Amazon 57 bromsar

Moderatorer
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Amazon 57 bromsar

Post by hakano »

Amazon wrote:Här är en uppsättning som jag ska ha i reserv till min 58a. Det är två per sida och de har nr 655671/655672.
Och du har två -71:or på vänster sida och två 72:or på höger sida?
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 57 bromsar

Post by Amazon »

Gissningsvis ja, nu har jag inte bromssköldarna framför mig så jag kan kolla men det verkar ju mest logiskt och stämmer även om man tittar i reservdelskatalogen.
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 57 bromsar

Post by Amazon »

Skulle bara tipsa om att det finns hjulcylindrar till de tidiga frambromsarna (upp till chassinr 15238) ute på tradera nu. Inte NOS men det finns ju renoveringsats hos bland annat VP.

http://www.tradera.com/volvo-amazon-195 ... _147931982
Volvo P1200VB 1958
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Amazon 57 bromsar

Post by hakano »

För min del har jag nog kommit fram till att det är nya jag har så jag står över dessa.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon 57 bromsar

Post by Pälle »

Attans att jag missade dessa, kunde ha varit bra att ha. Nya backar har jag lokaliserat redan. Det kanske var det enklaste?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon 57 bromsar

Post by Pälle »

Uffe wrote:Det är Wagner som är tillverkare! Och det finns reservdelssats på VP. Jag hittar i alla fall inte dessa cylindrar på annan Volvomodell. Men, hjulcylindrarna bak kan vara lika som till PV (men jag är inte 100%) då det liknar varandra på bild i alla fall. Gällande bromsbackarna vet jag inte om de är "unika" men jag tror man måste köpa lösa och limma beläggen, då man inte kan köpa dessa kompletta. På min 57:a var beläggen som nya varför jag inte behövde bry mig.
Wagner, är det amerikanskt eller engelskt? Har svårt att tänka mig att volvo var ensamma om att använda dessa cylindrar. Ingen som sitter på Wagners egna artikelnummer?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 57 bromsar

Post by A-masen »

Det ser väldigt mycket amerikanskt ut. Men det är nog som så mycket annat i branschen, ett dotterbolag inom en större koncern. http://www.oreillyauto.com/site/c/brand ... ner&mc=WAG
(O'reilly är nog bara en återförsäljare, tror jag?)

Ett färskt exempel: Jag sökte uppgifter för någon vecka sedan för min trädgårdstraktor Partner, och fick surfa runt i USA, tillverkarland och kolla olika sidor på delleverantörer. Till slut hamnade jag högst upp i hela bolagspyramiden, i Husqvarna Sverige!
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Amazon 57 bromsar

Post by Kalle »

Wagner ingår numera i jättekoncernen Federal-Mogul en av de största underleverantörerna till bilindustrin.
-68 Combi
-65 Sport
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Amazon 57 bromsar

Post by StefanM »

det finns åtskilliga märken som har bromscylindrar som är unika för modellen ifråga och många gånger fick man köpa lös testserier från fabrikanterna extra billigt, det kan ha varit en hjulcyl de tog fram för nån annan som det inte blev nåt med eller vad som helst. Särskilt förseriebilar och tidiga årsmodeller kan ju ha sånt här, sen utvecklade man vidare och kom på nåt som skulle förbättras och man kanske köpte andra seriemässiga cylindrar som delas med andra märken.

Även om Wagner som tillverkare finns kvar så lär de nog inte tillhandahålla cylindrar åt nå tiotal ultratidiga amazoner direkt.........den marknaden finns nog inte så det är NOS som gäller eller så fodra det man har.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon 57 bromsar

Post by Pälle »

StefanM wrote:det finns åtskilliga märken som har bromscylindrar som är unika för modellen ifråga och många gånger fick man köpa lös testserier från fabrikanterna extra billigt, det kan ha varit en hjulcyl de tog fram för nån annan som det inte blev nåt med eller vad som helst. Särskilt förseriebilar och tidiga årsmodeller kan ju ha sånt här, sen utvecklade man vidare och kom på nåt som skulle förbättras och man kanske köpte andra seriemässiga cylindrar som delas med andra märken.

Även om Wagner som tillverkare finns kvar så lär de nog inte tillhandahålla cylindrar åt nå tiotal ultratidiga amazoner direkt.........den marknaden finns nog inte så det är NOS som gäller eller så fodra det man har.
Ja fast här så hängde cylindrarna med upp till mitten av 1958 nångång, man kanske kan gissa att 12000 bilar utrustades med dessa cylindrar. Det låter inte som nån testserie direkt. De finns dock knappast nytillverkade i USA idag.

Min tanke var att hitta NOS-cylindrar i utlandet, förhoppningsvis i USA där Wagner tillverkades. Finns det NOS nånstans borde det vara USA. Vet att Studebaker, Volvo och Packard har haft samma hjulcylindrar på vissa modeller. Minns dock inte vilka Volvomodeller det var. Har på EBAY sett en hel del cylindrar med bara en kolv så jag har stora förhoppningar om att hitta grejer där.

Man kan dock fundera på varför volvo testar en ny variant av trumbromsar när amazonen lanseras? De återgår ju efter bara nåt år till samma typ de haft tidigare på bl a PV. Kan man misstänka att Wagner lurade på dom ett nytt koncept eller så trodde kanske volvos ingenjörer att det var bättre med dubbla cylindrar.

Men som sagt, kan ingen förse mig med Wagners artikelnummer som är präglat på cylindrarna?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 57 bromsar

Post by Amazon »

Pälle wrote:Ja fast här så hängde cylindrarna med upp till mitten av 1958 nångång, man kanske kan gissa att 12000 bilar utrustades med dessa cylindrar. Det låter inte som nån testserie direkt. De finns dock knappast nytillverkade i USA idag.

Min tanke var att hitta NOS-cylindrar i utlandet, förhoppningsvis i USA där Wagner tillverkades. Finns det NOS nånstans borde det vara USA. Vet att Studebaker, Volvo och Packard har haft samma hjulcylindrar på vissa modeller. Minns dock inte vilka Volvomodeller det var. Har på EBAY sett en hel del cylindrar med bara en kolv så jag har stora förhoppningar om att hitta grejer där.

Man kan dock fundera på varför volvo testar en ny variant av trumbromsar när amazonen lanseras? De återgår ju efter bara nåt år till samma typ de haft tidigare på bl a PV. Kan man misstänka att Wagner lurade på dom ett nytt koncept eller så trodde kanske volvos ingenjörer att det var bättre med dubbla cylindrar.

Men som sagt, kan ingen förse mig med Wagners artikelnummer som är präglat på cylindrarna?
Upp till chassinr 15238 med några undantag enligt reservdelskatalogen vilket innebär att även tidiga 59 modeller har dessa bromsar.

På mina hjulcylindrar står det "Wagner Lockheed RHFE 23071" samt "23072" det är i alla fall vad jag lyckats tyda ut. Präglingen är inte särskilt tydlig.
Volvo P1200VB 1958
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Amazon 57 bromsar

Post by Kalle »

Systemet med enkla cylindrar verkar ha förekommit på fler bilar: Ford Anglia 53-59 och en del andra engelska bilar hade det. Plymoth, De Soto, Alfa Romeo, samt en del trucks långt fram i modern tid.
Så det verkar inte helt omöjligt att det skulle gå att hitta något som fortfarnde är i tillverkning.
-68 Combi
-65 Sport
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Amazon 57 bromsar

Post by Ola O »

Opel Kapitän av samma årgångar som Amazonen har också två cylindrar per hjul enligt uppgift.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon 57 bromsar

Post by Pälle »

Har sonderat EBAY i olika länder samt kontaktat några EBAY-säljare men helt utan resultat. Men skam den som ger sig. Enkelcylindrar finns det ganska gott om kan jag konstatera så förr eller senare hittar jag rätt...
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Amazon 57 bromsar

Post by Kalle »

Det här är nog det närmaste ett tips som jag kan åstadkomma.
Image

http://vintagemoparts.com/product.php?id_product=339
Kanske finns dom eller kanske inte.
-68 Combi
-65 Sport
Post Reply