En krets fam och en bak?

Moderatorer
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: En krets fam och en bak?

Post by Blomquist »

Lite nygammal diskussion det här. Två separata kretsar har godkänts vid besiktning.
Nu en frågeställning.
Jag har aldrig fått klarhet i huruvida 65:ornas bakbromsar kan låsa vid panikbroms
eller om bromssystemet på 66:orna har ytterligare skillnader annat än reduceringsventil.
Hjulcylindrarna är ju de samma eller har jag fått fel info där?
210 -64, 223 -68
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En krets fam och en bak?

Post by Lars Bd »

Den enda skillnaden är just bromsventilen och förmodligen är problemet med paniklåsning bak på 65 inte så stort men inget hindrar fullt bromstryck hela vägen bak till hjulcylindrarna på alla Amazon med skivor -65.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: En krets fam och en bak?

Post by Devil »

Fick se den här tråden och måste ju bara kommentera! Jag hade en 65´a som det satt ett separat servo på,men utan reducering. Den låste ju bromsarna direkt i bak. Senare bytte jag bakaxel till 240 och huvudcylinder till SAAB V4 med en reduceringsventil till 140. Observera inget servo! Tungtrampad som f-n, men bromsa som en gud :D Nu åker jag 64´a med skivor i fram, trummor m. 1"cyl. i bak. Huvudcylinder med servo från Toyota Starlet87. Reducering från Amazon66. De två sista utförandena har varit med delning en krets fram och en bak. Funkar bra och ingen har sagt något. Tyvärr har min 64´a börjat krångla nu: ibland går pedalen nästan i botten och man får "ta omtag" för att få pedalen på normalhöjd. Jag tror att felet ligger i reducerventilen då bakre kretsen är kopplad på uttaget närmast pedalen. Reducerventilen på bilar med skivor fram/trummor bak har ju vad jag har för mig även en tryckhållningsfunktion i sig. Den skall hålla ett visst "grundtryck" till trummorna då dessa rör sig längre än skivorna innan dom börjar ta. Om denna inte håller kvar trycket när jag släpper bromsen får jag ju ta igen det nästa bromsning. Detta märks nog mer på min bil då Starletcylindern är i vekaste laget. Hoppas detta har förtydligat tidigare inlägg och inte rört till :?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply