Åtdragningsmoment kronmutter?

Moderatorer
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Åtdragningsmoment kronmutter?

Post by Eiler »

Arne wrote:Kronmuttern ska inte alls dras hårt. Gör så här: Drag åt muttern med en skifftnyckel. Snurra på trumman och lossa muttern därefter så att du lätt kan skjuta brickan i sidled som sitter under muttern. Då brickan går att röra så sätt i saxsprinten i lämplig sexkant som kommer mitt för hålet. Har muttern hamnat i ett mellanläge så backa till närmaste sexkant och sätt nu i saxsprinten. Jag förutsätter att du smort in lagren innan du monterat dessa. Sätt i lite fett även i fettkoppen som täcker kronmuttern, men fyll den INTE full.
Arne, du har helt rätt.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Åtdragningsmoment kronmutter?

Post by Per L »

Om du är ovan att ställa in framhjulslager på gamla bakhjulsdrivna bilar (nya bilar ser annorlunda ut) och bara plockar isär, gör rent, smörjer och sätter ihop (inte byter lager) är det som Arne beskrivit som du skall göra. Det är enkelt, man behöver inte ha några specialverktyg och det kan inte bli fel.

Jag har alltid gjort så i 55 år med mina gamla bilar och det fungerar klockrent.
Personligen brukar jag låta brickan under muttern vara "väldigt" lös så att lagret glappar litet (känns om man "vickar" fram och tillbaks på hjulet). Allt för att inte riskera att lagret ligger åt för mycket. Är jag petnoga drar jag åt lagret litet innan besiktningen så att lagerglappet försvinner. Fast besiktningen brukar inte bry sig om det även om hjulet glappar en aning.

Per L
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Åtdragningsmoment kronmutter?

Post by Torbo »

Jeg bruker alltid 0-klaring, altså omtrent som nevnt at brickan bak mutteren skan skyves for hand.
jeg lar vekten av en 10 tommers skiftesnøkkel utgjoøre momentet. Det blir da et mikroskopisk trykk.... Eller mindre da jeg må tilpasse splinten.
Dette er det ingen fare med da man både med kjøreing og bremsing får mer oppvarming på den ytre delen av navet og derved øker kalringen ved varmgang, som ved pinjonglagrene i bakakslingen...
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Åtdragningsmoment kronmutter?

Post by jaka »

Hej!
Lagren fram och bak på bilar (Amazon) med trumbromsar ska dras så som beskrivits ovan. Man drar kronmuttern och vrider på trumman...när trumman börjar gå trögt lossar man lite på kronmuttern så trumman snurrar lätt utan glapp!
Skit samma i moment! Det viktiga är man vet vad man gör! That's it!
Krångla inte till saker som inte behöver krånglas till!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Åtdragningsmoment kronmutter?

Post by QV »

jaka wrote:Lagren fram och bak på bilar (Amazon) med trumbromsar ska dras så som beskrivits ovan.
Endast fram inte bak.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply