru ut bruteren som stå på den.
Lufter man med små bevegelser og lavt trykk går det som regel greit. Slippe pedalen sakte opp er også en fordel.
Da går det nok bra.

Er det litt luft, myk pedal, kan systemet lufte seg selv ved bruk, men det kan gå litt lang tid før pedalen blir hard.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Byte till siliconvätska

Post by granfot »

Nu skulle du QV varit på facebook. Lång diskussion om bromsvätska, Silicon mot DOT4. :) En envis belackare som säger att Silicon är helt menlöst om man inte kör racing / extremt bromskokande. :)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

eftersom han är helt fel ute så behöver jag inte vara där.

DOT 5 är inget för racing. Det är möjligt att hen blandar ihop det med DOT5.1 som är något helt annat än silikon.

I Racing kör man med ny bromsvätska ofta...
Har haft lite diskutioner med killen som har hand om bilarna på Arsenalen Museeum och han har använt Silicon för länge sedan med gott resultat. Det är dock inget de konverterar till på museebilarna eftersom de bara står och mycket sällan flyttas.

Att det inte är använt i det Svenska försvaret är mera en uttryck för tungstyrdhet...

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Har ju inte riktigt klart för mig när jag fyllde på bromsvätskan. I maj 2007 var det gjort men om det var 1 vecka innan eller 1/2 år innan kommer jag inte ihåg.

Likväl så är jag nu uppe i 6 1/2 år med (änsålänge) problemfritt körande med DOT5 silikonvätska i systemet.

Det mest intressanta med denna tråd är avsaknaden av alla "nu har jag bytt min DOT4 igen"....

Nu är det alltså max 3 år kvar innan jag skall riva och inspektera mitt bromssystem.
I år rullade inte Amazonen så många mil. Den har gått c:a 3200 mil totalt sedan 2007 då den fick äran att fyllas upp med DOT5.

Mitt bromssystem är en blandning av renoverat, NOS och nytillverkat. När det rivs så byts allt i gummiväg ut, hoppas på att det inte finns vattensammling i cylindrarna för rost och enkrets är ingen variant jag vill ha.

Nåväll så blir det inte gjort denna vinter, renovering av bromsar får ske på den ljusa årstiden eftersom det är ont om tillgång på uppvärmt garage.

För övrigt finns det inte så mycket att säga om brukandet av DOT5. Man kollar i behållaren i tid och otid och det är alltid lika klart och samma nivå på vätskan. Läste föresten i ett servicemeddelande att nivån skall vara 15-20mm under påfyllnadslocket.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Byte till siliconvätska

Post by Qallzar »

Kul läsning :D

Håller själv på att montera nya bromsdetaljer överallt och det kommer bli siliconvätska i systemet.

Min far byggde en husbil av en gammel opel som hade används till att köra rörelsehindrade folk i. Imed att alla bromsdetaljer blev nya hällde han i siliconvätska och bilen blev ju bara körd några mil om året och vissa år inte alls. Är nog minst 10 år sedan vätskan hälldes i och inga problem hittills.
bra dåligt? döm själv men Far är nöjd
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

Första året (2014) då jag måste göra något åt bromsarna.
Bilen har en "viss" hysteres på att låsa vänster fram!

Så bromsarna måste rivas, om det blir vänster eller höger fram jag river först har jag inte bestämt men ifall det inte är något uppenbart så blir det bromsvätskebyte.

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till siliconvätska

Post by QV »

December månad, då är det dags att skriva i tråden.

Det mesta är ju avhandlat under åren som tråden har levt.
Efter dryga 7 år och 3,5 tusen mil så har inget som har med hydraliken kärvat eller läckt.
Man måste grundjustera bromsarna bak var 500 mil
Använde kopparpasta till "trianglarna" fram men dessa började kärva efter 6 år så det vart och blir aluminiumpasta istället.
Det kanske finns något bättre att smörja upp de rörliga delarna med i bromsssytemet, grafit eller något annat?

När det gäller hydraliken så verkar DOT5 fungera som tänkt.

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Byte till siliconvätska

Post by Blomquist »

Jag rekommenderar keramisk pasta. Gråvit lera som inte har galvaniska egenskaper men däremot pallar mycket värme. Jag betalade rätt mycket för min burk men kan konstatera att den räcker länge för en hobbymekaniker som jag.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Snart utvärdering efter 10år....

Post by QV »

Lars Bd wrote:En silikonvätska tar inte upp vatten, vad händer med den kondens som bildas i bromssystemet ligger den i droppar som fritt vatten och förorsakar korrosion?
Jag kollade upp detta för många år sedan och vatten är tyngre än min DOT5 så OM man får in vatten så kommer det sjunka.
Men nästa år är det 10 år sedan jag plockade ihop och driftsatte systemet. Så då får vi ett svar på hur just mitt system har klarat sig genom åren.

Det är ju blandade gummidetaljer i min uppsättning. NOS, renoverade och nytillverkade. Så alla generationer av gummi fanns med. Monterings smörjan vart från Biltema... Det skall iallafall bli kul att riva och dokumentera slitaget. Det fanns ingen rost i systemet vid montage.
Allt är nytt så blir det skitig vätska så är det "slitage"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Byte till siliconvätska

Post by Ghostrider »

Hur gick det Janne? Har du inspekterat systemet?
Låter oerhört lockande att testa DOT5 på min -58 men det verkar vara en chansning. Allt gummi byttes för några år sedan men bilen har bara stått still och nu är allt rivet och urtorkat. Verkar ju som det kan fungera med de gamla gummidetaljerna.
Om man ska vara riktigt noga bör man väl i så fall också byta samtliga bromsrör eller??
Post Reply