Inget motstånd i bromspedalen

Moderatorer
Post Reply
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Inget motstånd i bromspedalen

Post by janne »

Har skruvat och fixat med bromsarna på min 66:a. Bytt alla rör helrenoverat oken med packningar och nya kolvar. likaså trummorna där bak är nyrenoverade. Har renoverat huvudcylinden, dock ej honat utan bara putsat med ett fin 500-papper. Fanns viss rostangrepp i cylinderröret men tyckte det verkade ok. Har nu försökt att lufta det nya systemet men får inget pedaltryck som är värt namnet. om jag pumpar snabbt får jag upp ett visst tryck som sakta sjunker,motsåndet i pedalen är helt borta om jag lyfter foten och väntar 10 sek. Har luftat systemet flera ggr och det finns ingen luft i rören verkade som. Vad tror ni är det H-cylindern som jävlas trots allt? Kan det vara svårt att få ut vätska i de nya kolvarna och bromcylindern där bak?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Inget motstånd i bromspedalen

Post by QV »

efter min renovering av systemet (samt byte till silikon) så var det stora problemet att få ut luften ur huvudbromscylindern. Lösningen till detta presenterades på forumet av ????, man tager ett kort bromsrör från huvudbromscylindern och leder tillbaka vätskan ner i behållaren till huvudbromscylindern igen. Då kan man lungt och metodiskt pumpa runt vätskan till luften är borta.

Därefter sker luftningen som vanligt.

Kom ihåg att du måste grundjustera trumbromsarna innan luftning. Det låter på din beskrivning som du inte har gjort det.... (jag gjorde själv det felet) Trampar man många gånger och då får tryck har man tryckt ut bromsbanden mot trumman. Om man nu av en händelse släpper bromspedalen :shock: så kommer fjädrarna dra tillbaka belägen och därmed trycka in kolven. Slogs med detta fenomen någon timme innan :idea: tändes....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Re: Inget motstånd i bromspedalen

Post by janne »

Har luftat H-cylindern med en bit bensinslang ner tillbaks men kanske skall pröva detta en gång till. Men justerat trummorna bak är inte gjort så det får jag pröva naturligtvis. Vad tror du om att det kan vara svårt att få ut luften ur bromsokscylindrarna? Skall göra dessa delar så återkommer jag med hur det har gått....
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Inget motstånd i bromspedalen

Post by Lars Bd »

Ibland har mekanikern kortslutning och monterar bromsoken på fel sida vilket får till följd att luftnipplarna hamnar längst ner och luften är omöjlig att få ur.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Re: Inget motstånd i bromspedalen

Post by janne »

Mekaniken är jag och kortslutning blir det ofta med detta renoveingsobjekt... när jag skulle montera oken fattade jag inte hur i h-vete jag skulle få dit dem. visade sig att en varm sommardag när jag renoverade framvagnen vände bromssköldarna åt fel håll och när det var dags för oken (1 år senare..)kopplade jag inte först att oken skulle sitta där bak och att sköldarna var felmonterade, så blir det ibland... Måste tacka dig för tipset, justerade trummorna och nu tycks bromsarna fungera, du är en pärla. Om något annat. Har du haft isär din rattstång? har ett problem som jag inte få ihop och sprängskisser verkar inte kunna lösa det. Har du en mail som jag kunde skicka bilder och visa dig?
Post Reply