Slitsade/hålborrade skivor?

Moderatorer
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Slitsade/hålborrade skivor?

Post by Rogge »

halloj..
har nu bestämt mej.. bilen ska bli ett \"bus bygge\" dock inte sönderkört utan vara i lagom bra skick trimmad och väghållning som duger (sänkt, andra bussaningar o allt vad det innebär) lite sleeper stuk (rost lite lackskador osv.. och jag vill då ha \"riktiga\" bromsar..
så jag tänkte som så att jag vill ha slitsade bromsskivor.. men på amazonen så är bultar och hela \"happarajset\" i ett stycke.. dvs man kan inte byta bara skivan.. så jag undrar då om det finns nån lösning eller ngt så man kan ha lite tuffare skivor?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Man kan byta skiva separat. Faktum är att det säljs lösa originalskivor men det rekommenderas verkligen inte. Skivan och navet är sammanpressade mha. hjulbultarna som pressas från insidan. Att få det rakt är dock helt hopplöst. Jag känner en gammal volvomeck som svurit länge och väl över detta med nya skivor med lösa nav eller utan nav. Inte så kul att behöva svarva bort millimetervis med material från helt nya skivor för att få dem garranterat raka.

Nåväl. Om du vill ha slitsade skivor eller ventilerade skivor bör du antingen beställa dyra specialbromsar från typ Brembo, AP Racing eller andra fabrikat som säkert kan få fram en uppsättning skivor som passar fram på din bil. Alternativet är väl att byta till 240 skivor eller liknande.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok.. så då ska man satsa på 240 skivor och ok då?

passar de skivorna rakt på eller måste man byta oken oxå?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Är det inte lika bromsok på sena Az som på 140?

Då borde det vara enklare att ta 164 ventilerade skivor och ok och montera! Oken ska iallafall passa rakt på då, skivorna vet jag inte...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är väl olika spindlar och skivinfästning på en 140 och en Amazon? Det borde även skilja mot en 164:a därmed.

Det blir nog att specialbeställa eller bygga något själv utan att ändra framvagnsgeometrin och göra det på ett sådant sätt att svensk bilprovning blir nöjda och belåtna.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok.. det blir alltså ett \"jävla helvete\" att byta skivor..=/
hur är det om man byter hela framvagnen då? är det oxå ett helvete till skitjobb eller är det ngt som man kan göra med rätt verktyg och lite vilja?

ni får ursäkta mina ordval men det är nog det bästa sättet jag kan beskriva det på
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

.......

Post by Amazon_V8 »

Tjena
Har en beskrivning på hur du bygger schyssta bromsar till amazon med hjälp av en del 240/740 delar, ska se om jag hittar den,rätt mycke å skriva.Vad är det för årsmodell på din Amazon??

MVH Micke
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det är en 66:a.. det vore jätte shysst om du skulle hitta den isf kan du majla den till mej---> Rogge4327@hotmail.com
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

....

Post by Amazon_V8 »

Har hittat pappret nu.Skriver in det imorrn om jag kommer ihåg det.Jag kan inte garantera att det funkar eller att allt stämmer då jag ej har provat själv ännu.

MVH Micke
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det gör inget man kan ju testa iallafall
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

........

Post by Amazon_V8 »

Om man tar bromsokshållarna som sitter på Amazon 69-70 så kan man montera bromsok från en Volvo 240.Dom är ju bra på så sätt att dom finns i ett utförande som är för ventilerade skivor.Till detta tar man broms skivor (ventilerade) från en 740.Dom finns tydligen i två dimensioner med olika diametrar.Vilka som passar bäst får man prova sig fram till.Broms skivorna monterar man på Amazonens hjulnav,så som dom är monterade original = innanför navet.Sedan får man välja vilken bultcirkel man vill använda,Amazonens eller 740.På den del som inte har rätt bultcirkel så borrar du nya hål mellan dom gamla,detta skall göras i en fräs med \"delningsskiva\",detta klarar en mekaninsk verkstad av på en kafferast om du bjuder dom på kaffet hehe.För att förstärka upp 740 bromsskivan som är lite tun inne vid navet så får man ta navdelen från någon gammal bromskiva (Amazon,240,740) som man sedan klämmer fast på insidan av den nya bromsskivan med hjälp av hjulbultarna.

Tyvärr vet jag inte vad för hjulbultar som skall användas,men man får mäta och se vilka som passar bäst(Amazon,240,740)

MVH Micke
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok..får se hur det blir..låter lagom svårt..men man får se hur det blir
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det finns väl bara en okhållare till Amazon? Det är väl samma till alla årsmodeller om jag inte minns fel?

Kolla bland sprängskisserna på http://www.gcp.se (som vanligt).
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Kolla bland sprängskisserna
Om du tittar i din länk hittar man 3 olika okhållare.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det var inte speciellt svårt att lossa skivorna iaf.. det gick ganska lätt med ett par välplacerade slag på bultarna (även några fina slag på näven=))
men det var inte svårt iaf.. sen så sätter man fast bultarna i ett skruvstäd lr dyl och skruvar på muttrarna och på så sätt fräshar upp gängorna om de har fått lite stryk..
passade även på att slipa rost med vinkelslip och stålborste blev riktigt fint.. sen att sätta fast bultarna så lägger man grejerna på plats och uppochner sen så tar man en slagmejsel och bankar till baka dem..


det underlättar om man har lossat skivan innan man börjar..=)
för de som inte vissta att man kan göra så , så vet ni det nu=)
knappast optimalt men det funkar=)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply