Trummbroms Problem och Funderingar

Moderatorer
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Trummbroms Problem och Funderingar

Post by boxen »

Har en 70:as Amazon och ett problem, när jag bromsar sakta en längre sträcka exempel när jag skall svänga in i ett vägskäl har det ett litet gnissel ljud från bakhjulen. Tänkte att det är säkert något fel på bromsarna. Läste här på forumet hur man skulle få loss trummorna verka vara krångligt, men jag tänkte att jag kan ju börja med att ta bort hjulen. Det första jag märkte när hjulen var borta det var att vänster trumma snurrade, fast handbromsen var pådragen.
Tog loss sprintarna och blev förvånad hur lätt kronmuttern kom loss, skruvade bara av den med fingrarna Så har jag förstått att där skall vara en bricka också men jag har inte några.
Så rörde jag lite på vänster trumma och då kom trumman loss( kilen stack ut 5mm från bromstrumman ser inte kilen på det andra hjulet) den högra var inte loss så där väntar jag ännu på att få låna en hydraulisk avdragare.

För 2år sedan var vänster hjul på reparation på grund av att det tog sämre på besiktingen
Mekanikern sa att någonting lossnat inne i trumman kommer inte ihåg vad, var inte så inntresserad då men det hade i alla fall blivit ett spår i trumman sa han.

Image

Så här såg trumman ut nu.

Image

En bild ser någonting fel ut.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by QV »

Det tycker inte jag. bromsbanden sitter rätt eftersom det är på vänster sida. (det lilla belägget skall vara framåt)

Man kan behöva grundjustera bromsarna ibland med justeringen längts ner.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by mikkell »

hur ser man skillnad på beläggen? vilken som är liten och stor.. kanske därför ena sidan bak går varm för min del..
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by Lars Bd »

Tittar du på beläggen sitter de inte symetriskt på bromsbacken, främre belägget sitter längst ner och bakre längst upp de är dock lika stora på senare årsmodeller. Då det är en 70:a finns det ingen justering längst ner som QV nämnde, det är ett fast stöd på 69-70. Jag har råkat ut för att detta stöds fästskruvar har gått sönder eller rättare sagt så har de fastgjutna skruvarna släppt från själva stödet, kolla detta.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by boxen »

Hur får man handbromsen att igen ta på det här hjulet. Behövs det göras någonting åt trumman med tanke på spåret.



Image

Här har väll bromstrumman tagit i när den har åkt för långt in på axeln. Men nog går väll beläggen ännu att använda.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by Lars Bd »

Slitaget i kanten på bromsbacken tyder på att stödet inte sitter riktigt fast dvs stödet med bromsback har åkt ut mot trumman och inte tvärt om. Byt helst backar men de går förmodligen att använda ett tag till, trumman behöver du nog inte röra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by boxen »

Hur ställer man in bromsarna nu när man har haft isär alltihop då.

Fick igår bort andra trumman och då märkte jag att när man trycker på bromsen händer ingenting det betyder väl att kolvarna har kärvat fast, hur skall jag få dom att funka på nytt måste jag ta isär alltihop nu eller?
Skall man smörja några delar före man sätter ihop allting på nytt.

Kilen som skall fast på hjulaxeln åt vilket hål skall den svängas den är ju lite smalare i ena ändan.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by boxen »

Puttsade rent allt idag och då ser man ju förstås att ena bromsbelläget har spruckit hela vägen och så har limmet släppit i ändorna på båda beläggen så nu blir man ändå att riva alltihop. :(
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by boxen »

När man byter beläggen går det att byta bara på ena hjulet eller måste man byta på båda.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by Lars Bd »

Byter du på bara det ena hjulet är risken stor att det blir olika bromsverkan.
När man monterar ihop bromsarna ska handbromsvajern släppas helt så att du är helt säker på att de inte påverkar backarna. Sätt ihop allt med backarna på rätt sätt, även bromstrumman sätts dit. Man kan förjustera backarna så att trumman precis går att montera, sedan justerar man genom hålet i trumman åker en bit och efterjusterar till man får en bromspedal som tar högt upp. När man är nöjd justeras handbromsen till att ta på lämplig höjd. Har man monterat rätt justeras sedan bromsarna automatiskt när man använder handbromsen.
Kilen ska sticka ut några mm utanför bromstrumman och dras in med muttern de sista millimetrarna då är man säker på att den sitter på rätt ställe. Kilspåret i drivaxeln är fräst med en skivfräs och spåret avslutas därför med en radie som fasningen på kilen ska passa emot. Kilen går även att trycka in i spåret efter att trumman satts dit men före muttern, fasningen ska då vara mot drivaxeln och längst in. Smörj leder sparsamt med någon typ av högtemperatursmörja själva gängen på justerskruven ska nog inte ha någon smörja jag har märkt att bromsdamm gärna vill fasna i den smörjan och sedan fungerar inte automatjusteringen. Konan på drivaxel och i bromstrumman ska vara rena torra och fettfria vid montaget absolut ingen kopparpasta eller liknande, däremot kan gängen och brickans båda sidor behöva smörjas.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by Amazonsport »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;

Bra skrivet Lars Bd, detta borde bli en del av en egen broms FAQ tycker jag då det säkert kan vara till nytta för många framöver. :idea:
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by Shift »

Amazonsport wrote: Bra skrivet Lars Bd, detta borde bli en del av en egen broms FAQ tycker jag då det säkert kan vara till nytta för många framöver. :idea:
Ja, det tillsammans med några bilder vore hur bra som helst!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by boxen »

Faktiskt bra beskrivning tack så mycket Lars Bd. Men måste ännu fråga lite till. Vill ju bara göra det här en gång.
Vad menas när det står släpp handbromsvajern helt.
Hur är det när mina trummor inte är lika tjocka har det någon betydelse? För att automatjusteringen skall fungera, är det då meningen att handbromsarmen den vågräta skall vara så innåt böjd så att den tar i justerskruvens " kuggar" när den far neråt? eller hur fungerar det.

Efter att ha slipat i cylindrarna och kolvarna lite är det sen bara att smörja in kolven och gummit med bromsvätska och montera ihop allt på nytt?
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by Lars Bd »

Släpp handbromsjusteringen mitt under bilen helt så att armen tar i bromsbacken, handbromsvajrarna får inte på något sätt påverka bromsarna under grundjusteringen.
Automatjusteringen fungerar så som du gissar. Om bromsarna ska bli perfekta måste bromstrummorna ska ha samma invändiga diameter annars blir det olika bromsverkan, förmodligen klarar du sbp:s krav men höger och vänster broms kommer inte att ta lika mycket.
Skaffa lite bromscylinderfett istället och smörj även luftnipplar och bromsrörsnipplarna, bromsvätskan tar åt sig fukt och kanske orsakar rost med tiden.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Post by boxen »

Fick äntligen besikta amazonen(blev också att svetsa en hel del på den). Tack för beskrivningen Lars Bd gick mycket lättare att läsa den än min dåliga reparations handbok.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Post Reply