När blir man bromslös?

Moderatorer
Post Reply
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

När blir man bromslös?

Post by Shift »

Vad händer om till exempel en bromsslang går sönder på ett enkretssystem? Blir man helt bromslös då?
Om en hjulcylinder pajar, blir man även då helt bromslös?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: När blir man bromslös?

Post by PeterB »

Det enda jag vet med säkerhet är att om oljan läker ut nånstans så blir man utan bromsar, det hände mig mellan skeå-umeå på e4. Och om huvudcylindern ger upp helt kan man bli helt utan också.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: När blir man bromslös?

Post by Shift »

PeterB wrote:Det enda jag vet med säkerhet är att om oljan läker ut nånstans så blir man utan bromsar, det hände mig mellan skeå-umeå på e4. Och om huvudcylindern ger upp helt kan man bli helt utan också.
Men hur löste du det då? Handbromsen lär ju funka, men den kanske inte hjälper när man kommer i 70 och behöver bromsa.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: När blir man bromslös?

Post by UKRUSE »

Om en slang eller rör går av kommer padalen att gå i botten nästa gång man trampar = överraskning.
Om det läcker lite nånstans vid t.ex hjulcylindrar så får man pumptrampa så småningom, när oljan är slut i huvucylindern går pedalen i botten.
Om man har ett gammalt servo så kan de börja suga bromsolja ur huvudcylindern = snart slut på olja.
Enkel koll är att hålla just koll på nivån i huvucylindern.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: När blir man bromslös?

Post by Lars Bd »

Det beror på hur trasig slangen blir, går den i två delar finns det ingen bromsverkan kvar förutom handbromsen. Blir det istället ett hål kommer pedalen vid bromsning sakta eller fort sjunka till botten beroende på hur stort hålet är.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: När blir man bromslös?

Post by PeterB »

För mig började det läcka vid anslutningen till bakaxeln, jag märkte det när jag skulle stanna vid ett rödljus, tur att jag tog det lugnt. Fick stopp på bilen med hjälp av handbromsen, det blev bärgning och ett verkstadsbesök. Otäckt.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: När blir man bromslös?

Post by Shift »

Usch, ja det lär ju inte komma som en trevlig överraskning.
Det känns ju helt klart värt att montera tvåkrets, fast det är ju tyvärr en fråga om pengar.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: När blir man bromslös?

Post by Lars Bd »

Endast misskötta bromssystem havererar utan förvarning och ett väl underhållet enkretssystem är pålitligt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: När blir man bromslös?

Post by StefanM »

ja man behöver ju faktiskt inte vänta på anmärkningar på SBP eller haverier efter vägen för att åtgärda 30-50 år gamla bromssystem........Är det aldrig nåt gjort åt en huvudcylinder och vätskan ser skitig ut så lever det nog på lånad tid.
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: När blir man bromslös?

Post by UKRUSE »

Det är ganska märkligt att man lägger en förmögenhet på att få ut så mycket pulver som möjligt ur maskinen och på sin höjd ser till att smörja upp handbromsen till funktion. Det är ju faktiskt ens eget och andras liv och hälsa som hänger på om man får stopp på skrotet. OM man klarar sig med att få byta hela fronten på bilen så kostar det ju mångdubbelt mer än att renovera upp bromssystemet till "nyskick " .
Post Reply