Märkligt beteende på bromsservot??

Moderatorer
Post Reply
magnus1973
Posts: 1
Joined: Wed Jul 08, 2009 2:18 pm

Märkligt beteende på bromsservot??

Post by magnus1973 »

Hej!

Jag har ett märkligt fenomen på min -64, mitt bromsservo verkar inte riktigt vilja släppa trycket, det funkar kanon ett par bromsningar men sen tar pedalen direkt högst upp så att säga, bromsarna ligger dock inte på utan bilen stannar/rullar som den skall, allting fungerar som det skall när bilen stått ett tag men sen börjar det alltså bråka efter en liten stunds körning.

Mycket märkligt, vad göra? Någon som känner igen detta?


Hife bitte!!
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Märkligt beteende på bromsservot??

Post by cruisingphill »

Verkar som att vakuumdelen inte går tillbaka i bromsservor utan bara släpper tillbaka så pass att bromsarna inte ligger på, därav att de tar direkt, att den sedan går tillbaka då bilen stått ett tag beror på att det dels inte är undertryck samt att den sakta men säkert går tillbaka till sitt innre läge där den ska vara.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Märkligt beteende på bromsservot??

Post by UKRUSE »

Du bör nog renovera servot och backventilen som sitter uppepå ventilhuset. Backventilen finns tyvärr inte som reservdel utan måste öppnas och rengöras. för att fixa det behövs tillgång till svarv.Ett tips... peta inte i öppningarna för då förstörs den ytterst tunna fjädern ( tråddiameter 0,3 mm )
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Märkligt beteende på bromsservot??

Post by LABBE »

jag har samma problem men bromsarna släpper inte. jag pluggade vacumet. sen åkte jag å besiktigade funka det med, lite tungbromsad bara. backventilen hur ser den ut?
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Einar 47
Posts: 3
Joined: Tue Jan 20, 2009 3:59 pm

Re: Märkligt beteende på bromsservot??

Post by Einar 47 »

Jag hade samma problem att det byggdes upp ett tryck så bromsarna hängde sig, visade sig vara övre kolven i bromsservon som kärvade, den som styr den lilla vipparmen.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Märkligt beteende på bromsservot??

Post by Blomquist »

LABBE wrote:backventilen hur ser den ut?
Ser ut som en lliten tank, det är där du trär på slangen. (på 1 krets)
210 -64, 223 -68
Post Reply