Stopp vid backning

Moderatorer
Post Reply
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Stopp vid backning

Post by Telis »

Upptäckte att mina nyrenoverade trumbromsar kärvar när man rullar bakåt. När man t.ex skall backa ned i en backe och bromsar så kärvar de så att man behöver ha motorns hjälp för att komma bakåt.
Vad kan det vara som är fel ?
/Henrik
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Stopp vid backning

Post by Lars Bd »

Något som sitter löst eller på fel plats om man förutsätter att det är ok frammåt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Stopp vid backning

Post by QV »

något fel har du. Detta eftersom fastlåsta bromsar släpper när man backar....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Stopp vid backning

Post by Lars Bd »

Telis wrote:När man t.ex skall backa ned i en backe och bromsar så kärvar de
Jag såg detta nu, meningen med bromsar är att de ska gå tungt när man använder dom :wink:
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Stopp vid backning

Post by Telis »

Jo de fungerar bra framåt :) (helt lika värden på resp sida på nybesiktigad bil).
Den rullar bra bakåt tills man bromsat första gången, sedan "kilar" den lixom fast sig så att man måste köra fram lite innan man kan rulla bakåt obehindrat igen.
/Henrik
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Stopp vid backning

Post by Micke_932 »

Vänt backarna fel kanske, den som ska vara framåt sitter bakåt och tvärtom så att beläggen blir förskjutna åt fel sida.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Stopp vid backning

Post by Telis »

Micke_932 wrote:Vänt backarna fel kanske, den som ska vara framåt sitter bakåt och tvärtom så att beläggen blir förskjutna åt fel sida.
Jo jag har tänkt tanken, det är inte jag som gjort det på denna bilen. Borde inte bromsvärdena vara lite konstioga framåt då också?

/Henrik
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Stopp vid backning

Post by daniel_sandberg »

Hur gick det? Jag tror på att backarna är felvända.. Är ju nåt system med primärback och sekundärback. Värdena blir ju inte fel sålänge båda bromsarna på samma axel har samma fel. Kanske blir svagare bromsar/man får ta i lite mer.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Stopp vid backning

Post by QV »

gör grundjusteringen lite "mindre förspänd" så kan du bli av med problemet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Stopp vid backning

Post by Telis »

Har inte åtgärdat det då de inte är lika påtagligt längre. Bromsarna skall ju vara mer eller mindre nybytta men har stått ett par år. Jag tror att de behöver smörjas upp lite. När man kör och "motionerar dem" så funkar de bättre. De kan ju vara lite hårt spända också.
/Henrik
Post Reply