Nyper och drar snett.

Moderatorer
Post Reply
E40508
Posts: 23
Joined: Wed Mar 04, 2009 10:56 am

Nyper och drar snett.

Post by E40508 »

Hejsan.
Har en PV 444 där frambromsarna nyper och drar snett när jag bromsar.
Förut var det enbart när den hade stått ett dygn eller mer. Men idag när jag sku ut och fara så nöp den hela tiden så fort jag bromsade. Gnisslar även en hel del.

Vad kan detta bero mer än bromsslangar?

Har ägt min PV sedan i höstas. Ägaren innan mig körde ca 20 mil om året. Vet dock ej om bromsarna är renoverade. Dom tar bra förövrigt.

Nu fungerade sökfunktionen för mig, så lite svar har jag fått.
Men fler uppskattas.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Nyper och drar snett.

Post by Arne »

Kolla så du inte har stort glapp i framhjulslagren.
AVG
E40508
Posts: 23
Joined: Wed Mar 04, 2009 10:56 am

Re: Nyper och drar snett uppdatering

Post by E40508 »

Lite uppdateringar.
Allt i bromsväg såg nytt ut. Men jag bytte ändå hjulcylindrarna till nya. Ingen skillnad dock.
Hjullagren är jättefina.

Upptäckte dock en väldigt märklig grej. Har alltid haft min 444:a ståendes i min verkstadslokal ute på landet när detta fenomen inträffar.
Men när jag flyttar 444:an till mitt garage inne i stan så är nypandet som bortblåst. Och det spelar då ingen roll om hon står en månad.
I verkstadslokalen räcker det med två dygn för att bromsarna ska nypa.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Nyper och drar snett.

Post by brorsan »

Är slangarna nybytta efterssom du undrade vad det kan vara förutom dom? Är en bromsslang slut kan den släppa inuti och agera backventil vilket resulterar i nypande bromsar... annars kan det kanske vara kärvande kolvar?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Nyper och drar snett.

Post by Amapola »

Hur är det med fukthalten i respektive lokal? Det låter på symtomen som att du har högre luftfuktighet i verkstan.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
E40508
Posts: 23
Joined: Wed Mar 04, 2009 10:56 am

Re: Nyper och drar snett.

Post by E40508 »

brorsan wrote:Är slangarna nybytta efterssom du undrade vad det kan vara förutom dom? Är en bromsslang slut kan den släppa inuti och agera backventil vilket resulterar i nypande bromsar... annars kan det kanske vara kärvande kolvar?
Nej slangarna är inte nybytta. Vet inte när dom byttes, men dom ser väldigt fina ut utanpå. Men det säger förstås ingenting. Bilen är körd ca 20 mil om året i 18 år, innan jag köpte den.
Hjulcylindrarna är dock nybytta.

Luftfuktigheten har jag ej mätt upp, men det ska jag ta och göra.

Det har börjat att nypa lite ibland även i mitt lilla garage nu, men problemen är mycket mindre.
Ska byta slangar och ev huvudbromscylinder i vår.

Nu står min 444 i vintervila.

Tack för svar.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Nyper och drar snett.

Post by brorsan »

Min -65 har börjat uppvisa samma problem :( När det regnar eller är fuktigt ute drar den till vänster vid inbromsning. Allt i bromsväg är nytt (ok, slangar, skivor), fattar inte vad som är fel??
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Nyper och drar snett.

Post by Torbo »

brorsan wrote:Min -65 har börjat uppvisa samma problem :( När det regnar eller är fuktigt ute drar den till vänster vid inbromsning. Allt i bromsväg är nytt (ok, slangar, skivor), fattar inte vad som är fel??
Jeg har skiftet bromsslangarna på PVn, Amazonen og Duetten. Alle hadde samme problem med at de var nesten tette, på Amazonen låste bremsene seg bak og på de andre tok bremsene ujevnt helt til jeg fikk nye slanger.
Gode belegg riktig montert i henhold til boka er også viktig. Og at brickorna øverst står riktig. Og så skal det være et tynt lag med fett på anleggsflatene mellom tromler og band...
Post Reply