Byte från enkrets till tvåkrets

Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte från enkrets till tvåkrets

Post by QV »

eftersom jag har lärt mig här på detta forum hur man gör, så är jag igentlig inte rätt man att berätta men eftersom du ber så snällt så... :D

från utgången på huvudcylindern tar man ett kort rör och leder tillbaka vätskan ner i behållaren, du borde ju behöva två rör.
Sedan pumpar man på tills det inte kommer någon luft....

/Janne

om man söker så finns det bild på rördragningen
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Byte från enkrets till tvåkrets

Post by Dieseltroll »

Super stort tack, verkar som om helgen är räddad :D

// Mikael
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Byte från enkrets till tvåkrets

Post by Dieseltroll »

Det verkar som om det inte vart huvudcylindern som bråkade... Jag luftade den som Janne föreslog, men kändes inte som om det gjorde nån skillnad... Samma underliga uppförande: första tre tagen kommer det luftbubblor i glasburken, sen ingenting. Inte ens bromsvätska.

Kan även nämna att det inte känns något motstånd i bromspedalen, trots att vi hållit på och lufta ett bra tag...

Någon som har några tips på vad som kan vara galet???

// Mikael
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Byte från enkrets till tvåkrets

Post by einar- »

Jag hade ett liknande problem med min 740 och när den fått stå i ett dygn så gick det att lufta :?
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Byte från enkrets till tvåkrets

Post by Dieseltroll »

Skulle det kunna vara som så att alla luftbubblorna har slagits sönder och dom behöver lite tid på sig för att samla sig??? Nu när du säger det så tror jag att jag sett det i någon annan tråd också...

Får väl lugna oss lite dådå...
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
_HG_
Posts: 13
Joined: Tue Jul 20, 2010 9:37 pm
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Byte från enkrets till tvåkrets

Post by _HG_ »

Ger 2-krets huvudcylinder samma tryck i båda kretsarna ?
Om så är fallet borde bästa 2-kretslösningen bli diagonal.
D.v.s. en krets till vänster fram och höger bak, samt en krets till höger fram och vänster bak.
Det blir visserligen mer rördragning på det sättet men säkerheten borde bli högre än en krets fram och en krets bak.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Byte från enkrets till tvåkrets

Post by brorsan »

_HG_: Det är livsfarligt att ha broms på endast ett framhjul! Har råkat ut för det när jag hade strul med ett bromsok, jag bromsade hårt och ratten bara small till, trodde fingrarna skulle ryka när den snurrade till rattstoppet på vad som kändes som en millisekund... och bilen gick av vägen. Fanns inte en chans att hålla emot ratten när endast ett hjul fram bromsade.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Byte från enkrets till tvåkrets

Post by A-masen »

Kloka ord, Brorsan! Jag kan instämma för jag har upplevt samma sak men lite mildare. Dock gick det i diket.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte från enkrets till tvåkrets

Post by QV »

Annars är ju X dragning av tvåkrets inte så ovanligt. Det sitter som standard på exempelvis min sambos tyska sommarbil från 80.

Detta gör ju inte X dragning till ett bra allternativ men det är inte ovanligt.

/Janne
Last edited by QV on Wed Dec 22, 2010 9:57 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Byte från enkrets till tvåkrets

Post by brorsan »

Låter som vansinne att ha X-kopplat som standard, men det kanske är skillnad på bilar med kuggstång och/eller styrservo? Min fadäs skedde i amazonen...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte från enkrets till tvåkrets

Post by QV »

inget servo men kuggstyrning.

Man skall ju hålla bromssystemet i skick så att sådant inte händer. Vad är snittåldern på en bil i Europa 11 år? Under en sådan tidsperiod håller slangar och packningar men i vårt fall så är ju bilen 40 år eller mer. Att i de lägena åka runt med ett fungerande bromssystem vars komponenter man inte har inspekterat är kanske inte så bra. Min plan är att helrenovera bromssytemet vart 10 år "vare sig det behövs eller inte" för även om det utan problem håller i 10 år så är det frågan om det håller i 20 år och någon gång skall det ju bytas.

Att mitt sedan är enkrets kan jag leva med.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Byte från enkrets till tvåkrets

Post by gudu »

När jag renoverade min duett hade jag problem med att få till luftningen och efter ett tag började dessutom huvudcylindern läcka. Då berättade den gamle bilräven att om man har nya hjulcylindrar men inte ny huvudcylindern så orkar inte alltid den väl inkörda/inslitna men fungerande huvudcylindern med det baksug som blir av de nya tröga hjulcylindrarna. När man släppt pedalen efter en inbromsning kan det komma in luft i systemet och den kan börja läcka.

Därför rekommenderade han att om man byter till nya hjulcylindrar så bör man byta till ny huvudcylinder. Det räcker inte alltid med en renoverad huvudcylinder om hjulcylindrarna är nya. Jag köpte en huvudcylinder till en duett vilket gick relativt lätt då de också satt på Jeepar. Sedan fungerade bromsarna och har så gjort sedan dess. Eftersom jag renoverat i två steg blev det tyvärr inte silikon i systemet vilket jag hade valt om jag renoverat allt på en gång.

Ett tipps för att få loss bromsrören utan att de vrids sönder är att värma skruven.

Detta borde väl egentligen ligga under renoverabromstråden om den funnes.
Post Reply