Skivbromsar bak.

Moderatorer
Post Reply
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Skivbromsar bak.

Post by olman »

Håller på o monterar 1030 axel på kombin o har några funderingar.
Är det bara o ansluta oken till enkretssystemet som vanligt eller måste man göra något mer ???
22134 VF
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Skivbromsar bak.

Post by LABBE »

borde bara vara å ansluta. mig vetligen.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Skivbromsar bak.

Post by QV »

Visst kan man ansluta oken bak och inget mer. Då kommer bilen att bromsa.

Om det blir bra, det vet inte jag. Om bilen skall besiktigas så måste du bromsprova den. Om det nu räcker med det.

Vet inte heller om bromsarna bak kommer att ta i rätt läge i förhållande till bromsarna fram.
Det vanliga när man bygger om till 1030 bak är väll att lägga 240 bromsar fram tillsammans med 240 huvudbromscylinder. Det är iallfall vad SFRO (heter de så?) rekomenderade min granne inför hans ombyggnad.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Skivbromsar bak.

Post by Devil »

Jag hade amazonok fram och 240 ok bak, men använde reducerventil från en 140. Jag tog upp ett hål under baksätet och gjorde en lucka som gick att skruva loss inifrån bilen. Sen var det bara ut och bromsa, ställa åt eller släppa på trycket beroende på om den låste fram eller bak först. Den skall ju låsa fram först! Förklaringen hur jag byggt detta godtogs utan problem av besiktningsmannen, detta var dock -94 så det kan vara annorlunda nu :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply