Justering till trumbroms har gått av

Moderatorer
Post Reply
Tiwatz
Posts: 15
Joined: Sat Jun 27, 2009 11:54 pm

Justering till trumbroms har gått av

Post by Tiwatz »

Jag tänkte fixa bromstrummorna på min Amazon och har justeringen med 1/4" fyrkanttapp längst ner. Men när jag började skruva på den så kom den ut kanske ett halvt varv men sedan var det stopp så gick den av när jag tog i lite för mycket.
Hur gör jag nu?
Har provat att svetsa på en mutter men går inte att svetsa i skiten, verkar vara aluminium eller något :(
Vore tacksam om någon hade en bra idé så jag får bort trumman.
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Justering till trumbroms har gått av

Post by 1211962 »

bak måste du ha en trumavdragare annars blir det jobbigt att få bort den
går att låna hos din volvoverkstad eller någon mackverkstad
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Justering till trumbroms har gått av

Post by Lars Bd »

Själva skruven med fyrkanttappen är av härdat stål och kan därför vara "svårsvetsad". Om inte det räcker att släppa på handbromsjusteringen kan man lossa hjulcylinder och justeringen, sedan drar man av trumman komplett med hjulcylinder bromsbackar och justering. Monteringssatsen går naturligtvis sönder men den är inte så dyr att köpa ny.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Tiwatz
Posts: 15
Joined: Sat Jun 27, 2009 11:54 pm

Re: Justering till trumbroms har gått av

Post by Tiwatz »

Trumavdragare har jag.

Handbromsjusteringen hade jag totalt glömt bort :oops:
Ska genast ut och släppa på den.
Tack för snabbt svar!

EDIT: Efter ett par rediga slag med slägghammaren på avdragaren så lossnade den :D
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Justering till trumbroms har gått av

Post by einar- »

Min drivaxel sprack efter ett par rediga slag med släggan på en enormt hårt åtdragen avdragare 8)
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Justering till trumbroms har gått av

Post by Devil »

Vill man få loss en trumma som sitter som f-n, ja som berget, så kan man lossa muttern lite. OBS lite! Ett halvt varv max, kanske. sedan tar man en sväng med bilen (1km), kör lite slalom el. så. Sedan kan man använda avdragaren utan övervåld. Det har funkat för mig. Bromsjusteringarna bör man för övrigt ta loss efter 2-3år och smörja upp (kopparpasta :D ), för att dom skall funka i Sverige med normal körning.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Justering till trumbroms har gått av

Post by StefanM »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733

kopparpasta på en alugrej som ärgar friskt redan som den är är nog ingen bra ide. Förstår inte varför allihop har fått för sig att man ska smeta in precis allting med detta ? Finns inga undergörande effekter med just kopparpasta förutom på de saker som det från början är gjort för, nämligen extremt heta föremål, tex flänsskruvar på ångrör inom industrin och liknande.
På en vanlig bil som kräver lite smörja så går det precis lika bra med vanligt fett..............
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Re: Justering till trumbroms har gått av

Post by olman »

Lånar tråden lite.
Ska ha bort mina trummor med .. Men står nu med en lös mutter o två avdragna 1/2 tums ledhandtag.. Så det får nog bli att åka o köpa något i 3/4 tums väg. Trumman rör sej inte en millimeter med avdragaren. Klart frustrerande .. Men bara o börja om o göra rätt.För bort ska det ju på det ena eller andra viset . Bilen står dessutom på pallbockar utan handbroms . Gör ju inte det hela roligare .
22134 VF
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Justering till trumbroms har gått av

Post by QV »

Det brukar vara rätt stor stigning på centrumbulten på avdragarna.

Om du släpper lite på hjulbultarna (ett par mm) för att sedan spänns upp avdragaren med centrumbulten så kan du dra det sista med hjulmuttrarna (ett halvt varv i taget, korsvis)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply