Vänster trumman fram...

Moderatorer
Post Reply
CherrySkulls
Posts: 19
Joined: Sun Feb 15, 2009 7:27 pm
Location: Göteborg
Contact:

Vänster trumman fram...

Post by CherrySkulls »

Ja, det är ju trummor runt på min lilla -64 och hon bråkar vid inbromsningarna... Hon drav vänster så det skriker om det. Inte riktigt skriker kanske, men drar mycket åt vänster iaf.

Är det någon som har hon bra anledning till varför hon gör detta? Har plockat ner bromsarna två gånger, men det blir inte bättre. Hon har altid dragit åt vänster men hittar inte felet på henne. Någon som har något förslag om var man kan börja leta eller bara byta ut allt?

Mvh Jonna och Betty
Volvo Amazon Cabriolet 1964 Volvo 244 Shockrosa 1985 Volvo 744 Turbo 1986
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vänster trumman fram...

Post by QV »

det finns en bricka i ovankant som "nästan är trekantig" den skall röra sig lätt och sitta i pilens riktning.
Bromsbanden är inte lika i färdriktningen (främre) samt bakre bandet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Vänster trumman fram...

Post by Telis »

Kolla så att backarna är moterade rätt om de alltid dragit snett, kanske dags att smörja upp eller byta hjulcylindrarna, grundjustera och smörja upp glidytor med kopparpasta...
Kul med en till forum medlem ifrån GBG !!
Mvh
/Henrik
CherrySkulls
Posts: 19
Joined: Sun Feb 15, 2009 7:27 pm
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vänster trumman fram...

Post by CherrySkulls »

Tackar tackar för eventuella problem. Ska ringa och kolla om liften är ledig :D Lättare om bilen är upphissad ;)

Vadå, det är väl en del får Gbg här? Iaf vad jag har sett.

Mvh Jonna och Betty
Volvo Amazon Cabriolet 1964 Volvo 244 Shockrosa 1985 Volvo 744 Turbo 1986
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Vänster trumman fram...

Post by Telis »

Japp det är det, och kul med en till !
Hoppas du finner något vid denna bromsdemontering.
Mvh
/Henrik
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Vänster trumman fram...

Post by Rogge »

jag va på o smorde på den bromsen i sommras, vet iofs inte om backarna var monterade rätt då..

hade lite funderingar om bromsslangen kunde vara igenbeckad, för den gick bra ett tag, sen började den låsa sig vid minsta inbromsning..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Vänster trumman fram...

Post by StefanM »

det är med all säkerhet slangen om den är gammal. Väldigt vanligt att de separerar invändigt.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Vänster trumman fram...

Post by Cornelia »

Den personlige serviceteknikern bytte bromsslangar på sin karosstrimmade Amazon och de slangarna hade inget genomlopp alls.
Tydligen sväller gummit efter ett tag (år). Jag tycker att vi alla skall var väldigt noga med bromsarna och att vi ser till att kontrollera läckage och även byta de delar som kan fallera oavsett om de är orsaken till felet eller ej.
Sköt om er! :)
/tina
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vänster trumman fram...

Post by QV »

angående slangar.

När jag hade problem med slangarna på en 140 så låg bromsarna på efter jag hade släppt pedalen

är slangen helt täpt så är det naturligtvis slangen på höger sida som bråkar.... för på vänster sida bromsar det ju.

Har precis besiktat min Amazon och fick komentaren "mycket bra bromsar" enligt mig har de varit bättre för det drar lite höger när man börjar bromsa, men drar inget under själva inbromsningen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
CherrySkulls
Posts: 19
Joined: Sun Feb 15, 2009 7:27 pm
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vänster trumman fram...

Post by CherrySkulls »

Men nu börjar det liksom bli tajt. Bes IMORGON kl12 och INGEN som kan hjälpa mig, inte riktigt på humör för att börja pilla isär det, kommer ändå inte få ihop det nämligen - mensverk...

Men som läget är måste jag få fixat dom, dom låster sig för inget alls!!
Volvo Amazon Cabriolet 1964 Volvo 244 Shockrosa 1985 Volvo 744 Turbo 1986
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vänster trumman fram...

Post by QV »

CherrySkulls wrote: dom låster sig för inget alls!!
Hysteriska bromsar kan man få när bromsvätska hur kommit i kontakt med bromsbanden. Byte av band gäller här.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Vänster trumman fram...

Post by Cornelia »

Hur gick besiktningen?
/tina
CherrySkulls
Posts: 19
Joined: Sun Feb 15, 2009 7:27 pm
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vänster trumman fram...

Post by CherrySkulls »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha jo eller HUR! Det slutade med 11 små fina tvåor. En säkring gick på vägen dit så det var bara halvljuset som lös, varav ena visade rakt upp i himlen. Sen blen det ju tvåor på bromsarna och på vindrutetorkarna...

Men vi dyker upp på Tjolöholm iaf :D ...Dock utan pojkvän :(
Volvo Amazon Cabriolet 1964 Volvo 244 Shockrosa 1985 Volvo 744 Turbo 1986
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Vänster trumman fram...

Post by Cornelia »

Ska bli kul! har precis tvättat och fejat lite inför morgondagen! Vi ses, jag har kaka med mig om du vill ha kaffe!
/tina
CherrySkulls
Posts: 19
Joined: Sun Feb 15, 2009 7:27 pm
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vänster trumman fram...

Post by CherrySkulls »

Kom aldrig iväg :(

Upptäckte under kvällen när vi var ute och åkte att jag hade ett gigantiskt elfel :( Hade inga ljus någonstans och polisen påpekade det och lite sådär så då tappade jag motiveringen. Vill gärna inte åka runt utan bromsljus och så :( Men hur hade ni det?
Volvo Amazon Cabriolet 1964 Volvo 244 Shockrosa 1985 Volvo 744 Turbo 1986
Post Reply