Duo-servo bromsar och deras hjulcylindrar

Moderatorer
Post Reply
Finnen75
Posts: 5
Joined: Wed Dec 13, 2006 8:13 pm
Location: Norrbotten

Duo-servo bromsar och deras hjulcylindrar

Post by Finnen75 »

Min fråga är enkel men jag vet inte svaret.

Finns det bromscylindrar till Amazon med bara en kolv som verkar åt ett håll? Vad skiljer hjulcylindrar åt mellan alla årsmodeller från start till 1970?
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Duo-servo bromsar och deras hjulcylindrar

Post by Ragge »

jajjamensan, men de är vansinnigt ovanliga och fanns bara på amazon -57.
Finnen75
Posts: 5
Joined: Wed Dec 13, 2006 8:13 pm
Location: Norrbotten

Re: Duo-servo bromsar och deras hjulcylindrar

Post by Finnen75 »

Nej, jag fick bara höra att en herre hade en Amazon från -59 med en enkel kolv i sina hjulcylindrar. Han hävdar att det är det som är Duoservo.... Men duoservo har väl inte så mycket med hjulcylindern att göra? Det är väl mer bromstrumman och hur backarna verkar... Eller har jag fel? Mina bilar har enligt alla handböcker Duoservobromsar men det är två kolvar i hjulcylindrarna som verkar åt två håll. Har haft PV 444:or men ingen har haft bromsar med en hjulcylinder utan två kolvar...Jag tyckte det lät orimligt att en Amazon skulle ha "omodernare" bromsar...
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Duo-servo bromsar och deras hjulcylindrar

Post by Uffe »

Såhär ser dessa ovanliga hjulcylindrar ut till min 57:a. Alltså 2 st cylindrar som har vars en kolv. Svårt att få detta att samverka perfekt (men det går). Och, som alla vet, har Amazon 57 (till 68 tror jag) ett enkrets bromssystem... och dessa begrepp skall man inte blanda ihop. "Duoservo" vet jag inte vad han menar med överhuvudtaget? Bromsservo blev däremot standard på Amazonen 1968.
Image
Amazon 1957
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Duo-servo bromsar och deras hjulcylindrar

Post by Arne »

Duoservo kom då den självjusterande bromsen försvann. Den känns igen av att justeringen sker med en skruvmejsel där man vrider en tandad rulle. Den sitter innanför en oval gummihätta på bromsskölden. Skulle tro att detta kom någon gång under 1959.
AVG
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Duo-servo bromsar och deras hjulcylindrar

Post by StefanM »

duoservo heter det väl när backarna saknar ankarpunkt på ett ställe och bara flyter med och man får då rejält med självverkan . Därav kortare och ibland tjockare band på den främre backen.
Post Reply