En krets fam och en bak?

Moderatorer
larsson89
Posts: 46
Joined: Sun May 25, 2008 11:21 am

En krets fam och en bak?

Post by larsson89 »

Hej jag har byggt om fästet till bromsservon från en 140 som jag tänkte ha på min amazon. Det är en 64 så det är en krets nu. Jag ska montera skivbromsar fram. Nu till min fråga går det att ha en krets fram och en bak?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En krets fam och en bak?

Post by Lars Bd »

Visst går det, huvudcylindern har identiska utgångar men det kan bli problem med bakbromsarna. 69-70 som har 140 servot original har mindre diameter på hjulcylindrarna bak och även reduceringsventiler som ska förhindra hjullåsning. Med 1" hjulcylindrar låser bakhjulen nästan direkt. Det kan även bli bekymmer om inte bakbromsarna är perfekt justerade, om det behövs mer bromsvätska bak än fram. Vill du vara säker på att det ska fungera bygger du som 69-70 med samma delar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
larsson89
Posts: 46
Joined: Sun May 25, 2008 11:21 am

Re: En krets fam och en bak?

Post by larsson89 »

Okej det skulle inte gå att ha nån reduceringsventil då och strypa tillförslen till bakbromsarna?
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: En krets fam och en bak?

Post by Rekordabilly »

Problemet som du skulle få om helt plötsligt bara bakbromsarna kan du ju tänka dig om du skulle göra en panikbromsning....prova och sväng lite och ryck i handbromsen :!: :!:
Enklast är att plocka alla delar från en Ama med tvåkrets eller från en 142:a och dra bromsledningarna lika dant så kommer det att bli bra och fungera på ett säkert sätt :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
larsson89
Posts: 46
Joined: Sun May 25, 2008 11:21 am

Re: En krets fam och en bak?

Post by larsson89 »

nu det ju så att jag ha två fina ok till amazon med enkrets-ok så jag vill ju gärna kunna använda dom. Och det blir ju ändå bättre med bromsar bak, på enkrets-systemet blir det ju bara handbroms.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: En krets fam och en bak?

Post by Kalle »

Fanns det inte bilar med diagonaldelning av kretsarna på -60 och -70-talen?
Har absolut för mig att jag har sett detta i gamla bilannonser.
Det kunde kanske vara ett alternativ?
-68 Combi
-65 Sport
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En krets fam och en bak?

Post by QV »

larsson89 wrote:nu det ju så att jag ha två fina ok till amazon med enkrets-ok så jag vill ju gärna kunna använda dom.
Då är det väll bara att finna "rätt" bakbromsar. Alltså de som satt på bilar med enkrets med skivor fram. (för vist fanns den kombinationen) att du sedan har ett servo från en 140 skall inte spela någon roll i min värd. Du får ju samma tryck på de olika delsystemen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
larsson89
Posts: 46
Joined: Sun May 25, 2008 11:21 am

Re: En krets fam och en bak?

Post by larsson89 »

Okej är det andra hjulcylindrar på amazon med skivor?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En krets fam och en bak?

Post by Lars Bd »

Enkrets med originalservo har andra hjulcylindrar jämfört med enkrets utan servo, skivbroms fram i båda fallen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: En krets fam och en bak?

Post by Kalle »

E´de´så??
Det är faktiskt första gången jag har hört talas om det.
Jag trodde att de följde årsmodellerna. :shock:
-68 Combi
-65 Sport
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En krets fam och en bak?

Post by Lars Bd »

Ja det är ju faktiskt årsmodellsberoende, alla 68-70 samt GT67 har originalmonterat servo. Är dock osäker på kombi hur det var med hjulcylindrarna, där fanns originalmonterat servo tidigare än på sedan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: En krets fam och en bak?

Post by Kalle »

OK!
Ursäkta ironin :D
Inget illa menat.
Det jag var ute efter är att samma bakre hjulcylinder förekommer både med och utan servo liksom med och utan reduceringsventil.
1" cylindrarna sitter på 65-67 på sedanen och 65-68 på combin.
Reduceringsventilen kom -66 så det finns en årsmodell med de stora bakre hjulcylindrarna utan red.ventil.
-68 sedan har en annan diam. jag kommer inte ihåg vilken men jag tror att den till och med är mindre än 69-70.
Och som du säger så har jag också sett någonstan att Combin fick servo tidigare än sedanen.

Om man ska bygga bromssystem och inte kan få tag på reduceringsventil så ska man sträva efter att få små hjulcylindrar där bak, de låser sig inte så lätt då, det ger en liknande effekt som med reduceringsventil.
-68 Combi
-65 Sport
larsson89
Posts: 46
Joined: Sun May 25, 2008 11:21 am

Re: En krets fam och en bak?

Post by larsson89 »

Okej men då får jag prova med en krets fram och en bak och sen montera mindre hjulcylindrar bak!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En krets fam och en bak?

Post by Lars Bd »

Lite märkligt är det att hjulcylindrarna minskades till 7/8" (22mm) på bilar med originalservo om de bilar som fick tillbehörsservo behöll 1" (25,4mm).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: En krets fam och en bak?

Post by Kalle »

Ja visst är det! :) Kanske var det så att man efter hand omvärderade bromsfördelningen
Men de uppgifter jag har sett kommer från diverse reservdelkataloger.
Det kan ju vara annorlunda.
Dessutom så är det minnesuppgifter (ordningen på pappren är inte den bästa).
Men som jag minns det så anges 1" cylindrar för sedan 65-67 och combi 65-68.
Har själv haft en -68 sedan (frid över dess minne) så jag kommer ihåg att den fanns alltid angiven på en egen rad när man skulle köpa hjulcylinder.
Men som sagt jag kommer inte ihåg vilken diam den hade. Någon annan kanske vet.
Vad satt det förresten för cylindrar på före skivbromsarna?
-68 Combi
-65 Sport
Post Reply