Tomt i behållaren och olja på golvet !

Moderatorer
real
Posts: 8
Joined: Thu Jun 11, 2009 9:50 pm

Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by real »

Idag lyfte jag på täcket till morfars Amazon -67 men fick då se att det hade läckt vid höger bakhjul. Bromsvätskebehållaren var självklart helt tom, så jag fyllde och provade bromsa, men hade inget tryck alls. Ingen västska försvann i behållaren under de tjugotal tramp jag gjorde. Borde jag inte fått lite tryck i systemet åtminstone ?

Tilläggas skall att bilen är helrenoverad för ca 10 år sedan och kördes så sent som för två-tre år sedan utan problem. Bilen har ej heller bromsservo.

Är det sedvanlig luftning som gäller ? Finns det något enkelt sätt att göra det själv på en Amazon ? De självluftningsverktyg jag har liggande passar inte på denna huvudbromscylindern tyvärr.

Några generaltips vore trevligt så jag kunde få igång den så fort som möjligt, då jag tänkt plocka fram den som en överraskning.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by Lars Bd »

Om bromsvätska har läckt ut ur en hjulcylinder är det renovering av båda sidor med hjulcylindrar och bromsbackar som gäller. Även huvudcylindern och bromsslangar bör ses över då bilen har enkretssystem och blir bromslös om någon komponent i systemet går sönder.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
real
Posts: 8
Joined: Thu Jun 11, 2009 9:50 pm

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by real »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;

Nya delar sattes dit under renoveringen. Borde inte kunna vara trasiga efter 20 mil...
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by Lars Bd »

Om det läcker är någonting trasigt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by UKRUSE »

......olja på golvet ????
Det tyder ju på att huvudcylinderns packningar gett upp.
vid ev. renovering se till att det yttert lilla hålet som finns "framför " hålet med silen inte är igensatt, vilket är väldigt vanligt.
real
Posts: 8
Joined: Thu Jun 11, 2009 9:50 pm

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by real »

Oljan på golvet fanns alltså vid höger bakhjul.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by Hasse63 »

Efter 10 år och några mil bör inget vara trasigt om det är originaldelar ditsatta. Kan dock läcka bromsvätska om delarna är från t ex. Biltema då deras tätningar/ gummi inte är de allra bästa.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
real
Posts: 8
Joined: Thu Jun 11, 2009 9:50 pm

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by real »

Enbart originaldelar vid denna renoveringen, fattas bara annat :)
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by 1211962 »

hade läkage på min vid vänster hjulsylinder där bromsröret går in pga felpressad kona på röret
lufta är ett måste om all olja runnit ut det görs på 10 minuter med en flink kompis vid pedalen men pumpa med lungna tag annars slår man sönder luftbublorna och då bli det svårare att få ut allt
lycka till
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
real
Posts: 8
Joined: Thu Jun 11, 2009 9:50 pm

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by real »

Får väl prova att lufta, men jag blev lite fundersam när jag inte fick något tryck i pedalen alls efter påfyllningen, men det kanske blir så, eller ?
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by 1211962 »

ja det blir inte mycket till tryck i början sen byggs det upp med varje luftning håll koll på vätske nivån i behållaren bara så den inte tomnar för då får man börja om igen :D
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
real
Posts: 8
Joined: Thu Jun 11, 2009 9:50 pm

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by real »

Tänkte bara ge lite feedback på vad som var problemet.
Hjulcylindern inne i trumman läckte, och byttes mot en ny från Volvo så nu fungerar allt igen.

Det var lite bökigt att få tryck i systemet, men fick det att funka tillslut då vi enbart luftade en gång/hjul i taget. Vi luftade hjul1, hjul2, hjul3, hjul4, sedan hjul1, hjul2 osv tills att allt var tomt.
Rätt eller inte, men fick inte upp trycket på annat sätt.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by QV »

Varför läckte den?

Rost eller trasig packning?

Har du rost så finns det rost i övriga också.
Är packningen dålig så finns det alltid en risk att de övriga packningar är dåliga.

Det är enkrets på bilen = ett fel ingen broms!
Vi har redan blivit av med forumvänner på detta sätt, vänner som inte kommer tillbaka så ta uppmaningen på allvar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
real
Posts: 8
Joined: Thu Jun 11, 2009 9:50 pm

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by real »

Läckte genom packningen och det är lite konstigt med tanke på att den inte är mer än några år gammal, dock nästan helt oanvänd...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tomt i behållaren och olja på golvet !

Post by A-masen »

Det säger väl bara ännu mer hur viktigt det är att se över hela bromssystemet på bilen. Om en packning som "bara var några år" gammal, hur skall då inte dom andra se ut?
Post Reply