Bromsrenovering 64:a 13134

Moderatorer
Post Reply
TheFlyingDutchman
Posts: 11
Joined: Thu Mar 19, 2009 2:53 pm
Location: Jönköpings Län

Bromsrenovering 64:a 13134

Post by TheFlyingDutchman »

Tjenare,
jag har tänkt å börja med bromsrenovering på en 2d Amazon 64:a.. (13134)
Nu är det så att jag kollade lite på MECA:s, Mekonomen och Biltema:s webbkataloger,
finns ju lite olika diametrar osv. Jag får iofs plocka loss och mäta lite men...

Vad har ni som har renoverad bromsar på en 64:a (eller modell med liknande system) för erfarenheter med
företag som Meca, Mekonomen och Biltema? Kan man t. ex. lita på Biltema:s bromscylindrar?

Det gäller alltså en 1-kretsbromssystem med trummor runt om.
QV hjälpte mig iaf lite på traven att man behöver ca 9m bromsrör.

Tack i förskott på alla svar!
/Jorik
- The Flying Dutchman -

Amazon -64 13134 - avställd sedan 1986
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Post by Micke_932 »

Nackdelen med biltemas prylar är ju att dom är anonyma, det kan ju vara bra prylar och det kan vara rena skiten, man vet ju inte, med Mekonomen och dom andra så vet du ju vad det är för prylar dom säljer och kan kolla upp om det är vettig kvalitet på prylarna.

Vad det gäller bromsar och andra viktiga mekaniska delar så vill i alla fall jag veta vad det är för prylar jag sätter dit.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Post by Lars Bd »

Nog fungerar biltemas bromscylindrar men alla nya cylindrar med innehåll mår nog bra av att smörjas in med bromsfett, även luftnipplar och bromsrörsanslutningar ska ha smörj.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Post by D59471 »

Är det eftersträvansvärt med originalskick eller är det mer bruksfunktion du är ute efter?

Om du söker original tycker jag att du skall leta rätt på förzinkade stålbromsrör.
Det blir ett helt annat utseende i motorrummet med det.

Eller kör åtminstone legerade rör istället för rena kopparrör (geléormar).

I övrigt håller jag med ovanstående om hjulcylindrar, slangar, bromsbackar osv.
Smörj upp allting ordentligt, och måla gärna prylarna med någon tålig färg innan du monterar dem.
Många hjulcylindrar är obehandlade från fabrik och rostar ganska kvickt utvändigt.

Smörj hjulcylindrarna invändigt, och smörj "tryckpinnarna" och deras säte innanför gummiskyddet, luftnipplar, röranslutningar, gängor till fästskruvar osv. som Lars nämnde.
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Post by UKRUSE »

Har du noterat att om du smörjer in delarna så MÅSTE det vara med fett avsett för bromscylindrar.
TheFlyingDutchman
Posts: 11
Joined: Thu Mar 19, 2009 2:53 pm
Location: Jönköpings Län

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Post by TheFlyingDutchman »

tack allihopa för alla inlägg!
själva monteringen är nog ingen problem,
det är bara att jag vet om t. ex Biltemas grejer håller tillräckligt länge.
- The Flying Dutchman -

Amazon -64 13134 - avställd sedan 1986
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Post by Pälle »

Du behöver inte oroa dig för Biltemas kvalitet i det här fallet för du hittar inget till din 64as bromsar där längre. :(

Jag har köpt hjulcylindrar både från Mekonomen och Meca och det var samma grejer på båda ställena. Backarna köpte jag från VP Autoparts.

Kör för övrigt hjullager, länkarmar, bromsskivor, slangar, ok, belägg, handbromsbackar från Biltema på min V70 och märker ingen skillnad mot Volvo original. Faktum är att bakre skivorna inte har slagit sig ännu. Det gjorde Bremboskivorna jag hade förut, efter ett halvår :(
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
TheFlyingDutchman
Posts: 11
Joined: Thu Mar 19, 2009 2:53 pm
Location: Jönköpings Län

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Post by TheFlyingDutchman »

Har beställd huvudcylinder och slav cylinder nu :)
Det fick bli renoverade istället för helt nya. fungerar lika bra skulle jag tro.
Och då får man se när det börja hända saker!
Har lite fullt upp nu, skolan har börjat, jobbar ganska så mkt, och ska flytta typ nästa vecka med!! :)
Men beställa grejer kan man alltid göra!!

Någon som har bra tips å spara pengar på nåt? t. ex: bromsbackar är billigast där med samma kvalitet??

/Jorik
- The Flying Dutchman -

Amazon -64 13134 - avställd sedan 1986
Post Reply