vänster trumman bak låser sej..

Moderatorer
Post Reply
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

vänster trumman bak låser sej..

Post by mikkell »

har äntligen fått ordning på att inte pedalen sjunker..
men inte fått ordning på att trumman bak som låser sej..
någon som har något bra tips vad det kan vara?! är det vanligt att reduceringsventilen är kass?
eller är det bara att fortsätta lufta på och hoppas på att det är det som är felet?!
hjulcylindern är bara någon månad gammal och belägg och monteringssats är nytt med.. och beläggen sitter åt rätt håll..
Last edited by mikkell on Tue Apr 28, 2009 2:46 pm, edited 1 time in total.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: vänster trummen bak låser sej..

Post by Lars Bd »

Bromsslangen kanske?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

Re: vänster trummen bak låser sej..

Post by mikkell »

den bromsslangen som går till reduceringsventilen? kan den vara igensatt?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: vänster trumman bak låser sej..

Post by Lars Bd »

Gamla slangar kan gå sönder invändigt och fungera som en backventil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: vänster trumman bak låser sej..

Post by QV »

mikkell wrote:och beläggen sitter åt rätt håll..
Hej eftersom jag själv gillar att dubbelchecka allt jag gör så faller samma "skugga" över andra. Du är medveten om att bilden i verkstadshandboken som visar hur bromsbanden skall monteras visar att det ena beläget skall vara framför axel och det andra skall vara bakom axel (sett i körriktningen). Man kan ju tolka bilden att det ena skall sitta till vänster och axeln och det andra till höger. Gör man det så blir det fel på ena sidan.

Sedan är det den här brickan med pilen på. Pilen skall vara i färdriktningen.

Om nu allt ovan är rätt.

Är hjullåsningen "hysterisk" (Kommer omedelbart bums vid minsta nedtryckning)
eller måste man trycka hårt eller flera gånger
en eller två krets? (förmodar två krets men eftersom jag frågar allt annat så)
efter hjullåsningen, rullar hjulet eller förblir det låst när man släpper på bromsen?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

Re: vänster trumman bak låser sej..

Post by mikkell »

beläggen sitter rätt nu.. för ja satte fel först.. men fick rätta till det efter man kikat här i forumet och insett att man inte tänkte på sånt innan man montera..
det är 2 kretssystem.. men verkar som det börja funka bättre nu.. ska testa och lufta lite mer imorgon och justera in handbromsen.. för bytte min huvudcylinder idag pga att den gamla var kass.. för pedalen sjönk sakta när den satt på..
vilken bricka är det du menar?
det låser sig väl inte riktigt hårt utan ligger på.. har nog formulerat mej lite dumt..
men som sagt ska testa att lufta lite mer och justera ner handbromsen så ska ja se om det kan funka bättre..
//Mika
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: vänster trumman bak låser sej..

Post by QV »

mikkell wrote:vilken bricka är det du menar?
brickan som sitter överst i mitten, den sitter längs in på axel och stommarna till bromsbanden vilar mot denna bricka. Utanför sitter en avlång bricka och sedan kommer de två fjädrarna.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

Re: vänster trumman bak låser sej..

Post by mikkell »

QV wrote:
mikkell wrote:vilken bricka är det du menar?
brickan som sitter överst i mitten, den sitter längs in på axel och stommarna till bromsbanden vilar mot denna bricka. Utanför sitter en avlång bricka och sedan kommer de två fjädrarna.

/Janne
ursäkta att ja är lite trög.. men hänger inte riktigt med vilken bricka vi snackar om..
är det den som håller fast bromsbanden/beläggen bak?
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

Re: vänster trumman bak låser sej..

Post by mikkell »

nu verkar det funka fint där bak med efter en massa luftning och justerat handbromsen.. men tack för alla svar ändå..
Post Reply